Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2018 09:23
Auto: berline 2.0 difference2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs
Na een paar dagen in mijn "nieuwe" C5 gereden te hebben, vallen een paar dingetjes op:
De regensensor: grijpt niet uit zichzelf in bij regen maar pas als ik zelf de wisser aanzet. Dan gaat de automaat zich ermee bemoeien en zwiept die de wisser in gevarieerde snelheden over de ruit. Geen enkele logica in te ontdekken..Wel gaat het raam automatisch dicht terwijl ik net mijn peuk naar buiten wil aftikken...
De handel van de richtingaanwijzer gaat niet helemaal lekker. Naar links aangeven, dus handel naar beneden, werkt nu niet meer. 3 keer knipperen en dan valt hij uit. Na stevig doorduwen werkt het dan wel weer. Is dit een bekend mechanisch probleem en moet er dan een andere bedieningshandel gemonteerd worden?
Het derde euvel is ernstiger en dat is dat het remmen niet correct gaat. Bij remmen gaat het stuur met een rukje naar links en lijkt het of de auto weg wil glijden, eerst naar links en dan naar rechts, moeilijk precies uit te leggen. Het lijkt alsof een rem aan een kant pas later aangrijpt of minder sterk remt. Het is zowel bij langzaam als snel rijden, maar vooral op hogere snelheid is het eng. Remschijven en blokken zijn voldoende op dikte. Ik hoop nog deze week ergens terecht te kunnen voor een diagnose/reparatie.
Ik lees op het forum wel meer van dit soort klachten en dan wordt ook gewezen op de mogelijkheid van speling in de wielophanging. Dat zou ook goed kunnen al merk ik verder niets van speling, gerammel o.i.d.
De regensensor: grijpt niet uit zichzelf in bij regen maar pas als ik zelf de wisser aanzet. Dan gaat de automaat zich ermee bemoeien en zwiept die de wisser in gevarieerde snelheden over de ruit. Geen enkele logica in te ontdekken..Wel gaat het raam automatisch dicht terwijl ik net mijn peuk naar buiten wil aftikken...
De handel van de richtingaanwijzer gaat niet helemaal lekker. Naar links aangeven, dus handel naar beneden, werkt nu niet meer. 3 keer knipperen en dan valt hij uit. Na stevig doorduwen werkt het dan wel weer. Is dit een bekend mechanisch probleem en moet er dan een andere bedieningshandel gemonteerd worden?
Het derde euvel is ernstiger en dat is dat het remmen niet correct gaat. Bij remmen gaat het stuur met een rukje naar links en lijkt het of de auto weg wil glijden, eerst naar links en dan naar rechts, moeilijk precies uit te leggen. Het lijkt alsof een rem aan een kant pas later aangrijpt of minder sterk remt. Het is zowel bij langzaam als snel rijden, maar vooral op hogere snelheid is het eng. Remschijven en blokken zijn voldoende op dikte. Ik hoop nog deze week ergens terecht te kunnen voor een diagnose/reparatie.
Ik lees op het forum wel meer van dit soort klachten en dan wordt ook gewezen op de mogelijkheid van speling in de wielophanging. Dat zou ook goed kunnen al merk ik verder niets van speling, gerammel o.i.d.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De ruitenwisser zelf aanzetten is geen euvel, dat hoort zo .....
De knipper is de Com2000 , zie faq
, of nieuwe plaatsen.
De knipper is de Com2000 , zie faq
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
De regensensor moet je inderdaad altijd eerst activeren daarna werkt hij automatisch. Als hij niet goed reageert : check en/of schoonmaak je wisserbladen en ruit.
Het niet goed werken van de richtingaanwijzer staak ligt hoogstwaarschijnlijk aan de Com2000. Dat is de stuurkolomschakelaar unit die allerlei functies regelt. Gebruik de zoekfunctie maar eens op com2000.
Zoekerig rijgedrag bij remmen. Check of de remklauw vrij "zweeft" op de geleidepennen. Indien de remmen gelijktijdig en met evenveel kracht aangrijpen ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de voorwielophanging. Met als eerste verdachte de : draagarmrubbers (achterste). Tweede verdachte : fusee
Succes
Het niet goed werken van de richtingaanwijzer staak ligt hoogstwaarschijnlijk aan de Com2000. Dat is de stuurkolomschakelaar unit die allerlei functies regelt. Gebruik de zoekfunctie maar eens op com2000.
Zoekerig rijgedrag bij remmen. Check of de remklauw vrij "zweeft" op de geleidepennen. Indien de remmen gelijktijdig en met evenveel kracht aangrijpen ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de voorwielophanging. Met als eerste verdachte de : draagarmrubbers (achterste). Tweede verdachte : fusee
Succes
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Of stuurkogel, of draagarmblokken voor.
Meestal staat het stuur scheef als de achterdraagarmlagers stuk zijn.
Maar een diagnose is nauwkeuriger.
Dit door iemand die begrijpt dat het veersysteem drukloos moet zijn om te voelen of er ergens speling is.
Meestal staat het stuur scheef als de achterdraagarmlagers stuk zijn.
Maar een diagnose is nauwkeuriger.
