Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Koplamp L eerder kapot dan R? https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=1027 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Citroentje [ 12 maart 2007 01:24 ] |
Berichttitel: | Koplamp L eerder kapot dan R? |
Oldenhage schreef: Citaat: In bijna alle gevallen is het goed (lees: verstandig) om zowel L als R een lampje te vervangen als er ergens eentje kapot is. Beide lampjes zijn immers even oud en er is dus evenveel risico op defecten. We dwalen lichtelijk af, maar je zegt terect in bijna alle gevallen, bij de koplampen stopt in veel gevallen de linker er vaker mee dan de rechter. Is het anderen, net als Johan, ook opgevallen dat de linker koplamp het eerder begeeft dan de rechter, uitgaande van gelijke leeftijd uiteraard? Deze vraag is hier vandaan gekomen. |
Auteur: | Ronald [ 12 maart 2007 01:54 ] |
Berichttitel: | Re: Koplamp L eerder kapot dan R? |
Jeetje, nooit op gelet. Vond vroeger op school kansbereking altijd wel leuk. Wat is de kans dat links eerder gaat dan rechts? Wat is de kans dat ze beiden tegelijk stuk gaan? Waarom niet eigenlijk? Om het helemaal wetenschappelijk te houden, wat is links eigenlijk? Links indien in de auto of links indien voor de auto en dan met het gezicht naar de lampen. Ik kijk meestal naar de auto vanaf het balkon, is mooi en dan is links afhankelijk van of ik met de neus naar voren heb geparkeerd of niet... Links.. ![]() gr. Ronald |
Auteur: | maeseelek [ 12 maart 2007 08:29 ] |
Berichttitel: | |
links = kant van de bestuurder zou het kunnen te maken hebben met warmte (wilde gok) / richting van de lichtbundel no idea in fact |
Auteur: | EW [ 12 maart 2007 08:37 ] |
Berichttitel: | |
In de 205 ging de linker altijd op de heenweg naar mijn werk, de rechter op de terugweg...... Kon ik in de middagpauze mooi twee lampen halen. |
Auteur: | Roman [ 12 maart 2007 08:48 ] |
Berichttitel: | |
als je met linkerkant de bestuurderskant bedoeld heb je gelijk. bij mij is de linkerkant ook eerder gesneuveld. ![]() |
Auteur: | Harm [ 12 maart 2007 09:21 ] |
Berichttitel: | |
Ja, bij mij ook. Binnen een minuut na het constateren dat de linker (Xenon ![]() Wat is dan een minuut, statistisch gezien? Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn? Valt het ook op dat de meeste uitlaten links zitten? Dat zou betekenen dat op de weg de linkerhelft van een rijbaan wellicht warmer zou kunnen zijn (files, bumperkleven...) dan de rechterhelft van de rijbaan. Mooi onderzoekje voor Pieter van Vollenhove... ![]() |
Auteur: | frank65 [ 12 maart 2007 10:30 ] |
Berichttitel: | |
Harm van Beek schreef: Dat zou betekenen dat op de weg de linkerhelft van een rijbaan wellicht warmer zou kunnen zijn (files, bumperkleven...) dan de rechterhelft van de rijbaan. Mooi onderzoekje voor Pieter van Vollenhove... ![]() Of nemen we een bocht naar rechts sneller, waarbij de linker koplamp de buitenbocht neemt en meer G krachten te verduren krijgt........ ![]() |
Auteur: | Harm [ 12 maart 2007 10:33 ] |
Berichttitel: | |
Neenee, niet de gek ermee scheren. We gaan wel uit van een directe menging van uitlaatgassen met de omringende lucht, maar er zit verschil in, hoor... Het is alleen nauwelijks meetbaar, ok... |
Auteur: | Wimmie [ 12 maart 2007 12:20 ] |
Berichttitel: | |
Dan zal dat effect in de winter het grootst moeten zijn omdat je dan de grootste verschillen in temperatuur krijgt naar mijn idee ![]() |
Auteur: | Harm [ 12 maart 2007 12:26 ] |
Berichttitel: | |
frank65 schreef: Harm van Beek schreef: Dat zou betekenen dat op de weg de linkerhelft van een rijbaan wellicht warmer zou kunnen zijn (files, bumperkleven...) dan de rechterhelft van de rijbaan. Mooi onderzoekje voor Pieter van Vollenhove... ![]() Of nemen we een bocht naar rechts sneller, waarbij de linker koplamp de buitenbocht neemt en meer G krachten te verduren krijgt........ ![]() De bocht levert op de kortste straal de grootste krachten: dus een bocht naar rechts is voor de delen rechts zwaarder dan voor de delen links.... Is wel met formules uit te leggen, maar lijkt het meest op: voor Feestdagen zijn de minste huisvaders en getrouwde mensen in te plannen ![]() |
Auteur: | HOverbeek [ 15 maart 2007 22:28 ] |
Berichttitel: | |
Forum, of ze even oud zijn kan ik niet achterhalen maar "toevallig" is bij mij nu ook de linker kapot gegaan. Naar ik vermoed staan hier beschrijvingen over het "how-to", dus ik twijfel nu over zelf vervangen (hoeveel tijd zou ik bij een 1e poging moeten reserveren ?) of toch naar de garage (€€€?), eerst maar eens een nachtje slapen en jullie adviezen verwerken. Groet, |
Auteur: | Hans47 [ 15 maart 2007 22:55 ] |
Berichttitel: | koplamp L eerder kapot dan R |
In ruim drie maanden C5 is ook bij mij linker kapot gegaan. Maar ik weet verder niet of en wanneer L en R in het verleden vervangen zijn. Groet, Hans 47 |
Auteur: | HOverbeek [ 17 maart 2007 11:39 ] |
Berichttitel: | |
Zo, de linker is vervangen. Nieuw Gamma H7 pitje, wat ben ik blij dat ik kleine handen heb. Toch ook maar de accu er even uitgehaald, maar dan nog is het frotten. Maar goed, ik heb ook niet zo'n groot hoofd dus ik kon nog wat bekijken voor het op de tast vervangen van het pitje. De "Accu-klem-vergrendeling" maar even van zand ontdaan zodat de accu er de volgende keer ook makkelijker uit gehaald kan worden. Gaat toch moeilijk als dat schuifmechaniekje door zandkorrels verstoord is. Hopelijk volg ik de trend niet dat rechts nu binnen een paar dagen ook de geest geeft. Groeten, |
Auteur: | sonnema [ 17 maart 2007 12:00 ] |
Berichttitel: | |
de meeste mensen pakken met links de verkeershobbels ![]() |
Auteur: | HOverbeek [ 25 maart 2007 12:14 ] |
Berichttitel: | |
LS, aanvullend advies gevraagd. Na het vervangen van het linker pitje blijkt de lamp toch wat storend omhoog gericht, nogal wat weggebruikers beginnen te knipperen en gisteren avond maar eens gekeken. Blijkt de linker dus flink hoger te schijnen. Is de positionering van het pitje in de lamp unit niet helemaal gedefinieerd ? Als ik nu de lamp unit ga verstellen krijg ik natuurlijk dimlicht wel goed, maar dan zal grootlicht niet goed meer staan, maar een stuk lager. Hoe krijg ik dat weer gecombineerd goed ? B.v.d., |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |