Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Co schreef: Mmmm, de after market dagrijlichten komen op mij over als zijnde commercieel. Want als je gewoon met dimlicht rijdt, overdag, wat dus niet bij de wet is verboden maar zelfs wordt aangemoedigd, moet je heel wat dimlichtbolletjes doorbranden en wisselen om de dagrijlichten terug te verdienen (en ook deze hebben niet het eeuwige leven....)
Klopt helemaal, sterker nog voor 199eur kan ik een aantal Xenon pitten vervangen en die zijn met 32W niet veel milieuonvriendelijker dan die 20W LEDs van Hella. Echter in vergelijking met Halogeen dimlicht: Rijd je na plaatsing nog ~2000uur overdag dan spaar je 2*55W+2*15W-2*20W = 100W * 2kh = 200kWh. Gezien de efficëntie van motor en dynamo is dit toch gauw >400kWh. NB Een uur 100km/h (5L brandstof) is ongeveer 20kWh, maw 1L=4kWh. 400kWh uitsparen is dus 100L brandstof uitsparen. YMMV
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 jan 2008 11:59 |
|
 |
Co
|
 Re: dagrijlicht
EvilTwin schreef: Co schreef: Mmmm, de after market dagrijlichten komen op mij over als zijnde commercieel. Want als je gewoon met dimlicht rijdt, overdag, wat dus niet bij de wet is verboden maar zelfs wordt aangemoedigd, moet je heel wat dimlichtbolletjes doorbranden en wisselen om de dagrijlichten terug te verdienen (en ook deze hebben niet het eeuwige leven....)
Klopt helemaal, sterker nog voor 199eur kan ik een aantal Xenon pitten vervangen en die zijn met 32W niet veel milieuonvriendelijker dan die 20W LEDs van Hella. Echter in vergelijking met Halogeen dimlicht: Rijd je na plaatsing nog ~2000uur overdag dan spaar je 2*55W+2*15W-2*20W = 100W * 2kh = 200kWh. Gezien de efficëntie van motor en dynamo is dit toch gauw >400kWh. NB Een uur 100km/h (5L brandstof) is ongeveer 20kWh, maw 1L=4kWh. 400kWh uitsparen is dus 100L brandstof uitsparen. YMMV Dus als ik het goed begrijp: in 2000 uur sparen we 100L (in dit geval) diesel uit. Rijden we gemiddeld 4 uur per dag, dan hebben we het hier over 500 dagen. Verdeeld over 5 dagen per week: 100 weken. Op jaarbasis: 1,92 jaar. Op dit moment bedraagt de gemiddelde dieselprijs 1,169 per liter. Dit x 100 = 116,90 euro. De winst per jaar: 60,8 euro's. Setje daglichtlampen: euro 199,--, dus een terugverdientijd van 3,27 jaar.
|
29 jan 2008 15:24 |
|
 |
Nodri
|
 Re: dagrijlicht
En nu met gas en benzine!! 
|
29 jan 2008 16:57 |
|
 |
hans77
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 maart 2007 19:08 Berichten: 40
Auto: C5 Ph3 Tourer 1.6 THP Exclusive Aut.
Opties: wegklaptrekhaak, pack Concert excl pack protection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 93000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Deze lichten gebruiken 6 Watt per stuk, schijnen rechtuit en zijn daardoor overdag (mogelijk) beter zichtbaar dan dimlicht, dat immers omlaag schijnt. En...vergeet ons aller milieu niet! Ik zal het schakelschema nog bijvoegen. Betreft een Phase II. De plus is die bout voorin de zekeringkast achter de accu. Daarvan de voeding voor de RL-lichten. Door contact geschakelde draad (15) is de dikke roze draad, die recht omhoog uit een grote stekker komt in de zekeringenkast links, achter de accu. Daaraan een aftakking solderen. Het stadslicht (58) is de dunne rode draad bij het stekkerblok van de linker bi-xenon koplamp. Daaraan een aftakking solderen. De diode en het 4-polig relais incl. zekering zijn meegeleverd door Hella, het 5-polig relais is extra (en maakt de diode overbodig?). Ik weet niet, wat er gebeurt, als je het tweede relais weglaat en 85 rechtstreeks op 58 aansluit. CAN-problemen? ********************************************************5-polig relais aarde__________________________________85____spoel___86_______58 ************************4-polig relais 15_____diode____86__spoel__85___________87a___.----.__30_______aarde +______________30__.----. *******************************.__87_______DTRL______________________aarde *******= niks. Helaas lukte het me niet een scan van mijn tekening in te voegen. De spoel bedient de streepjeslijn. Via deze link moet het schema te zien zijn. http://www.myalbum.com/Photo-U8AQ4ZJM.jpg
|
29 jan 2008 17:14 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: dagrijlicht
hans77 schreef: Helaas lukte het me niet een scan van mijn tekening in te voegen. De spoel bedient de streepjeslijn. Nou is elektronica mijn vak, maar je weet er op deze manier wel een fikse puzzel van te maken waar een vakman een middagje zoet kan zijn. Kun je niet proberen om toch je tekening in te scannen en te publiceren? Eventueel met hulp van de deskundigen hier op het forum?
