Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Break/Tourer of Berline/Sedan? 

Waar gaat je voorkeur naar uit: break of sedan?
Break/Tourer 75%  75%  [ 60 ]
Berline/Sedan 25%  25%  [ 20 ]
Totaal aantal stemmen : 80

 Break/Tourer of Berline/Sedan? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
even een paar zaken rechtzetten, Berline is niet het Franse woord voor hatchback, maar gewoon een gesloten carosserie-vorm (ook wel Conduite Interieure), itt (deels) open vormen: Torpedo (2/4d geen dak) of Phaeton of Landaulet etc. Daarnaast zijn er gesloten bedrijfsauto's, taxi's en Ambulances. Een aantal van deze termen (waaronder ook Break, Berline en Sedan) is afgeleid van types koetsen.

De eerste auto waar Citroën de term Berline voor gebruikte was de 4deurs Traction Avant, nog zonder kont.
Afbeelding

Citaat:
En ik dacht eigenlijk dat de term hatchback gebruikt wordt bij 3-deurs auto's en notchback bij 5-deurs uitvoeringen.


Berline is te vergelijken met de Engelse term "Saloon". Zowel een (3- of 5-deurs) hatchback als een (2- of 4-deurs) Sedan kan een Berline genoemd worden. Fastback en Notchback zijn Engelse termen over de vorm vd achterkant, technisch is een C5.PhI een hatchback met een notchback profiel.

Notchback: notch=knik tussen kofferdeksel en achterruit.
Fastback: vloeiend lijn. Een CX is bijv een fastback sedan (4d).

Tegenwoordig wordt hatchback meestal voor kleinere auto's gebruikt, waarbij de "hatch" dus vrij recht staat. Een C5 is in het Engels gewoon een 5door Saloon.

NB Citroën maakte al hatchbacks voordat de term bestond, de Traction Avant Commerciale:
1939:
Afbeelding
1954:
Afbeelding

Citaat:
De DS is overigens één van de weinige Citroëns die in drie echt verschillende uitvoeringen bestaat


Ik weet niet waar ik moet beginnen bij zo'n uitspraak...maar de DS had wel wat meer carosserievoren dan voornoemd, oa.

Berline
Cabriolet Usine
Coupé's, oa. le Paris, de Dandy, le Caddy, Concorde, Le Léman
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... l#concorde

Prestige=4d: 2+2, separatieruit
Majesty, Lorraine
Break, Commerciale, Familiale
Ambulance

Afbeelding

Maar is de DS daarin uniek? Ik denk het niet; bij bijv de CX werden de termen als volgt:

Commerciale=2+laadruimte
Break=2+3+laadruimte
Familiale= 2+3+2

Daarnaast was de CX er uiteraard als Berline en Prestige (2x: laag en hoog dak). De GS was er zelfs als 2d commerciale (Entreprise):

Afbeelding

Ook recent zijn er van één Citroën wel meer dan drie varianten geweest, de Xsara was er als 5d, Coupé, Break en MPV (Picasso) NB zowel de 5d als de Picasso worden in de UK gewoon als Saloon aangeduid.

De TA was er ook al in diverse varianten geweest
oa. Berline (4d 2 zitrijen), Familiale (4d 3 zitrijen), Commerciale (twee varianten, hatchback en split hatch) Coupé (Faux-Cabriolet), Roadster/Cabriolet.

Afbeelding

De Citroën B2 of de B14 waren er oa. als Torpédo 4 Places, Conduite Interieure, Coupé, Coupé de Ville, Landaulet, Normande, Taxi, and Cabriolet.

http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... 2-b10.html

Afbeelding

Laatste voorbeeld, de Ami. Die was er als 4d, 5d, break, service, en coupé (m35)

Afbeelding



Maar goed, om op de vraag terug te komen, Citroën heeft al té lang geen echte coupé meer in het assortiment. Zelfs in een grote Cabrio (BMW6, XK8) heb ik altijd het idee in mijn eigen tentje te moeten rijden, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een 3d coupé zodat ook de MTB nog meekan ;)

Een stapje daaronder komt dan een scherp gesneden 5d. Uit puur praktische overwegingen zou ik van de huidige C5 een tourer moeten overwegen. Puur qua lijn zijn zowel de sedan als de tourer erg geslaagd. Maar de originele Berline is gewoon een mooie mix van praktisch nut en een mooie lijn, vooral bewonderenswaardig als je bedenkt hoe hoog de C5 is en hoeveel interieurruimte je hebt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


29 aug 2009 15:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31
Berichten: 327
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Interessante draad geworden, zeg!
Stukje historie, beetje statistiek...

Maar goed, het merendeel gaat dus voor de Break of Tourer.
En die worden nog mooi gevonden ook?
Over smaak valt inderdaad niet te twisten. :shock:

_________________
Groet,

Frank


29 aug 2009 16:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
fbss schreef:
Maar goed, het merendeel gaat dus voor de Break of Tourer.


Ik kan dus niet stemmen want ik kies voor:

1 berline
2 tourer
3 sedan
4 break

puur op basis van esthetiek is het
1 tourer
2 sedan
3 berline
4 break

zelfs als ik mijn voorkeuren middel kan ik nog niet kiezen uit de twee gegeven combinaties.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


29 aug 2009 16:43
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 aug 2009 09:22
Berichten: 183
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
manonbridges schreef:
Lange Henk schreef:
Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen.

Je vergeet de variants en Kombi's ;)


En niet te vergeten van SLopel, de Caravans.

_________________
Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.


29 aug 2009 17:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
En ohja: ik vind de berline's niet mooi.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


29 aug 2009 17:29
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 815
Woonplaats: Epe
Auto: Opel Astra 1.7 CDTI Business Stationwagon
Opties: Full Map Navi, PDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 101190
Kleur: Blue Metro


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
manonbridges schreef:
Lange Henk schreef:
Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen.

Je vergeet de variants en Kombi's ;)


En dan nog: Avant, Turnier, Giardinetta, Touring, Wagon, Shooting Brake, SW, Sportbreak, Clubman, Caravan, Grand Tour, Sport Estate en Foreman. En er zullen er vast nog wel meer zijn....

Voor mij een Break of Tourer, 'k kan gewoon niet buiten de ruimte die een Break of Tourer biedt. en een break is veeeeeeel mooier

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


29 aug 2009 19:50
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31
Berichten: 327
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
De meeste Break/Tourer-liefhebbers kiezen daar dus voor vanwege de ruimte?
En toch kijken ze met plezier naar hun auto, als ie voor de deur staat.
Zelf vind ik dus alleen de Berline van PH1 mooi, ik weet het verschil met die van PH2 niet goed, maar de sedan van PH3 'heeft' het voor mij zeker niet, het Citroën-gevoel. :|

_________________
Groet,

Frank


29 aug 2009 19:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Er zijn genoeg mensen die bij een C5 de volgende smilie plaatsen:

:smt078

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


29 aug 2009 20:41
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
EvilTwin schreef:
even een paar zaken rechtzetten, ...

Maar goed, om op de vraag terug te komen, Citroën heeft al té lang geen echte coupé meer in het assortiment. Zelfs in een grote Cabrio (BMW6, XK8) heb ik altijd het idee in mijn eigen tentje te moeten rijden, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een 3d coupé zodat ook de MTB nog meekan ;)

Wel ET je hebt jezelf weer eens overtroffen, dingen die ik weliswaar wel wist maar toch weer wat weggezakt waren en altijd leuk om weer opgefrist te worden.

En ik ben het met je eens dat het tijd wordt dat Citroën weer eens een echte coupe of cabrio zou moeten opnemen in het assortiment. Wat dat betreft denk ik dat de C5-Airscape heel wat kopers bij andere merken in het hogere marktsegment zou kunnen weghalen want het is echt een klasse auto die met gemak de dure coupes van de duitse merken kan verslaan.

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


29 aug 2009 21:58
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Een sedan is chiq, een Tourer praktisch. Dus als je veel moet laden neem je een Tourer maar als je echt de bliz wilt maken neem je een sedan. Een RR wordt ook alleen maar als "cabrio" of sedan geleverd toch ;) .

_________________
L8r, Henk


29 aug 2009 22:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Henk2304 schreef:
Een sedan is chiq, een Tourer praktisch. Dus als je veel moet laden neem je een Tourer maar als je echt de bliz wilt maken neem je een sedan. Een RR wordt ook alleen maar als "cabrio" of sedan geleverd toch ;) .


:smt023 :smt023 :smt023


30 aug 2009 08:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22
Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Henk2304 schreef:
Een sedan is chiq, een Tourer praktisch. Dus als je veel moet laden neem je een Tourer maar als je echt de bliz wilt maken neem je een sedan. Een RR wordt ook alleen maar als "cabrio" of sedan geleverd toch ;) .


Chique of praktisch is altijd een issue geweest bij Citroen.
Zo hield Robert Opron de ontwikkeling van de CX hatchback
tegen, omdat hij de CX berline nu eenmaal als sedan beschouwde.

JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


30 aug 2009 09:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
collega van mij staat op het punt een Cx te kopen...
dit is gewoon een schitterende wagen...
;)


30 aug 2009 09:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32
Berichten: 1206
Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
CX break, die's moooooiiiii :smt023 :smt203

_________________

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi


30 aug 2009 09:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22
Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
zandvoorta schreef:
CX break, die's moooooiiiii :smt023 :smt203


Ik zelf vind de CX (in tegenstelling tot de C5) als Berline het mooiste,
maar heb altijd wel een zwak gehad voor de wat onbeholpen lengte van
de CX break. In mijn herinnering was hij dan ook oneindig lang, bijna 6 meter.
Maar de CX 2000 Break Comfort is uiteindelijk "maar" 492cm lang.
Dat is slechts 9cm langer dan een C5 Tourer.

Als de CX indertijd wel met een vijfde deur was geleverd zou
ik die overigens zeker gekocht hebben.

Nu blijft het "behelpen" met een C5 break :D

JW


30 aug 2009 09:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.