Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 LDS verversen + vaatje vervangen, onzin? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Dank voor alle info. Hier in Spanje via de dealer geen tankjes meer verkrijgbaar. Op bvb ebay zie ik ze voor 140+.

Is goed schoon spoelen niet voldoende denk je? Ik las met wasbenzine.

Ander vraagje, is wat ik hierboven beschrijf over de vermeende achteruitgang van de veringskwaliteit voor jou voldoende reden om de staat van mijn les en tankje als waarschijnlijke oorzaak te zien?

Ik vind mijn pomp niet meer geluid maken dan voorheen.


31 mei 2023 10:31
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Citroen geeft aan dat de levensduur van de bollen c.a. 200k is, als je daar niet overheen ben, dan is LDS verversen de snelste en goedkoopste oplossing. Het vaatje is hier in NL nog te koop, zal in Spanje niet anders zijn, eventueel een andere dealer proberen of de Citroen onderdelen specialisten in NL.


31 mei 2023 10:42
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 mei 2016 15:25
Berichten: 633
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Het vaatje voor de oudere c5 is niet meer te koop in nederland

_________________
Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)


Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021


31 mei 2023 11:26
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Nieuw model vaatje is bruikbaar met een simpele aanpassing.


31 mei 2023 11:49
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Oei, ik zit al over de 342k, dus dan zal ik denkelijk die bollenwissel toch maar serieus gaan inplannen.

Misschien kan ik toch al een LDS wissel doen voordat ik de bollen vervang. Wie weet merk ik daar toch een verbetering door. En indien geen verbetering dan zit de nieuwe lds er vast in voor als de bollen vervangen worden.


31 mei 2023 12:52
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2019 09:58
Berichten: 110
Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 201000
Kleur: grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Na dit te lezen, denk ik dat het bij mij ook wel tijd is: C5 1.8 ph 1 - 19 jaar oud - 115000 km,

Maar ik weet dacht eerder dat de bollen versleten waren. De 12 jaar oude C5 PH3 van m'n ouders veert beter.

Dus best m'n hobby garagist is overtuigen om het vaatje en de LDS te verversen.

_________________
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020


31 mei 2023 13:00
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 mei 2016 15:25
Berichten: 633
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
C5HDI110 schreef:
Nieuw model vaatje is bruikbaar met een simpele aanpassing.



welke aanpassing dan :smt190 kan ik hem ook eens gaan wisselen
en dan die van een c5 x7 neem ik aan?

_________________
Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)


Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021


31 mei 2023 18:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 18:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Naar aanleiding van het eerste bericht van C5HDI110, valt het mij op, dat sommige denken, met het vervangen van de LDS vloeistof en het vaatje, dat de auto beter veert.
Hij heeft daarin geplaats, dat het vaatje, LDS vloeistof en bollen!!! vervangen zijn.
Je kunt van niet een onderdeel los zien van de rest!!
Het is een samenspel van de druk, vloeistof en lucht.
In m'n vorige post liet ik zien, dat oudere LDS vloeistof terugloopt in Viscositeit, dit beteken, dat het dunner is en daarom invloed heeft op de demping!
In een vroegere post heb ik laten zien, dat de druk in de veerbollen naar verloop van tijd afneemt, dit heeft invloed op het veergedrag, vooral de tussen bollen bij HA3+.
De druk van de pomp zal over het algemeen niet echt veranderen, vooral, omdat deze veel hoger is, dan in de veerpoten.
Met het vervangen van het vat zie ik niet hoe dit invloed kan hebben op het veer gedrag.
Wel zorgt het ervoor, dat de vloeistof niet opnieuw vervuild raakt.
Immers als de auto op druk is (hoogte) zou je bij wijze van spreken alle drukleidingen kunnen afsluiten, dan veert de auto op de normale manier.
Dus wanneer je voertuig een aantal jaar oud is met een hoeveelheid kilometers kun je het beste dat doen,wat C5HDI110 heeft gedaan.

Groet,
Kees.


