Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Veel fouten bij uitlezen
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=23084
Pagina 1 van 2

Auteur:  kostenzer [ 10 aug 2022 14:13 ]
Berichttitel:  Veel fouten bij uitlezen

Hallo,

Er zijn nogal wat dingen die niet goed zijn volgens de meldingen.
Het Service licht blijft branden.
Het Zelfdiagnose motor lampje brand zeer vaak.
De MyWay radio schakelt zich vaak uit en weer aan. Begint meestal een minuut na het starten.
Soms blijft het bij die ene keer, soms iedere paar minuten. Instellingen die er in stonden, volume, zender e.d. worden dan terug gezet naar waar ze stonden bij de laatste keer uitschakelen van de auto.
Soms is er ook een algehele reset. Dan staat hij in de fabrieksstand, zonder zenders.
Heel soms houd de auto in tijdens het rijden en dan is het vermogen weg. Stoppen en opnieuw starten en het probleem is weg.
De Airco doet het niet meer. De ventilator doet het niet meer. Logisch dat in de foutmelding dan iets staat over het toerental....
Hij is net nog goedgekeurd en rijden doet hij prima.
Ik heb de uitgelezen fouten bijgevoegd wat een werk om de grootte terug te brengen zodat het past.. Wellicht dat iemand daar wat aan ziet.
Code:
ESI[tronic] 2.0 Versie 16.2.4682 9-8-22 9:01
  Kenteken :11 PLJ4
CIT 815, CITROEN,C5 [X7] Tourer, C5 1.6 THP Tourer, Benzine, 1.6, 115.0kw, 09/2009 05/2015, 5FV,
Systeemoverzicht                 9-8-22 9:07
1. Zoekresultaat                   9:07
Systeemnaam            Foutaantal
Motronic MED 17.4          10
ESP 8.1                          1
Automatische airco 3.4      0
Combi-instrument 3.5        0
Intervalreset 3.0              1
Gordelcontrolelampjes 3.0
Audio/telematica 3.1         0
Alarmsysteem 3.0             0
Achterklepbediening 3.1     0
Regen-/lichtsensor 3.0       0
Stoelregeleenheid FS 3.0    0
Ruitenwisserregel. 3.0        0
Centr.Deurregeleenheid 3.1 0
Schakelgr.stuurkolom 3.3    0
Adapt. veringsysteem 1.0   1
El.-hydr. stuurbekr. 5.2   -
Bandenspanningscontr. 2.0  1
Centr. elektronica ZE 3.0     1
Parkeerafstandcontrole 3.0  0
Alarmsysteem 3.0               0
El. parkeerrem 5.1              0
Rijassistentsystemen           0
Rijassistentcamera voor 3.0
Accumanagement 3.0
Energ.besp.modus 3.0
Airbag AB 10.0 (Basisprogramma's)
Start/stop-automaat 2.0
(Basisprogramma's)
2.  Zoekresultaat -                Foutgeheugen          9:08
Motronic MED 17.4            10
P0691 Koelventilator: stand 1              Massasluiting
P0693 Koelventilator: stand 2              Massasluiting
P2601 Pomp extra koudemiddel            Signaal buiten bereik   
P0494 Koelventilator: Toerental           te laag
P0420 Kat. omzettingsfaktor  cil. bank 1 Funktionerings-storing     
P0016 nokkenasregeling                     Nokkenaspositie foutief 
P1161 Gasklep: positie                       Buiten instelbereik
P3010 Gasklep: positie                       Buiten instelbereik
P2101 Gasklepregeleenheid                 Klepstand niet plausibel   
P0565 Tempomaat AAN-Signaal           Funktionerings-storing   
ESP    8.1                                       1
539F   Koppelingpedaalsensor             Spanning te laag 
Intervalreset 3.0                              1
40A    Motorolie: vulstand                  Fout herkend 
Adapt. veringsysteem 1.0                  1
U2005  Rijsnelheid: signaal                 Wake-up mislukt
El.-hydr. stuurbekr. 5.2                      -
Foutgeheugen lezen niet mogelijk! 
Bandenspanningscontr.  2.0               1
U1213 CAN-communicatie met de
 component <ESP-regeleenheid>         Signaal vrtg-snelheid niet plausibel
Centr. Elektronica ZE 3.0                   1
40A    Motorolie: vulstand                 Fout herkend
 
3. Zoekresultaat  - Foutgeheugen 9:09 
Motronic  MED 17.4           10 
P0691 Koelventilator: stand 1              Massasluiting
P0693 Koelventilator: stand 2              Massasluiting
P2601 Pomp extra koudemiddel            Signaal buiten bereik   
P0494 Koelventilator:                         Toerental te laag
P0420 Kat. omzettingsfaktor cil. bank 1  Funktionerings-storing
P0016 nokkenasregeling                      Nokkenaspositie foutief
P1161 Gasklep: positie                        Buiten instelbereik
P3010 Gasklep: positie                        Buiten instelbereik
P2101 Gasklepregeleenheid                  Klepstand niet plausibel
P0565 Tempomaat AAN-Signaal            Funktionerings-storing
Intervalreset 3.0                               1
40A Motorolie: vulstand                      Fout herkend
El.-hydr. stuurbekr. 5.2                        -
Foutgeheugen lezen niet mogelijk!
Centr. elektronica ZE 3.0                    1
40A Motorolie: vulstand                      Fout herkend


