Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Blikschade voor en facelifts van de C5
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=22824
Pagina 1 van 2

Auteur:  Mcduff [ 16 jan 2022 18:23 ]
Berichttitel:  Blikschade voor en facelifts van de C5

Mijn C5 ligt rechtvoor in puin. Het is een toen "nieuw type" C5 II X7 Tourer Exclusief uit October 2008.

Eerste voorlopige conclusie garage is dat het meevalt en opgeknapt kan worden. Alleen, tweedehands plaatwerk voor (spatbord rechtsvoor, motorkap, grilonderdelen, koplamp) is roofgoed hier en we hebben nog niets gevonden. Het binnenwerk zoals tankjes etc kan ik hier wel krijgen.

Paar vragen.
1) Volgt het plaatwerk de types exactly of zijn er tussendoor facelifts of overlap in plaatwerk tussen types en latere types

Ik zie een foto van een 2007 C5 Break 2.0 HDIF 136 PK AUT. De spatborden lijken gelijk, maar de gril is iets anders, de 2009 uitvoering heeft een tweede grilopening boven de nummerplaat.

Is iets van die types uitwisselbaar?

2) Spatbord rechtsvoor, motorkap, grilonderdelen, koplamp? Zijn die in nederland verkrijgbaar en wat kost zoiets ongeveer? Ik moet toch nog naar Nederland, misschien iets eerder dan gepland.

Auteur:  arbe76 [ 16 jan 2022 18:52 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Ik heb toevallig een motorkap en bumper liggen.
In de kleur rood..... ;)

Als je interesse en/of vragen hebt, stuur maar een pb.

Auteur:  Mcduff [ 30 jan 2022 16:47 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Wat meer details: zie de foto's.

Blikwerk is hier niet te krijgen, en onze non-profit heeft geen geld. Het idee is dus nu om alleen het spatbord te vervangen met een replica. Het interne spul etc kan ik hier wel gebruikt krijgen.

Als je goed kijkt naar de eerste foto rechts onder kun je zien dat alleen de laatste 20+ cm van de bumper onder weg is. De "bocht" en het bovendeel is tot en met de bevestiging voor het spatbord ok.

De motorkap is alleen lokaal rechtsvoor enkelvoudig gebogen niet verfrommmeld. Ook niet uit het lood geslagen.

Mijn zoon heeft een grote smedewerkplaats inclusief historisch gereedschap (ook een 20-ton stoomhamer) en onze non-profit runt ook een historische smederij. Die motorkap moet dus provisorisch min of meer recht gemaakt kunnen worden. Dito een stukje blik fabriceren om de bumper te repareren. Dat allemaal provisorisch zodat ik weer de weg op kan en dan in NL de motorkap en bumper kan krijgen.

Ik moet toch die kant op, was alleen vertraagd door COVID, dus...

Auteur:  Mcduff [ 24 maart 2022 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Mijn garage heeft eindelijk het tweedehandse spul bijelkaar. Hij heeft toch ook een gril en motorkap kunnen krijgen. Op de koplamp na. Bijelkaar 800 EUR: plaatwerk rond pootophanging en spatbord, nieuw spatboard, gebruikte gril en motorkap, hydraulische oliepomp en tank, ruitesproeiertank en nog wat ander klein grut.

De auto staat sindss deze week op de "las en plaatwerk brug" in de garage. Hopelijk is het laswerk deze week klaar, volgende week spuiten (of niet) en dan weer terugbouwen.

De C5 is van 2008, type PH3 Tourer Exclusive met 100 kw 2 liter HDI motor met automaat, 265 000 km op de teller, goed onderhouden. Het was de vraag of repareren loont.

Zoals het nu staat zou de totale reparatie onder de 2 000 EUR moeten blijven, voor ons loont het dan om te repareren.

Auteur:  jantje1948 [ 24 maart 2022 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

800 EU voor al die spullen is niet te duur, vooral omdat de hydropomp er ook bij zit.

Auteur:  Mcduff [ 22 apr 2022 22:54 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

update: ik mis een smily van een eeerrrgggg trage slak :)

Maar goed, wat meer fotoos van de reparatie.

Auteur:  Mcduff [ 22 apr 2022 23:05 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Te snel bevestig aangeklikt

Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 055_resize.JPG
Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 056c_resize.jpg
Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 058c_resize.jpg
Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 059c_resize.jpg


Slooppomp geinstalleerd: niets, nada, pomp reageert niet en auto komt niet omhoog. INclusief mijn oude drie pompen geprobeerd voordat het eindelijk werkte.

Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 074c_resize.jpg


wordt vervolgt

Auteur:  willy4 [ 23 apr 2022 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

is de wagen uitgelijnd ?

Auteur:  Mcduff [ 23 apr 2022 17:46 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Goede vraag :smt023 daar blijgf ik ook op hameren.

De eerste controle/meeting gaf aan dat het blik wel verkeukeld is, maar de kreukelzone en de rest niet, hoefde niets rechtgetrokken te worden. Nu het nieuwe spul erin zit en alles werkt wordt er opnieuw uitgelijnd (komende week), op de oude vertrouwde manier.

Bij twijfel laat ik hem bij de bandenboer fine-tunen. Die heeft modernere 3D preciesie apparatuur. Kost wel 80 EUR extra, of meer als het veel werk is, maar elke half jaar nieuwe banden is duurder.

Auteur:  JW-C5 [ 23 apr 2022 18:01 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Als ik een eerder plaatje bekijk moet de bandenboer sowieso aan de slag.

Op dat plaatje is te zien dat de band leeg is, maar het lijkt er ook op dat de velg beschadigd, of zelfs gescheurd is.
Bijlage:
velg.jpg

Klopt dat?

Groet,
JW

Auteur:  Mcduff [ 23 apr 2022 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

De band is aan gort gescheurt door zowel mijn eigen spatbord als het blik van de auto die ik geraakt heb. De band en het wiel op de andere auto zijn nog ok.

Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 002 detail.jpg


Mijn velg heb ik nog niet goed bekeken, maar gelukkig zijn dit de niet-originele winter velgen. Mijn originele zomervelgen gaan er nu meteen onder. Die wissel ik altijd rond begin November en April. Tsjechie heeft "naar situatie" regel, maar Oostenrijk (onze smederij is op 3 km van de grens) heeft erg strict 1.11 tot 1.4 verplicht winterbanden.

Die verscheurde band was een best-drive winterband en mijn bandenboer is locale dealer voor continental-best drive, misschien heeft hij nog zo'n band gebruikt liggen.

Auteur:  JW-C5 [ 23 apr 2022 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Die andere auto is gemeen geraakt :shock:
Is die nog te redden?

En ik ben benieuwd of jouw velg nog te gebruiken is.....

Groet,
JW

Auteur:  Mcduff [ 23 apr 2022 18:34 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

JW, ik denk dat die andere auto total-loss is. Redelijk oud en die klap van achteren heeft de kooi op zijn zwakste punt ingedeukt.

Mijn auto zou ook total loss moeten zijn voor de verzekering, maar mijn garage doet het werk tussendoor met slooponderdelen, dus dat valt nog te redden, en de reparatie is goedkoper dan een gelijk type automaat 136 pk tourer executive.

Auteur:  Mcduff [ 23 apr 2022 18:55 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

JW, in het lexia uitleesboxen draadje heb ik een vraag over of dit zonder lexia afgesteld kan worden.

Dacht dat het beter was die vraag daar te beantwoorden, of beter hier?

Auteur:  JW-C5 [ 23 apr 2022 19:07 ]
Berichttitel:  Re: Blikschade voor en facelifts van de C5

Zie de reactie van René.

Lexia zal nodig zijn als blijkt dat de hoogteafstelling van de auto niet meer klopt.
Als die nog wel oké is, heb je 'm niet nodig.

En dat uitzetten van de wiel-sensoren is iets dat altijd nog wel een keer kan, dat hoeft niet onmiddellijk.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/