Re: Hulp gevraagd bij verwisselen Rd3 radio -> Sony radio
Draadjes trekken voor een fatsoenlijke voeding is nooit slecht in een auto. Ik heb zelf een constante plus rechtstreeks van de accu getrokken en een geschakelde plus van de sigarettenaansteker afgetakt. Alles werkt zoals ik dat wens zonder in ademnood te komen.
Als je de luidsprekers vervangt moet je een aantal dingen in acht nemen.
Ten eerste hebben de standaard luidsprekers een behoorlijk hoog rendement waardoor ze bij relatief weinig vermogen al luid spelen. Ga je "betere" luidsprekers installeren dan hebben die in 99% van de gevallen een veel lager rendement en ga je met hetzelfde vermogen dus een stuk minder luid. Verder moet je ook in de gaten houden dat de deuren zo lek zijn als een mandje. Rondom de speakerfitting in de deur zitten gewoon gaten waardoor je je woofer eigenlijk een beetje in het luchtledige ligt te wapperen. Je verliest een pak vermogen en vanaf je middentonen naar beneden toe verlies je langzaam aan alles. Met andere woorden, mijn DLS Referennce speakertjes klinken voor geen hol! Zelf wil ik binnenkort een keer iets verzinnen om die gaten dicht te krijgen, gaat het geluid zeker deugd doen.
In jouw geval zorgen die versterker en bijbehorende X-plod speakers dus voornamelijk voor extra ventilatie in plaats van geluidsdruk.