31 mei 2023 18:48
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Interessante beschouwing! Bij mij is twee jaar geleden de hd pomp vervangen bij GJO en bi de laatste beurt een paar maanden geleden is de volledige LDS vervangen. Vreemd genoeg vind ik nu dat de C5 x7 juist wat stugger veert dan voorheen.
Kan te maken hebben met een microlekkage in een leiding van de stuurbekrachtiging.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


31 mei 2023 19:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Ik heb niet op kunnen maken uit Sohail zijn 1ste bericht dat ook de bollen vervangen zijn. Ik lees enkel dat zijn vriend zijn bollenwisselplan in de prullenbak kan na lds- en vatwissel.

Maar het zal niet de eerste keer zijn dat mij iets ontgaat hoor. En uiteraard schat ik in dat mijn bollen onderhand wel een beetje op zijn. Hoewel mijn voiture haar eerste 240k uitsluitend over snelwegen heeft gereden.


31 mei 2023 19:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 18:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Sorry, Wil. Ik heb iets gelezen, wat er niet staat.
Groet,
Kees.


31 mei 2023 19:33
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geeft niks hoor, je bedoelt het juist goed en dat is wat telt en gewaardeerd wordt hoor Kees.

En wie weet heb je het toch wel bij het juiste eind.


31 mei 2023 19:35
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Hij had experimentele plannen met bollen, ze zijn nooit vervangen, auto heeft nu 160K gelopen, bij 200K ga ik pas aan zijn kop zeuren :D
Bij mijn auto heb ik wel bollen, vaatje en LDS gedaan, bij 200K zoals voorgeschreven door Citroen, ik had geen klachten, na 30K ging de auto voor 2 jaar de stalling in. Toen ik weer met de C5 ging rijden had ik last van een rumoerige pomp en slecht veren, ik dacht de bollen zijn niet goed meer na 2 jaar stilstand, nieuwe bollen had geen resultaat. Toen de LDS ververst omdat het nogal schuimde in het vat, dat was al een verbetering maar nog steed schuimen, maar minder, na 1500km nog een keer ververst en toen was het goed.

Met de bollen was dus niets mis mee, ze staan te "koop" voor een tray Cola Zero Link: Filters & bollen


31 mei 2023 21:16
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
AaronKers schreef:
C5HDI110 schreef:
Nieuw model vaatje is bruikbaar met een simpele aanpassing.

welke aanpassing dan :smt190 kan ik hem ook eens gaan wisselen
en dan die van een c5 x7 neem ik aan?


Ja van C5-3, artikel nr. 4009 V8

De aansluiting voor retourleiding 2 zit er niet meer op, je zou hier een gaatje in kunnen boren en nippel inschroeven, afgezien van de rommel wat in het vat terecht komt, best wel riskant voor een vaatje van 123 euro. Wat ik gedaan heb is het haakse stukje eraf en met een slang en T-stuk omleiden naar retour leiding 4, daar zit een slang op aangesloten, deze snij door en T-stuk ertussen waar 2 op aansluit.
Bijlage:
Knipsel.PNG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


31 mei 2023 21:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
C5HDI110 schreef:
Aftappen doe je door wiel en wielkuip RV te demonteren, dan zie je een slang welke van het vat afkomt en naar een metalen leiding gaat, daar loshalen en aftappen. Drukloos maken met Lexia is onder het kopje vering, spreekt voor zich als je dat voor je heb, tap wel eerst een beetje af voordat je drukloos maakt, anders stroomt het vaatje over. De rest is vrij simpel, wat boutjes, moertjes en slangetjes losmaken en het vat eruit tillen, neem het schoon werken in acht, hydraulisch systeem vind vuil niet lekker ;)

Ik kom hier nog even op terug, want ik heb geen duidelijk beeld bij de volledige handeling, ook niet na raadplegen van mijn Haynes.

Stap 1 is wel duidelijk, wagen op laagste stand zetten en drukloos maken met de lexia. Da´s geen probleem voor mij.

Stap 2 is opkrikken en op steunen zetten. Voor het opkrikken de dop losdraaien. Als ik haar opkrik komen de wielen toch weer naar beneden zakken, is dat de bedoeling?

Stap 3, slang loshalen van de metalen leiding. Hoe zit die slang vast, geklemd op de 1 of andere manier, kan ik die klem hergebruiken, kan dat ook met een tierap?


02 jun 2023 07:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.