Koplamp L eerder kapot dan R?
Auteur |
Bericht |
Citroentje
|
Koplamp L eerder kapot dan R?
Oldenhage schreef: Citaat: In bijna alle gevallen is het goed (lees: verstandig) om zowel L als R een lampje te vervangen als er ergens eentje kapot is. Beide lampjes zijn immers even oud en er is dus evenveel risico op defecten. We dwalen lichtelijk af, maar je zegt terect in bijna alle gevallen, bij de koplampen stopt in veel gevallen de linker er vaker mee dan de rechter.
Is het anderen, net als Johan, ook opgevallen dat de linker koplamp het eerder begeeft dan de rechter, uitgaande van gelijke leeftijd uiteraard?
Deze vraag is hier vandaan gekomen.
|
12 maart 2007 01:24 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: Koplamp L eerder kapot dan R?
Jeetje, nooit op gelet. Vond vroeger op school kansbereking altijd wel leuk. Wat is de kans dat links eerder gaat dan rechts? Wat is de kans dat ze beiden tegelijk stuk gaan? Waarom niet eigenlijk? Om het helemaal wetenschappelijk te houden, wat is links eigenlijk? Links indien in de auto of links indien voor de auto en dan met het gezicht naar de lampen. Ik kijk meestal naar de auto vanaf het balkon, is mooi en dan is links afhankelijk van of ik met de neus naar voren heb geparkeerd of niet... Links.. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
12 maart 2007 01:54 |
|
|
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
links = kant van de bestuurder
zou het kunnen te maken hebben met warmte (wilde gok) / richting van de lichtbundel
no idea in fact
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
12 maart 2007 08:29 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
In de 205 ging de linker altijd op de heenweg naar mijn werk, de rechter op de terugweg......
Kon ik in de middagpauze mooi twee lampen halen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
12 maart 2007 08:37 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
als je met linkerkant de bestuurderskant bedoeld heb je gelijk.
bij mij is de linkerkant ook eerder gesneuveld.
|
12 maart 2007 08:48 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ja, bij mij ook. Binnen een minuut na het constateren dat de linker (Xenon weet je wel) defect was, raakte de rechter defect. En dat op ruim 200.000km met gemiddeld een 60km/h (is dus ruim 3.300uur).
Wat is dan een minuut, statistisch gezien?
Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Valt het ook op dat de meeste uitlaten links zitten?
Dat zou betekenen dat op de weg de linkerhelft van een rijbaan wellicht warmer zou kunnen zijn (files, bumperkleven...) dan de rechterhelft van de rijbaan.
Mooi onderzoekje voor Pieter van Vollenhove...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 maart 2007 09:21 |
|
|
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1565 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Dat zou betekenen dat op de weg de linkerhelft van een rijbaan wellicht warmer zou kunnen zijn (files, bumperkleven...) dan de rechterhelft van de rijbaan. Mooi onderzoekje voor Pieter van Vollenhove...
Of nemen we een bocht naar rechts sneller, waarbij de linker koplamp de buitenbocht neemt en meer G krachten te verduren krijgt........
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
12 maart 2007 10:30 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Neenee, niet de gek ermee scheren.
We gaan wel uit van een directe menging van uitlaatgassen met de omringende lucht, maar er zit verschil in, hoor...
Het is alleen nauwelijks meetbaar, ok...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 maart 2007 10:33 |
|
|
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Dan zal dat effect in de winter het grootst moeten zijn omdat je dan de grootste verschillen in temperatuur krijgt naar mijn idee
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
12 maart 2007 12:20 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
frank65 schreef: Harm van Beek schreef: Dat zou betekenen dat op de weg de linkerhelft van een rijbaan wellicht warmer zou kunnen zijn (files, bumperkleven...) dan de rechterhelft van de rijbaan. Mooi onderzoekje voor Pieter van Vollenhove... Of nemen we een bocht naar rechts sneller, waarbij de linker koplamp de buitenbocht neemt en meer G krachten te verduren krijgt........
De bocht levert op de kortste straal de grootste krachten: dus een bocht naar rechts is voor de delen rechts zwaarder dan voor de delen links....
Is wel met formules uit te leggen, maar lijkt het meest op: voor Feestdagen zijn de minste huisvaders en getrouwde mensen in te plannen
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 maart 2007 12:26 |
|
|
HOverbeek
|
Forum, of ze even oud zijn kan ik niet achterhalen maar "toevallig" is bij mij nu ook de linker kapot gegaan.
Naar ik vermoed staan hier beschrijvingen over het "how-to", dus ik twijfel nu over zelf vervangen (hoeveel tijd zou ik bij een 1e poging moeten reserveren ?) of toch naar de garage (€€€?), eerst maar eens een nachtje slapen en jullie adviezen verwerken.
Groet,
|
15 maart 2007 22:28 |
|
|
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
koplamp L eerder kapot dan R
In ruim drie maanden C5 is ook bij mij linker kapot gegaan. Maar ik weet verder niet of en wanneer L en R in het verleden vervangen zijn.
Groet,
Hans 47
|
15 maart 2007 22:55 |
|
|
HOverbeek
|
Zo, de linker is vervangen. Nieuw Gamma H7 pitje, wat ben ik blij dat ik kleine handen heb. Toch ook maar de accu er even uitgehaald, maar dan nog is het frotten. Maar goed, ik heb ook niet zo'n groot hoofd dus ik kon nog wat bekijken voor het op de tast vervangen van het pitje.
De "Accu-klem-vergrendeling" maar even van zand ontdaan zodat de accu er de volgende keer ook makkelijker uit gehaald kan worden. Gaat toch moeilijk als dat schuifmechaniekje door zandkorrels verstoord is.
Hopelijk volg ik de trend niet dat rechts nu binnen een paar dagen ook de geest geeft.
Groeten,
|
17 maart 2007 11:39 |
|
|
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
de meeste mensen pakken met links de verkeershobbels
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
17 maart 2007 12:00 |
|
|
HOverbeek
|
LS, aanvullend advies gevraagd. Na het vervangen van het linker pitje blijkt de lamp toch wat storend omhoog gericht, nogal wat weggebruikers beginnen te knipperen en gisteren avond maar eens gekeken. Blijkt de linker dus flink hoger te schijnen. Is de positionering van het pitje in de lamp unit niet helemaal gedefinieerd ? Als ik nu de lamp unit ga verstellen krijg ik natuurlijk dimlicht wel goed, maar dan zal grootlicht niet goed meer staan, maar een stuk lager. Hoe krijg ik dat weer gecombineerd goed ?
B.v.d.,
|
25 maart 2007 12:14 |
|
|
|