Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Oplopende en te hoge laadspanning https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=23050 |
Pagina 3 van 3 |
Auteur: | JW-C5 [ 15 jul 2022 14:38 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Mooi geregeld Overigens, die vrijlooppoelie is er om het risico op breken van de riem te verminderen. Als je snel gas loslaat, zal een zware dynamo door de massatraagheid van z'n rotor nog willen doordraaien, en dan kan de riem scheuren. In sommige gevallen speelt hij ook een rol bij het verminderen van het klapperen van de riem. Dat die 90A dynamo er geen had is dus niet zo gek, die heeft een lichtere rotor. Vraag: vervang je gelijk de riem? Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 15 jul 2022 19:06 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Fijn!! Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk |
Auteur: | willy4 [ 15 jul 2022 19:33 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
https://www.youtube.com/watch?v=mugIavL6_1U https://www.youtube.com/watch?v=gvMw4cExDCw |
Auteur: | c5jan [ 15 jul 2022 19:55 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Mooie demo! |
Auteur: | Brinkfilter [ 15 jul 2022 21:56 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Controleer de massakabel op het motorblok ook even kan behoorlijk gecorrodeerd zijn, bout M8 moet goed vast zitten! Loopt rechtstreeks naar de Min v.d. Accu! |
Auteur: | WilC5 [ 15 jul 2022 22:38 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Die riem zit er een 40k op, net zolang als de kapotte dynamo. Ziet er nog prima uit. Mijn bedoelilng was die later te vervangen, tegelijk met de distributie en waterpomp, die hebben beiden 75k achter de kiezen. Maar nu je het zegt, ik haal maandag een nieuwe riem, als ik toch langs ga voor de dynamo. En later doe ik de distributie, is nu nog een beetje vroeg en heb weinig zin in veel gedoe. Heb ook begrepen dat ik voor distributiewissel een speciaal setje gereedschap moet aanschaffen. Zal ook even kieken naar de massa op het blok, hoewel ik denk dat die wel snor zit hoor, niet zolang geleden nog los gehad, en weer vast gezet. De accu laadt ook netjes op, geen spatje last van iets wat lijkt op haperende massa. Dank voor het meedenken, en voor de uitleg over vrijlooppoelie. De nieuwe dynamo heeft er wel 1tje. Ik dacht dat die vooral dient om het laden van de accu te onderbreken als die "vol" zit. Maar begrijp nu dat er meer achter zit. Onlangs nog een kennis zijn riem kapot gegaan vanwege vastgelopen vrijlooppoelie. |
Auteur: | WilC5 [ 18 jul 2022 21:59 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Ter afsluiting nog even melden dat de nieuwe alternator er in zit en alles werkt weer zoals het hoort. Wederom wil ik mijn hartelijke dank uitspreken voor alle hulp van een fantastich forum, echt hoor, geweldig! |
Auteur: | JW-C5 [ 18 jul 2022 23:53 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
Mooi dat het opgelost is Groet, JW |
Auteur: | C5HDI110 [ 19 jul 2022 00:49 ] |
Berichttitel: | Re: Oplopende en te hoge laadspanning |
JW-C5 schreef: Overigens, die vrijlooppoelie is er om het risico op breken van de riem te verminderen. Als je snel gas loslaat, zal een zware dynamo door de massatraagheid van z'n rotor nog willen doordraaien, en dan kan de riem scheuren. Mooie uitleg, nooit bij stilgestaan dat massatraagheid een grote rol speelt, ik dacht altijd primair het opvangen van klappen als de dynamo zwaar belast word. |
Pagina 3 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |