Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=19897
Pagina 1 van 3

Auteur:  wimt [ 30 maart 2018 18:10 ]
Berichttitel:  Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Gevolg na bijvulling devolgende dag: stuurbekrachtiging werkte meteen al niet meer, evenals de hydr. veernivo (pompen ervan zittten op dezelfde aanzuigslang).

Ik had een liter officiele LBS olie bijgevuld. Olie in het systeem is denk ik nooit in die 17 jaar ververst, dus de sludge vorming zou een gevolg kunnen zijn van extreem reageren op water in de oude olie. De sludge is dik, en blijft dik en wit ook na dagen. Een Citroen monteur dacht aan een lekke aanzuigslang, waardoor er luchtbelletjes in de olie ontstaan.
In dit geval niet waarschijnlijk, want voor het bijvullen was alles top.

Op het forum niks hierover gevonden, ook een andere monteur had dit nooit meegemaakt.

Ik probeer zoveel mogelijk sludge eruit te persluchten, het vat losgemaakt en met wasbenzine schoon gemaakt, blijft echt plakken. Verder een overmaat LBS gekocht, om de stuurbekrachtiging eerst wat door te spoelen ermee.

Auteur:  jantje1948 [ 30 maart 2018 18:14 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Toch wel LDS hoop ik!

Auteur:  BJG [ 30 maart 2018 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Waar heb je die olie vandaan die je hebt bijgevuld?

Auteur:  wimt [ 30 maart 2018 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ja, LDS

Heuts, volgens hen nooit problemen, 20 euro/liter

Auteur:  BJG [ 30 maart 2018 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Welk merk? Heb je de verpakking nog? Wat staat er op?

Auteur:  Xander [ 30 maart 2018 18:36 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ik vrees dat je er wat verkeerds in gegooid hebt.... :smt089

Auteur:  boes [ 30 maart 2018 18:49 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

LDS.
weet je zeker dat er nooit een ander type vloeistof bij is gekieperd?

Auteur:  arendonk [ 30 maart 2018 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Xander schreef:
Ik vrees dat je er wat verkeerds in gegooid hebt.... :smt089


Ik ook.

Auteur:  wimt [ 30 maart 2018 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Niet flauw doen, heb de verpakking nog. Zou natuurlijk kunnen, dat er dus in het verleden wat anders in is gegooid ja.

Omdat ook nu weer lijkt, dat het nooit voorkomt

Auteur:  Xander [ 30 maart 2018 20:44 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Kan je een foto posten van de verpakking?

Auteur:  BJG [ 30 maart 2018 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Nee ik ben serieus geïnteresseerd in wat er gebeurd zou kunnen zijn. Daarom de vraag naar het merk en wat er op de verpakking staat.

Auteur:  willy4 [ 30 maart 2018 21:43 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

sludge krijgt je gewoonlijk door twee verschillende soorten te mengen.

Auteur:  c5maarten [ 31 maart 2018 11:36 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

wimt schreef:
Ja, LDS

Heuts, volgens hen nooit problemen, 20 euro/liter


De dealer is nog goedkoper met de olie dan Heuts, bij Heuts kun je beter niet gaan voor dit soort zaken. Tip, ga de volgende keer olie bij Spronken in Beek halen, scheelt aanzienlijk. Of kom bij mij langs en je hebt nog goedkoper de olie (originele LDS van Total).

Auteur:  wimt [ 01 apr 2018 09:06 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

was zelfde prijs. Maar de volgende keer kom ik wel bij je langs.
Heb de olie van Total en van Heuts in een klein potje gemengd: gebeurde niets.
Ga er dus vanuit, dat er ooit heel andere olie in het susteem is gezet.

Na schoonblazen en loshalen van leidingen, doet de hydraulische vering het weer, stuurbekrachtiging nog niet, dus die leidingen moet ik vanaf de cilinder nog losmaken en doorblazen. Ik ga dan meteen effe een andere keerring in de stuurbekrachtingspomp zetten, want die druppelde een klein beetje al een tijd. Dat kan he, zag een inbusbout in de poelie, dus die poelie zal wel los kunnen, en zo'n keerring is wel bij de specialist te krijgen denk ik?

Nog effe een plus over deze auto: hiervoor had ik een Ford Mondeo: alles was slecht, behalve de motor en versnellingsbak. Heb er alles aan gedaan, alle wiellagers, remschijven, rubberophanging, drukgroep en koppeling, katalysator, uitlaat gaat verder nooit kapot, km teller, sloten, sleepring airbus, richtingaanwijzer, aandrijfassen enz enz, wel 4 ton op de teller. Onlangs voor 500 euro verkocht aan een kennis met 2 jaar garantie, want nu kan niks meer kapot :). Maar ja, als je 1 keer C5 gereden hebt, dan laat je zo"n hondebak voortaan wel staan :)

Auteur:  c5maarten [ 01 apr 2018 14:45 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Heb hem bij Spronken voorbij zien komen voor €15,-. Waarschijnlijk bij Janssen-Kerres geweest? Maar maakt verder ook niet uit, terugkomende op de keerring vraag. Deze zul je hoogstwaarschijnlijk niet los kunnen bestellen, de dealer verkoopt alleen de pomp als assy compleet. Wat je kunt proberen is met beleid de oude keerring demonteren en bij Brammer in Maastricht een nieuwe halen.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/