Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Aanduiding benzinemeter tijdens rijden op LPG 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Aanvullingen
Het kan nog gekker. Op het franse forum klaagt een LPG/V6-rijder dat het reservelampje aangaat bij halfvolle tank. Bij hem alleen te verhelpen door een beetje te tanken.
Kennelijk is verschil tussen huidige en vorige vlotterstand ook een trigger voor de reset. Klopt met snelle reset na parkeren op een helling in Frankrijk. En verklaart ook waardoor benzinerijders geen last hebben van dit fenomeen: bij hen gaat de vlotter altijd naar beneden . . .

Op het franse forum duikt ook de aansluiting onder de achterbank weer op. Daar zit kennelijk het draadje van de vlotter/gever.

Los- en weer vastmaken levert een stroringsmelding en daarna de juiste benzinestand.

Ik heb ergens gelezen, geloof ik, dat Vialle deze truc via het contact laat lopen.

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


26 sep 2006 10:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik zou op de achterbank zo'n rode "self destruction"-knop neerzetten. Kunnen de kinderen mee spelen en heb jij continue de juiste aanduiding op je benzinemeter...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


26 sep 2006 10:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Breinbreker
nixmit schreef:
Ronald schreef:
. . .
Kan je het aub nog een keer uitleggen? En bij 'tank' even aangeven of dit benzine- danwel gastank is ?
Gr. Ronald


Het gaat om de aanduiding van het benzineniveau.
Citaat:
Juist

Dat zou niet moeten dalen wanneer je op gas rijdt, maar daalt wel omdat de boordcomputer de hoeveelheid benzine niet meet, maar blijft berekenen (bij mijn AG-gasinstallatie althans) aan de hand van gegevens over afstand, gasklep, toeren etc. .
Citaat:
Duidelijk en reeds bekend

Op den duur ontstaat er verschil tussen wat er in de benzinetank zit en wat de meter aangeeft. Dat verschil verdwijnt bij een reset.
Citaat:
Correct

Wanneer vindt die reset/update plaats?
Citaat:
Inderdaad, de hamvraag

Mijn constatering is, dat in mijn C5 met 3/4 volle benzinetank, de update plaatsvindt wanneer er minstens 1/4 benzinetankinhoud verschil is ontstaan tussen wat de meter aangeeft en wat er in de tank zit.
Citaat:
Dat Citroen electronica de meter weer op de goede stand zet als er daadwerkelijk een hoop benzine is verdwenen door op benzine te rijden OF als er een hoop benzine is toegevoegd door te tanken is ook al bekend.


Maar gasrijders verbruiken nauwelijks benzine en vullen deze ook niet vaak bij. Dus de meter blijft dalen en dalen.
Daarom hebben sommige gaslveranciers een andere, extra, reset methode bedacht, namelijk een reset bij gebruik van de AB. Door jouw getest.
Bij mij en anderen werkt dat mechanisme onvoorspelbaar, 1 op de 8 keer aflsuiten/ontgrendelen met de AB.
Daar gaat het over !

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


26 sep 2006 23:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Ik zou op de achterbank zo'n rode "self destruction"-knop neerzetten. Kunnen de kinderen mee spelen en heb jij continue de juiste aanduiding op je benzinemeter...


Jij hoeft niet je rijdt diesel.... :wink:

_________________
Pieter van Lenten


26 sep 2006 23:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Breinbreker
Ronald schreef:
. . .
Maar gasrijders verbruiken nauwelijks benzine en vullen deze ook niet vaak bij. Dus de meter blijft dalen en dalen.
Daarom hebben sommige gaslveranciers een andere, extra, reset methode bedacht, namelijk een reset bij gebruik van de AB. Door jouw getest.
Bij mij en anderen werkt dat mechanisme onvoorspelbaar, 1 op de 8 keer aflsuiten/ontgrendelen met de AB.
Daar gaat het over !
Gr. Ronald


Nog een keer, met geduld en vriendelijkheid ;-)

Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat niet het aantal keren dat je de AB gebruikt ertoe doet, maar het door de BSI geconstateerde verschil tussen de berekende stand en de gemeten stand, nadat de AB is gebruikt.

Het rare is dat de BSI de stand pas actualiseert, wanneer er een flink verschil is tussen berekende en gemeten stand.

Die actualisering lijkt per auto te verschillen, wanneer de gasinstallatie de reset niet netjes regelt.

Voor de dagelijkse praktijk maakt het niet uit, want je weet wat er in de tank zit.

Ik vind het daarnaast leuk om te weten wat die BSI allemaal doet.

Daar gaat het mij om.

