Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Artikel over de C5 van een Braziliaanse website (vertaald) 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:25
Berichten: 20
Woonplaats: Oss
Auto: Berline
Opties: Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 8911
Productienummer: 10082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 101.000
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Artikel over de C5 van een Braziliaanse website (vertaald)
Bron: Citroen C5: gerações, motores, equipamentos (e detalhes) - Notícias Automotivas (noticiasautomotivas.com.br)
https://www.noticiasautomotivas.com.br/citroen-c5/

Citroen C5: generaties, motoren, uitrusting (en details)

Al heel vroeg streefden Franse merken naar een superieure positie in de markt, dankzij hun line-up vol meer verfijnde modellen en met veel embedded technologie.

Vooral Citroën is altijd gedurfd geweest op het gebied van verfijning, technologie en ook de best ontworpen look om consumenten met een hogere levensstandaard aan te trekken. De Citroën C5 was een van de modellen die voor dit publiek bestemd was.

Vóór de Citroën C5 bood het Franse merk de Citroën Xantia aan. Het werd in maart 1993 gepresenteerd als resultaat van de samenwerking tussen de ontwerpcentra van Citroën en de Italiaanse studio Bertoni.

Volgens het merk was de auto gebaseerd op het eigen "volledige spectrum van zijn technologische cultuur" van de fabrikant.

De Xantia had de Hydractive-ophanging, die elektronisch geregelde met vloeistof en stikstof gevulde bollen had, in plaats van het conventionele systeem met veren en dempers.
Deze functie was in staat om de snelheid van de auto, de longitudinale en laterale verplaatsingen van de carrosserie en de rijstijl van de bestuurder te analyseren. Zo paste hij de autorit naar behoefte aan voor comfort of prestaties.

Het Hydractive-ophangingssysteem debuteerde op de XM, een andere auto ontworpen door Bertoni, die werd beschouwd als de eerste productieauto met een ophangingssysteem dat hydrauliek combineert met de intelligentie van elektronica.

De Citroën XM zelf werd ook verkocht in Brazilië, geïmporteerd uit Frankrijk, en betoverde consumenten met een hoge uitvoerende macht vanwege zijn verfijning, de eerder genoemde hydropneumatische ophanging en de viertraps automatische transmissie van het Exclusive-model.

Echter, rivalen van versnellingen zoals Audi, BMW, Mercedes-Benz, Jaguar en Lexus impliceerden hier het falen van de XM.

Het is de moeite waard eraan te denken dat Citroën al sinds de jaren 50 het hydropneumatische veersysteem gebruikt bij de Traction Avant.
Zeven jaar later presenteerde Citroën de Citroën C5 als opvolger van de Xantia en ook van de XM. Hij arriveerde oorspronkelijk in een sedanversie tijdens de Autosalon van Parijs in september 2000.

Lancering van de Citroën C5 in het jaar 2000

Omdat het een Europees merk is, begon Citroën de eerste generatie van de C5 op het oude continent te verkopen.

Hij debuteerde daar in hetzelfde jaar van zijn lancering en met een reeks attributen om de aandacht te trekken van consumenten die gewend waren om auto's te kopen van echte premiummerken zoals Audi, BMW, Jaguar en Mercedes-Benz.

Net als de andere auto's van het toenmalige Franse merk viel de toen nieuwe Citroën C5 gelijk op door zijn uitstraling. De lijnen van het voertuig waren helemaal niet vet. Nogal Het tegenovergestelde.

Hij deed een beroep op "natuurlijkheid" en bracht op zijn minst prettige manieren om op te vallen tussen de meest uiteenlopende middelgrote/grote sedans die destijds duurder waren.

Het front van de Franse sedan viel op door de vrij lange motorkap en de spitse vorm. De koplampen hebben een druppelvorm en lopen richting de bovenkant van de set. Er is ook een enigszins ovale rechthoekige grille die de dubbele chevron van Citroën en chromen sierlijsten in het centrale deel benadrukt.`
De kap heeft strakkere vormen. De bumper heeft strakkere vormen, behalve het dubbele "rubber" in de kleur van de carrosserie om het onderdeel te beschermen tegen kleine stoten.

Net daaronder maken de luchtinlaat geflankeerd door twee andere nissen, naast de matzwarte afwerking aan de onderkant, het apparaat compleet.
Aan de zijkanten is er een vouw die begint in het gebied van de koplampen en naar de achterlichten gaat en door de deurgrepen snijdt.

De "borrachão" is nog steeds aanwezig, nu in het centrale deel van de deuren. De eerste generatie C5 heeft ook een goed glasoppervlak.

De Citroën C5 beweegt naar de achterkant van de carrosserie en heeft een veel kortere achteroverbouw dan de voorkant. De lantaarns zijn verticaal en "omlijsten" het kofferdeksel.

Bovendien integreert het derde volume praktisch met de andere twee door de meer prominente vorm van de kofferbak. Deze heeft zelfs een inhoud van 456 liter.

En over afmetingen gesproken, de sedan is 4,62 meter lang, 1,77 m breed en 1,47 m hoog, met een wielbasis van 2,75 m. De brandstoftank is groot en kan tot 66 liter benzine bevatten.

De interne omgeving, zoals je die destijds van een premium Frans mag verwachten, heeft een goede afwerking en interessante features om de reis gezellig te maken.

Er zijn overal goede materialen. De exclusieve exclusieve versie van de eerste C5 verliet de fabriek met afwerkingsdetails die hout imiteerden en groenachtige verlichting op de instrumenten.
Toch heeft de Hydraactive 3-ophanging de mogelijkheid om de hoogte ten opzichte van de grond handmatig te regelen.

Een ander interessant kenmerk van de Hydractive 3-ophanging is dat u het wiel en de bandenset kunt verwisselen als de band lek is, zonder de hulp van een krik.

Bovendien kan de Citroën C5 zichzelf "balanceren" met slechts drie banden, voor het geval een van de banden lek is, om een bandenreparatiewerkplaats te bereiken om de reparatie uit te voeren.

Naast de sedan werd de Citroën C5 ook in de stationwagencarrosserie op de markt gebracht. Bekend als C5 Break, verschilde het model van de sedan natuurlijk door de bredere kofferbak en de carrosserie met slechts twee volumes.

Visueel trok de Citroën C5 Break de aandacht door zijn nog grotere glasoppervlak. Bovendien had hij een enorm paar achterlichten die bijna de hele verticale verlenging van de achterkant in beslag namen.

Qua afmetingen is de stationwagen 4,75 m lang, 1,77 m breed en 1,51 m hoog, met een wielbasis van 2,75 m. De kofferbak kan tot 563 liter bagage bevatten, tegenover 456 liter van de sedan.

Eerste generatie Citroën C5 in Brazilië

Medio 2001 startte Citroën met de verkoop van de C5 op de Braziliaanse markt. Hij kwam in de plaats van de eerder genoemde Citroën XM, die niet goed verkocht vanwege te hoge prijzen en ook vanwege de felle concurrentie, en Citroën Xantia, die door concurrerende prijzen goede verkopen wist te registreren.

De Citroën C5 van de eerste generatie, rechtstreeks geïmporteerd uit Frankrijk, debuteerde hier in versies met 2,0-liter en 3,0-liter V6-motoren, beide op benzine. De startprijs van het V6-model was ongeveer R $ 78.270 en bereikte R $ 86.800 in zijn configuratie met alle opties.

De C5 Exclusive 3.0 V6 was af fabriek uitgerust met front-, zij- en gordijnairbags, ABS-remmen, mistlampen, stuurbekrachtiging, zijrichtingaanwijzers, geluidsinstallatie met cd-speler, elektrische ramen, sloten en spiegels.

Verder had hij onder meer een alarm, automatische airconditioning, met leer bekleed stuur met hoogte- en diepteverstelling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, boordcomputer, hoofdsteun en driepuntsgordel voor vijf inzittenden, Hydractive suspension.

Als optie kan het worden uitgerust met aluminium wielen met bandenspanningscontrole voor R $ 860, met leer beklede stoelen en elektrische aanpassingen voor R $ 4.370, naast een elektrisch schuifdak voor R $ 2.360. Onder de kap een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, met meerpuntsinspuiting en dubbele bovenliggende nokkenassen.

Deze motor leverde tot 138 pk bij 6.000 tpm en 20 Nm koppel bij 4.100 tpm. Daarnaast is er een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Later bood het ook de optie van een viertraps automatische transmissie.

De duurste configuratie had een 3.0 V6 (zes cilinders in "V"), met maximaal 210 pk bij 6.000 tpm en 30 kgfm koppel bij 3.750 tpm. Het was altijd gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie.

De C5 V6 presteerde goed: hij accelereerde van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden en bereikte een topsnelheid van 232 km/u.
De Citroën C5 Break (wagon) volgde hetzelfde patroon als de C5 sedan, vooral wat betreft standaard en optionele uitrusting. Het had echter alleen de 2.0 liter motor. De prijs begon bij R $ 65.250, maar zou met alle opties R $ 72.820 kunnen bereiken.

Voor de line-up van 2004 kreeg de Citroën C5 een facelift om in lijn te zijn met de nieuwe C4. Hij nam opnieuw ontworpen koplampen, nieuwe luchtinlaat met de dubbele Chevron van het merk geflankeerd door twee chromen lijsten, robuustere bumpers, nieuwe lichtmetalen velgen en verbeteringen in de interieurafwerking.

Tweede generatie in 2008

Tijdens de Autosalon van Parijs 2007 toonde Citroën de wereld de tweede generatie van de C5. En het kwam een jaar nadat het wereldwijd werd onthuld op de Braziliaanse markt.

Op de São Paulo Motor Show, in oktober 2008, toonde het Franse merk de nieuwe C5 in sedan- en stationwagencarrosserieën op zijn stand, die nu de C5 Tourer wordt genoemd.

Vanwege de hoge en instabiliteit van de dollar duurde het echter nog een paar maanden voordat hij debuteerde bij de Citroën-dealers in Brazilië.

De nieuwe C5, die volledig gerenoveerd was, ging in juni 2009 in de verkoop. Het merk rekende R$103.500 voor de Citroën C5 sedan en R$112.500 voor de Citroën C5 Tourer. Het kwam om te concurreren met modellen als de Ford Fusion, Honda Accord en Toyota Camry.

Vergeleken met de vorige generatie is de nieuwe Citroën C5 veel moderner. De look is volledig vernieuwd om in lijn te zijn met de nieuwe golf auto's van het Franse merk, met name de Citroën C4-familie.

De voorkant had schuine koplampen en een opvallende bumper, terwijl de achterkant iets concaaf glas en grotere achterlichten had.

Verder is de C5 niet langer een vijfdeurs fastback. Bij de oude generatie zat de kofferklep vast aan de achterruit, met een opening vergelijkbaar met een luik.

In deze generatie kreeg het een scharnierend compartimentdeksel van het type "zwanenhals" met een binnenvoering om de bagage niet te beschadigen wanneer deze gesloten was.
Ook het interieur van de tweede generatie Citroën C5 was goed afgewerkt. Het premium Frans was ook moderner, met recht op het stuur met een vaste centrale naaf en details van geborsteld staal, instrumentenpaneel met analoge wijzerplaten en digitaal display in het midden van het paneel.

Zelfs vergeleken met de oude C5 werd de nieuwe sedan groter. Hij heeft nu een lengte van 4,78 m, een breedte van 1,86 m, een hoogte van 1,45 m en een wielbasis van 2,81 m. De kofferbak nam echter toe tot 439 liter, of 17 liter minder dan de oude. Hydraactive 3 hydraulische en elektronische vering is behouden.

De uitrustingslijst is uitgebreid. Zowel de C5 sedan als de C5 Tourer hebben functies zoals negen airbags (twee voor, twee aan de voorkant, twee aan de achterkant, twee gordijntypes en een voor de knieën van de bestuurder), ABS-remmen met EBD, elektrische parkeerrem met Auto Hold en bi -xenon directionele koplampen met hoekhulplicht.

Verder zijn er parkeersensoren voor en achter, 18 inch lichtmetalen velgen met 245/45 banden, digitale airconditioning, elektrische besturing, lederen interieurbekleding, Hydractive 3 wielophanging, elektrisch verstelbare voorstoelen, geluidsinstallatie met mp3-speler en Bluetooth-verbinding, anderen.

De enige optie was het zonnedak, aangeboden voor R$ 4.000.
De grootste zonde van de tweede generatie Citroën C5 is echter de 2,0-liter motor die als enige motoroptie in het Franse modellengamma wordt aangeboden. Het merk koos er destijds voor om de V6-versie weg te laten vanwege het hogere IPI-percentage voor auto's met grotere motoren.

In dit geval is er de 2,0-liter 16V benzinemotor, met variabele kleptiming, 143 pk bij 6.000 tpm en 20,4 kgfm bij 4.000 tpm, gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie. Het sedanmodel kon in 11,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 205 km/u bereiken.

De Citroën C5 bleef tot het midden van eind 2012 op de Braziliaanse markt. Vanwege de lage verkoop werd hij niet meer geïmporteerd: van januari tot december 2012 verkochten de Fransen slechts 206 eenheden, tegen 4 duizend exemplaren van de Hyundai Azera en 1,5 duizend VW Passat-auto's.

Het verliet de post van de duurste Citroën in Brazilië voor de toenmalige nieuwkomer Citroën DS5, die in zijn eerste volledige verkoopmaand 124 verkochte auto's registreerde.

Citroën C5 nog steeds te koop in China

Het is de moeite waard eraan te denken dat de tweede generatie Citroën C5 nog steeds door Dongfeng Citroen op de Chinese markt wordt verkocht. Het model wordt aangeboden met een veel modernere uitstraling, evenals een interieur met een volledig opnieuw ontworpen dashboard om niet te botsen met de nieuwste Citroën-auto's in China.

Daarnaast heeft de Chinese Citroën C5 een aantal nieuwe features, zoals een digitaal instrumentenpaneel en multimediacenter met Android Auto en Apple CarPlay.

De motor is een 1,6 liter turbomotor van 170 pk of een 1,8 liter turbolader van 200 pk, beide met een automatische zestraps Tiptronic-transmissie.

De vanafprijs van de Chinese C5 is 169.900 yuan.

Citroën C5 – versies
Citroën C5 3.0 BIJ (2001 tot 2008)
Citroën C5 Exclusief 2.0 (2001 tot 2003)
Citroen C5 Exclusief 2.0 AT (2001 tot 2012)
Citroen C5 Exclusive Break 2.0 (2001 tot 2002)
Citroen C5 Exclusive Break 2.0 AT (2001 tot 2008)
Citroen C5 Tourer Exclusief 2.0 AT (2008 tot 2012)

Citroën C5 – prijzen
Citroen C5 3.0 AT – BRL 16.499 (2001) tot BRL 43.028 (2008)
Citroen C5 Exclusief 2.0 – BRL 13.111 (2001) tot BRL 14.376 (2003)
Citroen C5 Exclusive 2.0 AT – BRL 13.261 (2001) tot BRL 47.453 (2012)
Citroen C5 Exclusive Break 2.0 – R$13.286 (2001) tot R$16.007 (2002)
Citroen C5 Exclusive Break 2.0 AT – BRL 14.549 (2001) tot BRL 29.075 (2008)
Citroen C5 Tourer Exclusive 2.0 AT – BRL 41.449 (2008) tot BRL 54.457 (2012)

_________________
Pieter van Hasselt, Citroen-addict

C5 2.0 Linge Prestige april 2001 Zilvergrijs
C3 1.2 82pk Feel 2020
Ex C5 1.8 Differance2 2004 Zwart
Ex C5 1.8 Differance2 2003 Zilvergrijs
Ex C4 1.6 VSX+ Coupe 2005
Ex Xantia 1.8 Break 2000
Ex C3 1.6 e-HDi 2012


_________________


27 jul 2022 05:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.