|
29 jan 2008 19:27 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Hans77. je mag het of mailen of faxen, faxen zou mooi zijn dan komt het op de pc te staan en kan ik het zo verwerken. of op papier op sturen kan ook nog 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
29 jan 2008 20:10 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Co schreef: Setje daglichtlampen: euro 199,--, dus een terugverdientijd van 3,27 jaar. Uhhh, dan ga je er van uit dat de lampen een oneindige levensduur hebben. Lijkt me niet het geval dus denk ik dat je wat langer moet rekenen...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
29 jan 2008 20:44 |
|
 |
Co
|
 Re: dagrijlicht
Die berekening is enorm theoretisch; niet alleen hebben de lampen geen oneindig leven, ook rijden we geen 100 km in het uur, 4 uur lang per dag en 5 dagen per week in 52 weken per jaar.
Met een prive-wagen zit je natuurlijk never nooit zolang achter het stuur als boven genoemd. Dan wordt de terugverdientijd alleen nog maar langer.
|
30 jan 2008 09:12 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Uuuhh, mijn privé-auto rijdt bijna 60.000km per jaar... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 jan 2008 09:19 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: dagrijlicht
Harm van Beek schreef: :smt017 Uuuhh, mijn privé-auto rijdt bijna 60.000km per jaar...  Ben je dat met je nieuwe ook van plan? Den ben je over 5 jaar weer net zover als nu met je huidige auto.... Ehh, weer on topic? 
|
30 jan 2008 10:24 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Co schreef: Die berekening is enorm theoretisch; niet alleen hebben de lampen geen oneindig leven, ook rijden we geen 100 km in het uur, 4 uur lang per dag en 5 dagen per week in 52 weken per jaar.
Ik ben uitgegaan van een levensduur van de auto van 5000uur (doet de fabrikant ook  ) de LED daglrijlampen gaan een autoleven mee, maar staan niet altijd aan, soms moet je dimlicht voeren (Art32). De rest van de berekening is alleen maar om het noodzakelijke extra vermogen terug te rekenen. Rijd je onzuiniger dan verandert dat niks aan het vermogen dat de DTRL trekken; per 2000 uur verdien je 100L brandstof. Hoeveel die 100L kost is afhankelijk van je brandstof. Met een Diesel moet je dus ~4000uur rijden voordat je "winst" haalt. Hoe je die wilt verdelen: 500dagen * 8uur of 4000dagen * 1uur is irrelevant.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jan 2008 11:29 |
|
 |
Co
|
 Re: dagrijlicht
EvilTwin schreef: Co schreef: Die berekening is enorm theoretisch; niet alleen hebben de lampen geen oneindig leven, ook rijden we geen 100 km in het uur, 4 uur lang per dag en 5 dagen per week in 52 weken per jaar.
Ik ben uitgegaan van een levensduur van de auto van 5000uur (doet de fabrikant ook  ) de LED daglrijlampen gaan een autoleven mee, maar staan niet altijd aan, soms moet je dimlicht voeren (Art32). De rest van de berekening is alleen maar om het noodzakelijke extra vermogen terug te rekenen. Rijd je onzuiniger dan verandert dat niks aan het vermogen dat de DTRL trekken; per 2000 uur verdien je 100L brandstof. Hoeveel die 100L kost is afhankelijk van je brandstof. Met een Diesel moet je dus ~4000uur rijden voordat je "winst" haalt. Hoe je die wilt verdelen: 500dagen * 8uur of 4000dagen * 1uur is irrelevant. 4000 uur x 100 km/h = 400.000 km Harm, met 60.000 km op jaarbasis is de terugverdientijd dus 400.000 / 60.000 = 6 1/3 jaar.
|
30 jan 2008 13:52 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Gemiddelde snelheid over allerlei metingen bedraagt een 70km/h 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 jan 2008 13:58 |
|
 |
Co
|
 Re: dagrijlicht
M'n berekening snijdt geen hout. Bij een lagere snelheid zou de terugverdientijd van het lampje korter worden.
|
30 jan 2008 20:41 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: dagrijlicht
Nog even over het wel of niet mogen rijden met stadslichten overdag. Ik dacht, laat ik maar eens een email naar de politie sturen om het gewoon te vragen. En hier het antwoord :
Geachte heer Eleveld, het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is zodanig opgebouwd dat daarin staat vermeld onder welke omstandigheden welke verlichting gevoerd wordt. Overige verlichting voeren die niet staat omschreven onder andere omstandigheden is derhalve niet toegestaan. In artikel 38 van het RVV staat dat bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeer havens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht stadslicht en een achterlicht voeren. Aangezien nergens anders in het RVV stadlicht wordt genoemd mag je met stadslichten niet rijden. Met verkeersveilige groet, Frans Zuiderhoek Persvoorlichter Bureau Communicatie Korps landelijke politiediensten postbus 100, 3970 AC Driebergen Hoofdstraat 54, 3972 LB Driebergen dinsdag tot en met vrijdag tel. 0343 - 535 216 fax 0343 - 520 393
Het mag dus niet. Einde discussie ???
_________________ Groeten, Marc
|
30 jan 2008 20:42 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|