Dit door iemand die begrijpt dat het veersysteem drukloos moet zijn om te voelen of er ergens speling is.
C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2018 09:23
Auto: berline 2.0 difference2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs
De ruitenwissers zelf aanzetten....haha..wie had dat gedacht..Verder is de ruit schoon en als nieuw ( een keer vervangen denk ik) en de wissers weet ik niet. Wissen wel goed.
De Com2000 demonteren en de sleepcontacten reinigen..oef...Ik heb wel enige ervaring met prutsen, in mijn geval voornamelijk aan platenspelers, dus ja...ga ik even een nachtje over slapen. Aanvulling op de aanwijzingen: De contacten reinigen met alcohol en een fiberpen borsteltje. Daarna wel weer een contactsmeermiddel aanbrengen anders zijn ze binnen de kortste keren weer stuk.
Heeft iemand hier dit klusje al eens gedaan?
Voor de remmen heb ik vrijdag een afspraak. De monteur vermoedde de zelfde dingen als die hierboven genoemd zijn. Ervaring met C5 genoeg.
Dank jullie voor de reply!
De Com2000 demonteren en de sleepcontacten reinigen..oef...Ik heb wel enige ervaring met prutsen, in mijn geval voornamelijk aan platenspelers, dus ja...ga ik even een nachtje over slapen. Aanvulling op de aanwijzingen: De contacten reinigen met alcohol en een fiberpen borsteltje. Daarna wel weer een contactsmeermiddel aanbrengen anders zijn ze binnen de kortste keren weer stuk.
Heeft iemand hier dit klusje al eens gedaan?
Voor de remmen heb ik vrijdag een afspraak. De monteur vermoedde de zelfde dingen als die hierboven genoemd zijn. Ervaring met C5 genoeg.
Dank jullie voor de reply!
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Als de ruit boven de sensor maar goed wordt gewist....da's belangrijk voor de werking. Als daar een waas op blijft,..wist ze als een malle.
De com demonteren en monteren is niet lastig hoor. Belangrijk is het afkoppelen van de boordspanni g vanwege de airbag. Een com schoonmaken is vaak een tijdelijke fix. Maar vervangen is duur.
De com demonteren en monteren is niet lastig hoor. Belangrijk is het afkoppelen van de boordspanni g vanwege de airbag. Een com schoonmaken is vaak een tijdelijke fix. Maar vervangen is duur.
C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2018 09:23
Auto: berline 2.0 difference2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs
Met het afkoppelen van de boordspanning bedoel je de accu losnemen neem ik aan?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Zo heb ik het ook begrepen maar wat ik altijd zo vreemd vind is dat ik me niet kan voorstellen dat er iemand rijdt met vastgevroren ruitenwissers...
Als je al zo lomp bent dan weerhoudt dat je er ook niet van om ze gewoon aan te zetten terwijl ze vastgevroren zitten toch?
Als je al zo lomp bent dan weerhoudt dat je er ook niet van om ze gewoon aan te zetten terwijl ze vastgevroren zitten toch?
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Je begrijpt het niet denk ik.
Je moet ze handmatig aanzetten ondanks de staak in de a stand.
Omdat anders bij contact aan en de sensor wordt geactiveerd er problemen kunnen ontstaan. Bv bij een bevroren ruit, de sensor "ziet" rijp en stuurt de wissermotor aan. De bladen worden dan, ondanks de vastgevroren toestand bewogen. Met wellicht schade aan rubber of erger.
Dat heeft Citroën dus zo opgelost.
Je moet ze handmatig aanzetten ondanks de staak in de a stand.
Omdat anders bij contact aan en de sensor wordt geactiveerd er problemen kunnen ontstaan. Bv bij een bevroren ruit, de sensor "ziet" rijp en stuurt de wissermotor aan. De bladen worden dan, ondanks de vastgevroren toestand bewogen. Met wellicht schade aan rubber of erger.
Dat heeft Citroën dus zo opgelost.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ RC1200,
Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit.
Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten.
Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.
En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....
Groet,
JW
Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit.
Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten.
Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.
En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....
Groet,
JW
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Ik ben juist blij dat de wissers niet opeens bij ieder opkomend buitje automatisch gaan werken. Zoals het nu geregeld is is het wat mij betreft prima, alleen moet je wel eerst doorzien hoe het werkt. De verwachting van "automatisch" is echter een andere dan zoals het werkt. Maar gelukkig ligt het initiatief hier bij de berijder.
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Vaak zat gehad dat de ruitenwissers vast zaten, en pas na een tijdje rijden los kwamen of los te krabben waren.
Noem me maar lomp.
De auto een halfuur warm laten draaien, dat is pas lomp.
Noem me maar lomp.
De auto een halfuur warm laten draaien, dat is pas lomp.
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Carglass vindt dat een geweldige methodeJW-C5 schreef:@ RC1200,
Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit.
Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten.
Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.
En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....
Groet,
JW
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik de wisserbladen niet los kreeg, ook niet bij aangevroren ijzel.
Waarschijnlijk ben ik in de minderheid door mijn manier van ijsvrij maken van mijn auto. Maar ieder zijn ding en goed dat Citroen rekening houdt met alle verschillende mensen.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...




