Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
|
19 mei 2013 15:01 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
willy4 schreef: na een beetje onderzoek,was de pot meter links stuk van het bedieningspaneel de graden kon je nog veranderen,en verschenen nog op het paneel
nu mijn vraag wat regelt de pot meter juist
ik heb al een kachel helemaal gedemonteerd,en ik zie het verband niet direkt wat,welke klep regelt de pot meter juist de mengmotor links was eraf,door aan de potmeter links te prutsen was erop een bepaalt moment een temp verschil
|
19 mei 2013 15:17 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Is dit die van een PH1? Als dat zo is, lijken het ook daarbij Li<>Re gescheiden regelingen te zijn....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2013 15:18 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
ja dat is van een PH1 links was er geen airco
ik heb de kachel ook bezien samen met technieker die bij jaguar werkt,en die begrijpt ook niet de juiste werking
|
19 mei 2013 15:27 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Hier vind je de basisschema`s elektrisch en processchema.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
19 mei 2013 18:13 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Legenda : A : Koudeluchtcircuit B : Warmeluchtcircuit (20) Expander (21) Verdamper van airconditioning (22) Condensor van airconditioning (23) Aircocompressor (24) Elektrische extra verwarming (25) Motor (26) Kachelradiateur (27) Extra kachel (*) (28) Verdeling van de lucht in het interieur (29) Instelling van de luchttemperatuur (8080) Elektronische eenheid airconditioning
|
19 mei 2013 18:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Eigenlijk heb je voor deze vragen over de regeling niet zoveel aan deze schema's, je moet een elektrisch schema hebben.
Willy, even voor de duidelijkheid:
Geen airco links, betekent dat dat de koelende werking alleen rechts was, maar de verwarming wel aan beide zijden werkte en ook regelbaar was?
Ken een soortgelijk geval...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 mei 2013 18:36 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
links en rechts zit ook een sensor die voor elke kant de temperatuur meet. als er een afwijkt of deffect is kun je ook problemen krijgen waardoor de kleppen niet aangestuurd worden. Zo`n kabelboom wijst de weg vanzelf toch wel? Of is deze ook weggehaald of drastisch aan de kant gelegd?
|
19 mei 2013 18:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
BJG schreef: Eigenlijk heb je voor deze vragen over de regeling niet zoveel aan deze schema's, je moet een elektrisch schema hebben.
Willy, even voor de duidelijkheid:
Geen airco links, betekent dat dat de koelende werking alleen rechts was, maar de verwarming wel aan beide zijden werkte en ook regelbaar was?
Ken een soortgelijk geval... voor zover ik weet was er geen probleem met de verwarming rechts was er koeling,links was er warme lucht ik heb de motor van de regelklep eraf gedaan en dan klep bediend en de motor werkte terwijl de motor eraf was,werd er op een bepaald moment de temp lager(door te draaien aan de linkse potmeter warm koud) bedieningspaneel vervangen en alles werkte normaal
|
19 mei 2013 19:14 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
ook heb ik de klep bediend met de hand, in verschillende standen en het resultaat was hetzelfde
daarom heb ik een unit gesloopt,omdat ik wilde weten hoe het werkte maar ik ben er niet veel wijzer eruit geworden
|
19 mei 2013 19:27 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Het principeschema geeft aan hoe het werkt Willy en dat x 2 links en rechts gescheiden. De regeling zelf is een pid regelaar of een pi regelaar dat is het stukje regeltechniek wat is verwerkt in de elektronica.
|
19 mei 2013 20:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Nou willy, hier een poging om schematisch te beschrijven (let op geldt alleen voor de ph1):  De kachelunit heeft gezamelijke kleppen voor luchtverdeling links en rechts. Luchtverdeling is dus L-R altijd gelijk, het is niet mogelijk om dat L en R verschillend te doen. Je ziet dat in het kachelhuis de luchtverdeelklep doorloopt L - R.  Er zijn 2 temperatuursensoren een voor het luchtrooster en een voor de voetenruimte. Aan de hand van deze gemeten temperaturen wordt de luchtverdeling boven onder geregeld. Daarbij is belangrijk dat voor het comfort de lucht naar onderen altijd warmer is dan naar boven.  Temperatuurregeling L - R werkt onafhankelijk. De linkse klep en de rechtse klep hebben een eigen stelmotor. Ze worden door de control unit bediend. Maar er zijn geen temperatuursensoren links en rechts De control unit die jij verving synchroniseert de warmeluchtkleppen links en rechts in gelijke stand bij gelijke temperatuur. Bij elke graad verschil tussen links en rechts neemt de control unit een andere (vaste) stand aan van de stappenmotor. Je ziet ook op het kachelhuis dat de warme lucht kleppen links en rechts niet verbonden zijn. Vaak slippen de asjes van deze stelmotoren in de kleppen waardoor de temperatuurregeling links en rechts niet meer synchroon loopt. Daarvoor zijn gemodificeerde motoren (met langere asjes) leverbaar. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is Willy, en anders weet je wat je moet doen 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 mei 2013 21:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
|
20 mei 2013 07:50 |
|
 |
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Dat er geen sensoren zijn voor de gescheiden L/R regeling was mij ook al opgevallen. Maar, bij mij is er een regelmatig terugkerend probleem dat het links warmer is dan rechts, ondanks dat de temperatuurregeling links wél normaal werkt. Van 16 naar 28 graden regelt de klep normaal van koud naar warm, maar als de beide zijden gelijk zijn ingesteld werkt het goed zolang de ingestelde temperatuur nog bereikt moet worden maar zodra de clima enkel nog de temperatuur moet gaan 'vasthouden' wordt het rechts soms een graad of twee kouder. De workaround is dan om rechts gewoon twee graden hoger in te stellen, maar het lijkt me niet normaal. Ik heb de mengmotor links al meermalen er uit gehad, maar ik kan geen aanwijzingen er voor vinden dat deze slipt, het lijkt echt op een elektronisch probleem. Het maakt daarbij niet uit of de airco al of niet is ingeschakeld.
|
20 mei 2013 09:31 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: geen airco links PH1
Als er geen apparte sensoren links en rechts zijn klopt de documentatie van Citroen niet. Ik lees toch echt 2 sensoren links en rechts. Citaat: 1.2. Automatische airconditioning Bij het airconditioningssysteem met automatische temperatuurregeling kan de werking automatisch aan de hand van de wens van de bestuurder worden uitgevoerd. De airconditioning met automatische temperatuurregeling regelt de volgende instellingen : Hoeveelheid lucht De luchttemperatuur in het interieur, verkregen via 2 sensoren (links en rechts) De luchtverdeling in het interieur (luchtverdeling ) De luchtrecirculatie
|
20 mei 2013 09:54 |
|
 |
|