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


27 sep 2006 12:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb een email gestuurd naar AG en daar kreeg ik dit antwoord:
De tank inhoud hoeveelheidsmeter wordt vaak aangestuurd door de benzine ECM.
Op bepaalde momenten wordt de werkelijke waarde van de tankinhoud ingelezen
en weergegeven. In tussen liggende tijd wordt een berekende waarde van de
benzine tank inhoud weergegeven, die natuurlijk niet klopt als je op LPG
rijdt. De tankinhoud inlees momenten roepen wij op met de module die wij
toevoegen. Telkens als je het contact uitzet laat het module de ECU een
nep-signaal zien waarbij de ECU de juiste tankinhoud leest en weergeeft.

Groet
Frank

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


27 sep 2006 14:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
fengels schreef:
Ik heb een email gestuurd naar AG en daar kreeg ik dit antwoord:
De tank inhoud hoeveelheidsmeter wordt vaak aangestuurd door de benzine ECM.
Op bepaalde momenten wordt de werkelijke waarde van de tankinhoud ingelezen
en weergegeven. In tussen liggende tijd wordt een berekende waarde van de
benzine tank inhoud weergegeven, die natuurlijk niet klopt als je op LPG
rijdt. De tankinhoud inlees momenten roepen wij op met de module die wij
toevoegen. Telkens als je het contact uitzet laat het module de ECU een
nep-signaal zien waarbij de ECU de juiste tankinhoud leest en weergeeft.

Groet
Frank


Nou das dan ook weer (niet) duidelijk, de door de gasboer geforceerde reset werkt dus NIET op het AB signaal, alhoewel dit proefondervindelijk is aangetoond, maar op het uitzetten van het contact.
Nou bij mij dus allebei mooi niet, ik geef het maar op denk ik.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


27 sep 2006 20:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hoe kritisch is het om te weten wat de stand in je benzinetank is als je toch op gas rijdt? Ik weet eigen ervaring dat het bij diesel wel kritisch is als je de juiste stand negeert of als deze verkeerd aanwijst... :oops:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


27 sep 2006 20:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Hoe kritisch is het om te weten wat de stand in je benzinetank is als je toch op gas rijdt? Ik weet eigen ervaring dat het bij diesel wel kritisch is als je de juiste stand negeert of als deze verkeerd aanwijst... :oops:


Kritisch genoeg. De meter staat dus in de parktijk altijd op 0. En ik sjouw maximaal een 1/4 tank benzine mee, dat gaat ook eens op door het starten op benzine en een keer 30 km doorrijden als de gastank leeg is.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


27 sep 2006 23:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Aha, vandaar...ik had altijd een volle tank benzine bij me, reed wat zorgelozer (want toch tankpas van de baas destijds) :wink:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


28 sep 2006 00:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ronald schreef:
Nou das dan ook weer (niet) duidelijk, de door de gasboer [AG] geforceerde reset werkt dus NIET op het AB signaal, alhoewel dit proefondervindelijk is aangetoond, maar op het uitzetten van het contact.
Nou bij mij dus allebei mooi niet, ik geef het maar op denk ik.

Gr. Ronald


Nu ik weet dat de fout in de AG installatie zit, zal ik - als dat zo uitkomt - toch eens bij de plaatselijke gasspecialist informeren hoe lastig het is om dat nepsignaal in orde te krijgen.

Bedankt voor de research, fengels!

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


28 sep 2006 10:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik weet dat een collega met een nieuwe peugeot een nieuwemodule van AG heeft gekregen en die werkt nu wel.
Frank

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


28 sep 2006 13:16
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
wij hebben sinds een week ook een c5 op g3 gas, na een lange rit zag je idd dat de benzine meter terug liep en mijn man werd al panisch bij het idee dat hij niet op gas zou rijden. zo kon ik hem gelijk vertellen dat ik dit al gelezen heb op dit forum en dat als wij uitgestapt zijn en de auto op slot geweest is via de afstandsbediening dat je dan weer de juiste benzine stand zou zien. en wat denk je?
Mijn man weer gelukkig ik peentjes zweten of het werkelijk goed zou gaan :lol: . maar echt toen we na een lekkere strandwandeling weer instapte wees ik gelijk op de benzine meter die weer de juiste inhoud aangaf. hij blij ik blij en wij zijn nog blijer met onze mooie nieuwe tweedehands auto van 2003.
thxxxxxxxxxx


07 okt 2006 17:07
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Wow, een vrouw (neem ik aan) die haar man vertelt hoe het zit...de wereld verandert! :wink:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


07 okt 2006 19:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Wow, een vrouw (neem ik aan) die haar man vertelt hoe het zit...de wereld verandert! :wink:


Waarom neem je dat aan ?

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


07 okt 2006 22:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.