Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Gaspedaal reageert vertraagd na inhouden gas +koppelomvormer 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gaspedaal reageert vertraagd na inhouden van het gas
Mijn ervaring met mijn ph1 BVA4 (benzine 4-pitter) was dat bij normaal optrekken de lock-up er al vrij snel op ging; vanaf de 2e al. Duidelijk was dat te merken, want als je tijdens het optrekken opeens je voet van het gas haalt, dan voel je aan het inhouden van de auto dat er een lock op zit. Bovendien zie je een heel constante verhouding tussen toerental en snelheid, zowel bij optrekken als wanneer je het gas loslaat. Onmiskenbaar een lock-up dus.

Ik geloof dus ook dat er bij die bak tijdens het opschakelen helemaal geen koppelomvormer aan te pas komt. Geleidelijk de oude versnelling loslaten en de nieuwe inschakelen. That's all.

13 aug 2009 10:19
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gaspedaal reageert vertraagd na inhouden gas +koppelomvormer
LWaanders schreef:
Citroentje schreef:
Dat er toch iets meer is dan een passieve koppelomvormer merk ik ook als ik de rem loslaat bij stilstand. Eerst kruipt de auto langzaam, maar na 0,5 tot 1 seconde voel je een schokje en kruipt de auto sneller, met iets meer power. Enig idee wat er dan geschakeld (veranderd) wordt?

Klopt, merk ik ook, volgens mij is dit gewoon de lockup die ingeschakeld wordt.

Nee, zojuist nog even geprobeerd. Onmogelijk dat dit de lock-up is die ingeschakeld wordt. De auto staat dan nog zo goed als stil, als je dat schokje voelt.

Bovendien: Als je de pook van rechts naar links beweegt (voet op de rem) dan voel je ook dat er harder getrokken wordt; in de 1e versnelling bij handschakelen dus. En je hoort het ook aan de motor.
Er wordt dus wel degelijk iets geschakeld in de koppeling. Heeft die vloeistofkoppeling dan toch twee standen of zo? De ene die meer slip toelaat dan de ander?

Is er iemand die meer (technische) uitleg heeft over de werking van die Aisin BVA6?

13 aug 2009 13:50
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3