Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

kwaliteit benzine duitse pomp
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=20890
Pagina 1 van 2

Auteur:  Zwever [ 13 apr 2019 10:28 ]
Berichttitel:  kwaliteit benzine duitse pomp

Ik ga voor het eerst in 20 jaar naar een auto met benzine. Weet iemand of de discussie over de (mindere) kwailiteit van goedkope benzine van B-merken ergens op slaat? Het loont voor mij nu om op 15 minuten valk over de grens te gaan tanken. Heb dan de keuze tussen Argos pomp en een ARAL pomp. Voor de eerste Shell/Total pomp moet ik 35 minuten rijden en dat wordt me te gortig voor de 15 euro die ik daarmee zou gaan besparen op een tank. Ik vraag me af of er ergens enig betrouwbaar onderzoek is gedaan naar de invloed op b-merken benzine op de motor. En ARAL is dat tegenwoordig nog wel een b-merk

Auteur:  BJG [ 13 apr 2019 14:33 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

De basisbrandstof is overal gelijk. De merken maken het verschild door toevoeging van bepaalde dopes.
Ik zou mij er niet druk om maken. Het effect is klein. Wel heb je bij een goedkopere witte pomp brandstof (zoals tinq oid) soms/vaak een iets hoger verbruik vanwege minder toegevoegde dopes.

Maar volgens mij is ARAL onderdeel van BP. Argos heeft zelf raffinaderijen. Ze zullen vast een bepaalde kwaliteitsstandaard hebben.

Auteur:  c5jan [ 13 apr 2019 15:10 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

In zijn algemeenheid zal dat waar zijn, maar toch denk ik dat het net iets genuanceerder moet liggen dan dat.

Ooit verklaarde de oprichter van Tinq in een interview dat het prijsverschil bij hun te danken was aan de mislukte batches brandstof die ze opkochten van de grote raffinaderijen. En dat terwijl ze op de tankperrons iets heel anders proberen te vertellen.
Maar het bevestigde het beeld wat ik zelf eerder al had ervaren met enkele auto's (benzine en diesel): niet goed lopen, blauw walmen (benzine, Mits Outlander II), roeten ('schone' BX diesel).

Een topman weet doorgaans wel waar hij over praat. Ik vond het een uitermate curieus verhaal.

Auteur:  BJG [ 13 apr 2019 15:39 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Een topman die vertelt dat ze mislukte brandstof verkopen?
En hoeveel van de brandstof mislukt dan? Er zijn redelijk wat tinq stations.

Meer verschil dan een wat hoger verbruik heb ik nooit gemerkt. Overigens tank ik vooral merkbrandstof. Wel tankte ik vroeger met de xantia turbo diesel geruime tijd bij een witte pomp waar water in de brandstof zat. Dat ontdekte ik tijdens onderhoud. Vanaf toen nooit meer daar getankt.

Auteur:  Roman [ 13 apr 2019 17:06 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

sinds de diesel in nl goedkoper is dan in be tank ik voornamelijk bij tinq,
Loopt de honda prima op ;)

Auteur:  c5jan [ 13 apr 2019 19:27 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Ik heb geen idee over de omzet van TinQ. Maar vanwege de dubbelheid van het verhaal (het een vertellen, het andere doen) en mijn daardoor verklaarde ervaringen heb ik geen zin meer om daar ooit nog te tanken.

De witte pomp alhier verkocht oude legerbrandstof met een veel te hoog watergehalte. De tankwagens bevoorraadden op de Veluwe.

Auteur:  Zwever [ 13 apr 2019 21:13 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

De ARAL in duitsland durf beter aan dan de Tinq en Tango in Nederland, maar da's puur gevoelsmatig, lijkt me wel enigszins een Merk......

Auteur:  c5jan [ 13 apr 2019 22:01 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Vroeger was ARAL hét Duitse merk. Hoe het nu is weet ik niet.

Auteur:  Roman [ 14 apr 2019 07:36 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Enige wat de citr dealers adviseerde toen wij nog die 1,2 puurpech hadden om 98 te tanken ipv 95.
Maar goed daar kan je ook over discus. ;)

Auteur:  Zwever [ 14 apr 2019 13:06 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

ja wij krijgen hier ook de 1.2 puretech, ik wil liever niet te veel risico lopen op puurpech......

Auteur:  Menno [ 14 apr 2019 13:09 ]
Berichttitel:  kwaliteit benzine duitse pomp

Gewoon lekker gas geven en dat nieuwe rijden links laten liggen ;-)
Verder 99% van de tijd dat stomme start/stop uit , best tevreden over de puurpech brommobiel :-)

Altijd euro 95 van de shell ,...

Auteur:  c5jan [ 14 apr 2019 13:22 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Dat nieuwe rijden is bedacht door iemand die dacht verstand te hebben van autotechniek. Gewoon geen goed idee.

Auteur:  Zwever [ 14 apr 2019 15:04 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Ik ga er hoofdzakelijk lange afstanden mee rijden en veel snelweg km. Nieuwe rijden kan dan prima..... en is vlgs mij niet schadelijk als je maar niet te laag in het toerental overschakelt.

Ben zelfs aan het uitzoeken of lpg inbouw achteraf iets is voor de drie-pitter. Maar hoor nog niemand die er geen problemen mee verwacht :)

Auteur:  paul mes [ 14 apr 2019 15:07 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

je kunt verwachten dat bij de goedkope pomp meer E comp[onent aanwezig zal zijn, en minder bescherming tegen dat spul, E10 voor 95 en E5 voor 98 en hogere octaangetallen.
dus pas beetje op, zeker met een puurpech!

ARAL is een premium in duitsland, kun je dus prima doen.


Water in diesel is altijd vragen om ellende, of het nu ex mil. zooi is of recht van de rafinaderij, ik heb er een kapotten diesel aan over gehouden vroeger, (koudestartvervroeging zat vast) in voormalig oostblok getankt (we spreken over begin jaren 90)

Auteur:  c5jan [ 14 apr 2019 15:09 ]
Berichttitel:  Re: kwaliteit benzine duitse pomp

Zwever schreef:
Nieuwe rijden kan dan prima..... en is vlgs mij niet schadelijk als je maar niet te laag in het toerental overschakelt.

Dat is dus ongeveer de crux van het nieuwe rijden.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/