Vorige week kreeg ik een noodkreet van een mede hobbyist, hij was ten einde raad met de 207 1.6vti van een kennis, de startmotor weigert en schiet heel snel in ecomode. Hij had pas de klepseals vervangen, de motor deed het prima, maar de fan bleef steeds nadraaien, bleek een carterventilatieslang gebroken te zijn, na reparatie weigerde de startmotor. Dan denk je aan een draadbreuk of losse stekker, dat heb ik niet kunnen vinden, Diagbox gaf aan geen communicatie met de ECU.

ECU krijgt voeding, startmotor gaat wel rond als je pin 5 van de BSM met de +pool van de accu verbind, in het startmotor circuit zit het probleem niet. Voor de zekerheid nogmaals uitgelezen om te controleren of er geen startblokkering actief is, dat was niet zo, sleutel en code worden herkend, BSI geeft signaal om de ECU vrij te geven, alleen geen communicatie met de ECU.

Dan de ECU maar eens goed inspecteren, stekkers en pinnetjes allemaal in orde, het deksel vertoonde sporen van beschadigingen, is al eens open geweest leek het. Bij het losschroeven kwam het deksel zo los, duidelijk al eens open geweest en slecht dichtgekit met verkeerde kit (zuurhoudend), waardoor er waterschade is ontstaan. Als je elke dag rijd zal het meevallen, maar nu had de auto een tijdje stilgestaan in de kou, buiten de stad in een omgeving met hoge luchtvochtigheid.



Ook de andere kant van de printplaat is aangetast door het water.

De ECU mee naar huis genomen en nadat deze op kamertemperatuur was, voorzichtig schoongemaakt met alcohol en een zachte tandenborstel. Zo op het oog geen zichtbare aantasting in de vorm van compleet weggerotte componenten te zien na het schoonmaken.

Met de K-tag heb ik een kopie kunnen maken van de ECU, eerst de startblokkering (het belangrijkste) en daarna de Maps, m.b.v. de direct connection methode en bootpin op de printplaat. Dit lukte eerst niet en ik wilde overgaan op plan-B, kopieren d.m.v. bootmode, wat ook mogelijk is met K-tag, ik had de grote doos met adapterstukken al gepakt. Toen dacht ik, laat ik nog eens op de ECU kijken, ik selecteerde de verkeerde chip in het programma, TC1767 ipv TC1766, met TC1766 lukte het wel om de ECU te kopieren.


Een andere ECU was snel gevonden (uit een 308), in de avond op 3e kerstdag geleverd, gelijk mee aan de slag gegaan.

Dit keer het BDM frame gepakt om contact te maken met de bootpin, i.p.v. handmatig kortsluiten.


Alles is hetzelfde, behalve de SW upg, mogelijk was de 308 uit 2008 voorzien van een update, de 207 is uit 2007, was even bang dat dit voor problemen zou kunnen zorgen. De 207 snort inmiddels vrolijk met deze ECU nadat we een probleem met de nokkenas versteller hebben opgelost, nieuwe accu en opnieuw inleren. Voor de grap de oude ECU nog getest, maar die doet echt niets meer, gelukkig was het gedeelte om de K-tag direct contact te laten maken nog in orde. Anders was kopieren nooit gelukt en heb je geen andere keuze dan een ECU, BSI en ander contactslot te monteren. Deze ECU heb ik dichtgekit met iets waar geen zuur in zit, vooraf de oude kit resten op het deksel volledig verwijderdt en de kit alleen in de groef aangebracht.
