Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
flikkerende xenon verlichting
Auteur |
Bericht |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: flikkerende xenon verlichting
manonbridges schreef: MarcusE schreef: Maar dat komt omdat jij originele af-fabriek xenon hebt (Xenon dimlicht en halogeen grootlicht gescheiden), en heeft Kapitein Rob het over de H4 halogeenlamp (dim en grootlicht in een lamp) vervangende aftermarket xenon. Echt niet, bij phase 1 en aftermarket xenon-dimlicht is dit bij mij een H7 lamp Grootlicht en mistlicht zitten bij mij in een gecombineerde H4 lamp, maar ik heb dan ook géén exclusive uitvoering. Vraag me af wat kapitein Rob nou bedoelt als hij het over H4 en Xenon heeft en zijn C5 is een phase 1 difference uitvoering  Sorry, ik ben niet duidelijk geweest  . Ik heb een Ph1 met aftermarket H7-xenon als dimlicht en normaal H4 halogeen als grootlocht/mistlicht. Wat ik bedoelde te zeggen met H4-xenon is niets anders dan dat xenon met gasontlading werkt en niet met gloeidraad en dat daarom de werking van een (aftermarktet) H4-xenonlamp anders is dan een halogeen H4-lamp. Maar dat principe is door anderen al verduidelijkt.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
09 jun 2009 15:54 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
exroosje schreef: Zo'n onzin is het niet wat ik zeg. jawel want jij zegt dat je geen BiXenon hebt maar dat heb je dus wel. Citaat: Het lichtbeeld wat de C5-II bij grootlicht geeft wordt in dusdanig sterke wijze bepaald door de betreffende H1 lamp (die er volgens jouw verhaal inderdaad ook op zit), dat de aanwezigheid van bi xenon mij in elk geval nog nooit opgevallen is. lijkt me sterk, bij een Ph.I met dimlicht Xenon is het extra H1 grootlicht niet echt bijzonder, je ziet het omdat het dát gedeelte verlicht wat niet door je dimlicht wordt afgedekt, maar bij BiXenon heb je de volle 3000lumen zonder afgeschermd patroon (grootlicht dus). Niet voor niksdat dan de H1 pitten aangeduid worden als "additionele" verlichting. Citaat: Ook de handeiding die je hier kunt downloaden van de ph2 , bladzijde 119. rept van H1 voor grootlicht voor alle modellen. En dat zit er in geval van xenon ook inderdaad op. Deze verstralers zitten nl. bij alle modellen gewoon achter de binnenste kap. als je het niet erg vind ga ik uit van de technische beschrijving in het Frans, niet een slechte Nederlandse vertaling door mensen die er geen verstand van hebben. Citaat: Ik heb nl. op mijn phII mijn H1's vervangen door blauwere exemplaren omdat duidelijk bij grootlicht het licht geler was als bij dimlicht (de H1 overheerste dus). Ook vond ik vorig jaar op duistere weggetjes in Frankrijk dat een belangrijk voordeel van meedraaiende koplampen tenietgedaan werd bij grootlicht (want je ziet vooral het vaste vooruitstralend licht, het meedraai effect is alleen op dimlichtafstand waarneembaar). ik denk niet dat het lichtbeeld van de H1 verstralers anders is dan bij de Ph.I dus die staan vooral op de bomen in de verte gericht. Je kunt makkelijk checken hoe het BiXenon lichtbeeld als groot licht eruit ziet door die H1s uit te schakelen. Uit ervaring met de C6 zeg ik dat het grootlicht van de BiXenon ruim voldoende is. Ik zou de H1s eerder vervangen door iets gelere pitten om verblinding tegen te gaan en de bruikbaarheid bij slecht weer te verbeteren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 jun 2009 17:25 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Ik bestrijd dat ik onzin uit zit te kramen. Mogelijk heb ik mijn situatie te snel gegeneraliseerd, maar dat is nu niet te constateren.
Laten we even terug gaan naar de feiten:
Feit1: Ik bezit een C5-II excl V6 met xenon. Mijn C5-II vertoont gedrag wat niet overeenkomt met wat je zou verwachten bij Bi Xenon. Tijdens grootlicht is het licht halogeen geel en is het meedraai effect erg beperkt.
Feit2: Jij bezit geen C5-II, maar een C6. Jouw C6 vertoont gedrag wat wel overeenkomt met wat je zou verwachten van Bi Xenon.
Feit3: De NL handleiding van de C5-II rept niet van Bi Xenon, maar van H1 pitjes voor grootlicht van alle modellen.
Feit4: In de franse technische beschrijving van de C5 koplamp wordt gemeld dat ihgv Xenon er sprake is van bi-xenon met ondersteuning van de bekende H1 verstralers.
Dan zijn er verschilllende hypotheses /scenario's mogelijk:
Scenario1: Het zit er op, het werkt, maar functioneert nauwelijks. Marketing gimmick. De technishce beschrijving kan dan fraai zijn, maar je hebt er niks an. Koopp een C6 of C5-III als je er van wilt genieten.
Scenario 2: Het zit er wel degelijk op, maar is kapot in mijn specifieke geval. Ik heb te snel gegeneraliseerd.
Scenario 3: Het zit er niet op en heeft er ook nooit opgezeten. Niet alle modellen werden er nl mee uitgerust of cit heeft ergens besloten een setje lampen van een andere fabrikant te plaatsen bij een bepaald orga nummer. Bv om een dubbeltje op de inkoop te besparen, net als ze bij de bobines hebben gedaan. Helaas is de technische beschrijving hierop niet aangepast.
Keuze uit deze scneario's is slechts mogelijk na onderzoek van mijn betreffende koplamp. Laat ik dat eerst gaan doen. Ik hoop natuurlijk dat als scenario 2 van toepassing is, het eenvoudig te verhelpen is.
Dan kom ik weer in de lucht
10 jun 2009 10:21 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
exroosje schreef: Feit2: Jij bezit geen C5-II, maar een C6. Jouw C6 vertoont gedrag wat wel overeenkomt met wat je zou verwachten van Bi Xenon. Uit eerste hand (heb er in gezeten) weet ik dat Evil-Twin wel degelijk een C5 heeft De C6 waar hij naar refereert is die van zijn vader. Zonder iemand te willen beledigen is me uit de conversatie (toen we naar het conservatoire zijn geweest) die ik met hem heb gevoerd, wel duidelijk geworden dat hij verschillende Citroëns (o.a. BX, CX, SM, C5, C6) heeft gehad of in gereden of zelf onderhoud aan gedaan. Dus hij weet echt wel waar hij over praat.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
10 jun 2009 22:12 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Door E-T werd ik er maanden geleden op gewezen dat ik Bi-Xenon had. Het was mij opgevallen dat er geen kleurverschil zat tussen groot- en dimlicht terwijl ik er van uitging dat Bi-Xenon twee afzonderlijke reflectors nodig zou hebben die ik niet zag. Nu begrijp ik het principe en inderdaad, wat ik hier in de polder goed kan waarnemen, stuurt het grootlicht mee. Enig kleurverschil heb ik nog niet kunnen waarnemen en zal het bij gelegenheid eens met een densitometer proberen te meten. Dit houdt wel in dat de Xenon die Halogeenpit flink overstraalt.
Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
10 jun 2009 23:11 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Ook al heeft Evil Twin geen C5-II (hij heeft een type I), hij heeft wel gelijk: Ik heb nu zelf ook waargenomen (overdag weliswaar) dat bij grootlicht opzetten er wel degelijk ook iets veranderd aan het dimlicht. Dual xenon dus.
Mea culpa dus.
Blijft mijn ervaring echter dat verderweg het licht van de verstralers zodanig overheersend dat het mij tot nu toe niet opgevallen was dat het erop zat. Mogelijk moet ik mijn xenonpitten wat hoger afstellen. Nu rij ik ook zelden met groot licht (randstad...). Xenon geeft ongetwijfeld een bak meer lumen. En dat zou je moeten mekren (wat ik dus niet deed afgelopen zomer in Frankrijk)
13 jun 2009 15:43 |
|
 |
|