Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
foutcode P0130 https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=10668 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | aldo65 [ 01 dec 2011 16:14 ] |
Berichttitel: | foutcode P0130 |
Hallo, Met enige regelmaat komt de melding storing uitlaatgas in beeld en na het uitlezen van de foutcodes komt de P0130 te voorschijn. Hij blijft toch steeds weer terug komen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?? Heb ook het idee dat op het moment dat de fout verschijnt de auto wat onrustiger loopt en onderin het toeren bereik wat onrustig is. |
Auteur: | JHV [ 01 dec 2011 16:22 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Heb je hier iets aan, ander item: viewtopic.php?f=5&t=3291&start=15 |
Auteur: | EvilTwin [ 01 dec 2011 16:47 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
P0130 = een van de lambda sensoren; los contact of gebroken. |
Auteur: | GW-tje [ 01 dec 2011 23:01 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Één van de...heeft de HPI of een ander er meer dan 1? |
Auteur: | aldo65 [ 02 dec 2011 11:08 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Blijkbaar zitten er meerdere in, volgens de foutcodelijst is p0130 lambdasonde Bank1 sensor1 circuit malfunction. |
Auteur: | EvilTwin [ 02 dec 2011 11:16 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Vanaf EURO3 (jan2000) moeten benzine auto's twee lambda sensoren hebben: eentje vóór en eentje ná een 3weg katalysator. De foutcodes zijn specifiek voor upstream oxygen sensor (tussen uitlaatspruitstuk en kat) of downstream oxygen sensor (direct na kat, voor tussenstuk en demper). P0130 is naar alle waarschijnlijkheid upstream. P0136 is dan downstream. Je moet altijd een beetje voorzichtig zijn met algemene codes omdat ze soms verwarrende termen gebruiken, bank1 (vs bank2) bijv. is irrelevant voor de meeste 4-in-lijnmotoren, want bank2 slaat specifiek op boxers, V6 of V8 motoren met twee lambda's per uitlaatspruitstuk. etc. De V6 (ES9) heeft dus ook vier lambdasensoren (en twee kats). De HPi heeft een 3weg katalysator en direct daarna een DeNOX-katalysator (barium NO_x storage-release). De lambda sensoren zitten daarbij voor de 3weg en na de DeNOX. |
Auteur: | GW-tje [ 02 dec 2011 13:37 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Respect Eviltwin, waar haal jij toch al die kennis vandaan? |
Auteur: | aldo65 [ 02 dec 2011 13:40 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Aaaaaa, het gaat al wat duidelijker worden. Ook is de verklarende tekst bij de foutcodelijst in het Duits wat omvangrijker, ze hebben het daar over: [b]Beheizte Lambdasonde 1, Zylinderreihe 1 - Fehlfunktion Stromkreis/Lambdasonde 1, Zylinderreihe 1 - Fehlfunktion Stromkreis[/b] Het kan dus zijn dat het een contactprobleem is en dat de sonde zelf niet kapot is. |
Auteur: | GW-tje [ 02 dec 2011 20:55 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Ook hier kan een brakke accu de veroorzaker van dit probleem zijn. |
Auteur: | aldo65 [ 03 dec 2011 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
ok, accu dus ook maar eens laten nakijken. |
Auteur: | BJG [ 03 dec 2011 14:11 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
ter aanvulling: Accu is te allen tijde belangrijk, alleen in dit geval is het niet logisch dat dit de storing veroorzaakt. De breedband lambdasondes van de Hpi geven inderdaad wel eens de geest. (en ze zijn niet goedkoop...) is het met jou uitleesapparaat mogelijk het lambasignaal te meten tijdens rijden? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de waarden die je meet bij constant rijden en bij vol gas. Maar natuurlijk is het verstandig eerst de bedrading van de sonde eens te checken, een marter is nl gek op lambdasondebedrading ![]() |
Auteur: | aldo65 [ 09 dec 2011 13:59 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Eh met een OBD II Diagnosis Unit OL 8000. Weet niet of hij dat kan. |
Auteur: | GW-tje [ 09 dec 2011 14:20 ] |
Berichttitel: | Re: foutcode P0130 |
Hier kun je lezen dat het kan: RTFM Geadviseerd wordt om dit bij stilstaand voertuig te doen met draaiende motor. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |