Auteur |
Bericht |
MiC2005
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 aug 2009 16:35 Berichten: 18 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0i 16v
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 245000
Kleur: EYCT (grijs)
Naar boven
|
 Parkeersensor achter
Forumgenoten,
Raar probleem met mijn parkeersensoren achter. Als ik in de R zet dan hoor ik een constante zachte schelle piep met af en toe een korte onderbreking die niet constant is. Als ik mijn versnelling uit de R zet dan blijft de piep aanhouden. Het is alleen uit te krijgen door de motor uit te zetten.
Sensoren zijn schoon en als je luistert naar de sensoren tikken ze alle 4 (ultrasoon). Ik heb ze alle 4 los gehad. Als je er een los trekt hoor je opeens een hoge hardere piep en stopt het constante piepen. Dit gebeurt bij alle 4 de sensoren.
Als je de sensoren connector los maakt en je zet de bak in de R krijg je een piep te horen en een langere harde piep. Lijkt op een error piep. Klopt want de sensoren liggen los. Dit gebeurt ook als je maar 1 sensor los maakt. Dus dat klopt wel.
Iemand sprak ook even een microswitch in de stekkeraansluiting. Die zwarte pen in de rand zit er niet bij mij. De trekhaak is overigens later geplaatst door een C dealer. raar dat die switch er niet in zit.
Wat kan hier aan de hand zijn? Heeft die unit waaruit de piep komt er nog mee te maken? Ik heb de bedrading nagekeken en die ziet er goed uit verder.
Micha
|
18 aug 2009 19:16 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: Parkeersensor achter
Heb je een trekhaak achterop zitten?
|
27 aug 2009 21:28 |
|
 |
MiC2005
C5club Rookie
Naar boven
|
Ja er zit een afneembare trekhaak op. Het maakt geen verschil in piep of deze er op of eraf is.
|
05 sep 2009 14:45 |
|
 |
MiC2005
C5club Rookie
Naar boven
|
Probleem is er nog steeds. Ik heb nu al een jaar de stekker van deze unit eruit getrokken maar zou het wel prettig vinden de sensoren weer te kunnen gebruiken. Mijn vraag is of er in een afneembare trekhaak ook een sensor zit want ik heb in de stekker geen schakelaar zitten.
|
23 aug 2011 09:39 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Trekhaak zelf zit geen sensor in, alleen in de stekkerdoos, zodra daar een stekker in gaat moet hij de sensoren uitzetten.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
23 aug 2011 10:18 |
|
 |
MiC2005
C5club Rookie
Naar boven
|
Vreemde is dat daar geen schakelaar in zit die de sensor zou moeten uitschakelen. Ik zal morgen eens kijken wat voor type het is. De trekhaak is er later onder gezet door een dealer.
Probleem is dat de unit blijft piepen zodra hij in de R staat maar OOK weer naar een andere versnelling gaat? Het systeem BLIJFT dus piepen. Motor afzetten is de enige manier.
Micha
|
23 aug 2011 21:20 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
zit er wel de originele bedrading in?
|
24 aug 2011 08:07 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Origineel zou geleverd moeten zijn met een trekhaakstopcontact met ingebouwde schakelaar.
De dradenbundel van de ph1 is overigens vrij simpel: Komt neer op aftakken van je lampen met originele stekkers en een relais voor de mistlampen en (soms) PDC uitschakeling die door die schakelaar gestuurd wordt. Dit relais wordt aangelosten op een 2 of 3 polige connector. Wat je kunt proberen om eea uit te sluiten is deze connector opzoeken en kijken of die aangesloten zit (zie hiervoor de hier wel ergens geposte handleiding voor deze dradenbundel, aansluitingen en relais moeten linkts achter de bekleding zitten). Zo ja, dan deze losnemen en kijken of je probleem opgelost is , zo nee dan ligt het niet aan je trekhaak. Heb je ooit gecheckt of je achteruitrijlampen ook blijven branden. Als er iets blijft hangen in je versnellingsbak kan dat de oorzaak ook zijn.
Ik denk overigens dat een dealer ook wel uit dit probleem moet kunnen komen. Mogelijk is het gewoon een defecte PDC unit namelijk.
24 aug 2011 10:12 |
|
 |
MiC2005
C5club Rookie
Naar boven
|
Wat een reactie snelheid  Ik had vorige week de kap links achter los gemaakt waar de zoemer zit voor achteruitsensor. Deze even schoongeblazen want dat zorgde voor het wazige signaal. Het zag er allemaal keurig uit. Maar ik zal die trekhaakbedrading even volgen met het bedradingschema in de hand en kijken waar dat naartoe loopt. Achterruitlamp werkt gewoon prima dus die aansturing moet goed zijn. Licht gaat uit als hij uit de R gaat alleen de zoemer blijft zoemen. Heel raar. Ik verdenk de unit. Maar dat wil ik een keer testen. Helaas zal dat weer een duur grapje worden.
|
24 aug 2011 10:22 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6