Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Batterij laadt niet altijd op 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13971
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
wat ik wil zeggen dat de batt. wordt geladen, ook met allerlei gebruikers aan, en niet ontladen dat is de werkelijkheid
in het beging van de meting gaf deze 26A


13 jan 2011 15:46
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Alvast dank voor jullie reacties hoor.
Laat ons nu even over sterkstroomtheorie praten.
Vooreerst is mijn alternator vervangen door een nieuwe van hetzelfde type en merk.
Het betreft een alternator die 150A kan leveren, d.w.z. dat je daar een serieuze vlamboog zou mee kunnen maken.
Goed. Een 12V batterij heet 6 elementen van elk 2v, in geladen toestand bedraagt de spanning over elk element 2.2 tot 2.25.
Dit vermenigvuldigd me 6 = 13.2 tot 13,5V wanneer de motor wordt stilgelegd en bijgevolg de batterij niet meer laadt, zakt de spanning dan weer vlug naar de nominale klemspanning van de batterij te weten zo'n 12,5V.
Wanneer de motor gestart wordt loopt de spanning op ten gevolge de lading van de alternator tot +/- 14,2V .
De inwendige weerstand van de batterij speelt hierbij geen rol, die is zeer klein maar wordt groter naarmate de batterij veroudert.
Dit wil zeggen dat de batterij enkel minder stroom zal opnemen tijdens het laden wat dan weer neiging geeft tot stijgen van de boordspanning geleverd door de alternator.
Maar de regulator zal deze beperken tot 14.5V. Indien de inwendige weerstand van de batterij zou halveren, dus nog veel kleiner worden dan ze al is zal de accu enkel meer stroom opnemen. Laat ons zeggen in normale omstandigheden dat de laadstroom van de batterij zo' 8 à 10 A is wel dan zou die oplopen naar 20A wat voor de alternator nog geen probleem is want die kan 150 A leveren.
Dus wanneer de laadspanning zakt van 14.5 naar 12 V en zelfs lager, dan laadt de batterij niet op.
Zo simpel ligt dat en behoef ik daarvoor geen Amperetang maar slecht een Voltmeter.
De boordmeter van de wagen zelf gaat langzaam terug naar en zelfs tot helemaal links.
Dat is juist wat ik jullie zou willen vragen dit even uit te testen, m.a.w de wagen koud starten en kijken of die meter naar rechts uitwijkt.
Dan de achterruitverwarming inschakelen en enkele minuten wachten en naar de meter kijken. kijken.


13 jan 2011 16:32
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
kleine tip voor de Belgen onder ons:
in het Nederlands spreken we over dynamo en accu, niet over alternator en batterij :smt023

alternator gebruiken we voor een wisselstroomgenerator
batterij voor cellen als AA, AAA etc.

Voor de rest heb ik volgens mij al aangegeven wat mijn voltmeter op de klokkenwinkel aangeeft na een koude start.
Maar let op: met de motor uit is de schaalverdeling van de voltmetrer anders.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 jan 2011 18:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13971
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Bij een moderne auto wordt een alternator gebruikt in plaats van een dynamo, voor 1960 gebruikte men dynamo's.
Nu gebruikt men een 3-fasen alternator en wordt de opgewekte wisselspanning gelijkgericht met diodebruggen.
De alternator wordt aangedreven door de motor door middel van een V-snaar.
De alternator laadt via een spanningsregelaar de accu.

zie link


13 jan 2011 18:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Ik weet hoe de techniek werkt willy, het gaat erom dat men in het Nederlands het ingebakken woord gebruik uit de tijd dat men elders nog over een Magneto sprak (dus met permanente magneet).
Batterij is ook technisch gezien een betere term dan accu (want het gaat tenslotte om een batterij oplaadbare cellen) maar dat is dus niet het woord wat wij in het Nederlands gebruiken.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 jan 2011 19:37
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Maakt dat wat uit ET?
Dacht dat we een ned/belg forum zijn :smt017
We verstaan elkaar en daar gaat het om :!:

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


13 jan 2011 19:40
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33541
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Met klus eens, als we elkaar maar begrijpen :)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


13 jan 2011 19:42
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Ach een beetje achtergrond info van de jongere generatie kan geen kwaad, en Willy heeft sinds hij op de C5 club zit een hoop nederlands aangeleerd! En ook computergekte. :mrgreen:
Hulde voor Willy :smt193 :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


13 jan 2011 20:05
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Kleine kanttekening voor Evill Twin.
Een dynamo is een gelijkstroom machine terwijl een alternator een wisselstroom machine is, dat je nu in Nederland of In België woont maakt niks uit.
De wagens worden nu uitgerust met een wisselstroomgenerator en dat noemt men een alternator zowel in Nederlands als in Belgie dacht ik.
Een elektriciteitscentrale heeft toch ook een alternator en geen dynamo.
De dynamo dateert uit de tijd dat de boordspanning nog 6v was bij de auto.
Over Accu en batterij kan je nog discussiëren al dacht ik dat een batterij een accu is met hoge capaciteit in de orde van 10 tallen Ah.
Maar ja als we mekaar maar verstaan hè.
Jullie zeggen gekken, wij zeggen zotten, jullie zeggen laarzen, wij zeggen botten, jullie zeggen bijstand, wij zeggen doppen.
Als we mekaar maar verstaan klinkt het in het lied van Margriet Hermans.
Maar daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: Als je je C5 start, hoeveel bedraagt dat de laadspanning over de polen van de Batterij (Accu).
Zet vervolgens uw achterruitverwarming aan en meet vervolgens de spanning weer.
Normaal zo'n 14,2V. Hou de voltmeter gedurende enkele minuten op de klemmen van de batterij. Blijft de spanning 14,2 of valt deze na enkele minuten terug naar 12v.
Dat is mijn uiteindelijke vraag?

Dank aan allen voor uw medewerking en groeten,
Francis.


14 jan 2011 14:33
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Nogmaals het gaat me niet om de techniek erachter, die ken ik. Het gaat erom dat wij in het Nederlands zo'n ding dynamo noemen NOOIT alternator, ook al is het technisch gezien een meerfase alternator met diodebrug/gelijkrichter. Het woord dynamo is gewoonweg zo ingeburgerd, dat we het niet met alternator vervangen hebben. We hadden namelijk al auto's voor 1960 ;)

Citaat:
De wagens worden nu uitgerust met een wisselstroomgenerator en dat noemt men een alternator zowel in Nederlands als in Belgie dacht ik.


Nee, in het Nederlands heet dit geen alternator, alleen als je het ding uit elkaar schroeft en de diodebrug demonteert zou je kunnen beweren een alternator over te houden, maar de bottom line is dat het hele gevaarte gelijkstroom levert en dus nog altijd aangeduid moet worden met dynamo (ondanks dat we een fietsdynamo ook stug dynamo blijven noemen)

Ga je op een Nederlandstalig autoforum zoeken naar de termen dynamo vs alternator of accu vs batterij, of bobine vs spoel dan zul je veel meer hits krijgen op dynamo en veel meer op accu of bobine dan op die andere termen.

Het gaat mij niet om Belgismen/Gallicismen vs Nederlands, maar gewoon om de leesbaarheid en duidelijkheid.
Dit is wat Citroën zelf zegt:
Bijlage:
dynamo.jpg
.


Citaat:
Over Accu en batterij kan je nog discussiëren al dacht ik dat een batterij een accu is met hoge capaciteit in de orde van 10 tallen Ah.


Zoals gezegd in het Nederlands slaat batterij op een enkele galvanische cel, zoals je in een afstandsbediening hebt zitten of een quartz horloge. Dit is technisch niet juist, maar zo gebruikt men in het Nederlands het woord nu eenmaal.
Accu slaat op één oplaadbare cel danwel een reeks cellen in een unit (zoals een looaccu in een auto of NiMH, LiIon in een laptop etc.) technisch gezien is de loodaccu idd een batterij(cellen)
Daarnaast wordt het begrip accubatterij wel eens gebruikt voor een batterij accu's (zoals het accupack van een hybride auto, of een Diesel-elekt onderzeeër, waarbij batterij dus weer de klassieke betekenis heeft van een reeks of set.

Ook Citroën houdt in het Nederlands deze definities aan; de accu wordt als accu aangeduid en men spreekt over tractiebatterij waar het om de stroomvoorziening vd hybride aandrijfunit gaat.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


14 jan 2011 16:17
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 692
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Hoewel ik al heel wat jaartjes in de (Nederlandse) autowereld meeloop, heb ik het woord alternator zelden of nooit horen gebruiken voor de dynamo.
Omstreeks 1960 gingen we wel over van de gelijkstroom naar de wisselstroomdynamo. Maar die toevoegingen waren na een aantal overgangsjaren snel in onbruik geraakt.

Natuurlijk geldt dat het belangrijkste is dat je elkaar verstaat, maar ik denk dat mijn garagist vreemd zou opkijken als ik opdracht gaf om de koolborstels van mijn alternator te reinigen (om 2 redenen ;) ).

Adri


15 jan 2011 01:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Batterij laadt niet altijd op
Dat onze Zuiderburen de uitdrukking altenator/alternateur gebruiken is niet gek. Hún Zuiderburen gebruiken immers alternateur in hun technische spraak en documentatie als ze het over een wisselstroomdynamo hebben. Zó is het ook te lezen in de Franse RTA's die ik van de DS heb.

Bij ons is dat nooit ingeburgerd, zoals er wel meer franse uitdrukkingen niet overgenomen zijn.
Soms zijn wíj meer taalpurist dan de Belgen, kennelijk ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 jan 2011 01:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.