Motronic MED 17.4 9-8-229:10
1. Foutgeheugen Aantal fouten:   10            9:10
P0691 Koelventilator: stand 1                         Massasluiting
P0693 Koelventilator: stand 2                         Massasluiting
P2601               Pomp extra koudemiddel         Signaal buiten bereik
P0494               Koelventilator: Toerental Kat   te laag
P0420               omzettingsfaktor cil. bank 1    Funktionerings-storing
P0016               nokkenasregeling                  Nokkenaspositie foutief
P1161               Gasklep: positie                    Buiten instelbereik
P3010               Gasklep: positie                    Buiten instelbereik
P2101               Gasklepregeleenheid              Klepstand niet plausibel
P0565               Tempomaat AAN-Signaal        Funktionerings-storing
2. Foutgeheugen wissen
3. Foutgeheugen wissen
 Foutgeheugen kon niet gewist worden!
Opmerkingen

Het uitlijnen van de gegevens, wat je normaal met tabs doet, is me helaas niet gelukt ondanks diverse pogingen.
Ik heb zoiets als er is één onderliggende oorzaak van dit alles, maar wat? Slechte massa op punt(en)?
Het kan ook whishfull thinking zijn. :smt203
Zou mooi zijn als er een (hoofd) oorzaak is. Anders wordt het helaas een andere auto.

Mvg

Rob

Auteur:  C5HDI110 [ 10 aug 2022 14:55 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Klinkt als een serieus massa probleem en/of slechte accu, lijkt wel of alle computers over hun nek gaan :smt017

Auteur:  willy4 [ 10 aug 2022 14:55 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Alle fouten wissen , gaan rijden en dan terug uitlezen.

Auteur:  kostenzer [ 10 aug 2022 16:22 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Een van de zaken bij het uitlezen zijn:
Foutgeheugen kon niet gewist worden!
Dus dat wissen, ik kan het niet, wordt dam moeilijker.

Auteur:  jantje1948 [ 10 aug 2022 17:48 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Waarmee is hij uitgelezen?

Auteur:  AaronKers [ 10 aug 2022 18:33 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Klinkt als een accu een c5 gaat daarvan behoorlijk over zijn nek,
even laten testen

Auteur:  kees05 [ 10 aug 2022 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Ik vroeg me inderdaad ook af, met welk diagnose gereedschap is dit gedaan?
Het lijkt mij niet met de diagbox te zijn gedaan.

Groet,
Kees,

Auteur:  willy4 [ 10 aug 2022 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

dat hoeft altijd geen diagbox te zijn , er zijn nog andere goede apparaten , maar het mogen geen cloons zijn .

Auteur:  C5HDI110 [ 10 aug 2022 23:30 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Soms zijn fouten niet te wissen omdat ze uit een andere computer komen, het is dan de bedoeling dat je ze daar eerst wist.
Meestal meld Diagbox dat ook, een universele lezer doet dat niet en kan ook niet alle storingen wissen.

Auteur:  boes [ 11 aug 2022 09:33 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Je kan met de meeste goede scanners alle P (powertrain) codes lezen en wissen.
Codes die beginnen met een andere letter zijn afkomstig van een andere module en het ligt aan de uitvoering van je scanner (meestal de duurdere) of ze die kan wissen.

Ik zou ook beginnen met de boordspanning meten.

Auteur:  kostenzer [ 11 aug 2022 12:48 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Het uitlezen is gebeurd met een Bosch. Duur stuk van pakweg €5000 en €1200 contributie.
Dus ik mag aannemen dat het niet de eerste de beste is.

De boordspanning is volgens de USB-aansluiting op de sigarettenaansteker, voor zover die accuraat is, 14,1V.

En de temperatuursensor van de auto, die pal in de zon staat, geeft 39 garden aan :smt204

Auteur:  c5jan [ 11 aug 2022 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Mijn garagist heeft een andere tester, ook duur en met abbo,merk weet ik niet, toch kan ook hij net niet alles doen daarmee.
Met zo'n eigenwijze klant als ik levert dat wel eens wat gespreksstof op. Hij is door en door fan van techniek, het meeste redt hij zonder spannende apparatuur. Heel soms net niet alles.

Het zegt kortom niet zoveel als het niet goed werkt.

Auteur:  kostenzer [ 12 aug 2022 16:02 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

@boes
Wat zou de boordspanning dan moeten zijn?

Auteur:  boes [ 12 aug 2022 17:04 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Ik bedoelde: meet de spanning over de accu en alternator.
Als de accu rot is geeft dat bij een C5 vaak nogal veel en rare storingen.
Ik weet niet hoe je de spanning op de USB hebt vast gesteld?
Die lijkt me nogal hoog? Tussen de 11,5 en 13v oké maar nog hoger lijkt me dat je spanningsregelaar het niet goed doet.

Auteur:  JW-C5 [ 12 aug 2022 17:22 ]
Berichttitel:  Re: Veel fouten bij uitlezen

Een boordspanning van 14,1V, gemeten op de sigarettenaansteker, daar is niks mis mee.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/