Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst ) https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=17079 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | BJG [ 06 nov 2015 17:05 ] |
Berichttitel: | Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst ) |
bgt schreef: Ik blijf mij verbazen waarom ze zo weinig met CNG/Groengas doen? Dat is toch zoveel schoner. Onbegrijpelijk! Neem lekker een 8 cilinder met een hoop koppel die op CNG/Groengas loopt.....ben je van al die vervuiling af. Een motor op LPG, CNG of groengas stoot meer NOx uit dan dezelfde motor op benzine door de hogere verbrandings temperatuur. Wellicht is dat een reden? |
Auteur: | bgt [ 06 nov 2015 21:24 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
De emissie van fijnstof, schadelijk voor de luchtwegen, ligt voor LPG op 0,008 g/km (TTW en WTW); beduidend minder dan diesel (0,066 g/km). De Well-to-Wheel fijnstof-emissies voor benzine zijn twee keer hoger dan voor LPG. zie http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title=LPG |
Auteur: | JW-C5 [ 07 nov 2015 14:17 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Ik snap die getallen niet. Als ik naar dit TNO rapport uit 2012 kijk, zie ik op pagina 7 dat de NOx van LPG duidelijk veel hoger is dan die van benzine. Groet, JW |
Auteur: | Roman [ 07 nov 2015 19:17 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Wikipedia is ook niet rechts geldig.. Daar kan iedereen wat opzetten en de inhoud wordt niet gecontoleerd.. |
Auteur: | bgt [ 07 nov 2015 19:46 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
JW-C5 schreef: Ik snap die getallen niet.Als ik naar dit TNO rapport uit 2012 kijk, zie ik op pagina 7 dat de NOx van LPG duidelijk veel hoger is dan die van benzine. Groet,JW Ik heb het over fijnstof, niet over NOX. |
Auteur: | JW-C5 [ 07 nov 2015 19:56 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
...ook die zijn nergens lager dan bij benzine, zie die pagina 7 waarnaar ik verwees. Groet, JW |
Auteur: | Menno [ 08 nov 2015 02:01 ] |
Berichttitel: | chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Kortom zo "milieu vriendelijk" is LPG nu ook weer niet ,.... |
Auteur: | Herman [ 08 nov 2015 10:11 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
? http://www.groen7.nl/rijden-op-lpg-is-echt-milieuvriendelijker/ Dit bewijs uit Duitsland is doorslaggevend bewijs dat LPG ècht 11 procent minder CO2 uitstoot dan benzine bij de uitlaat, en zo’n 15 procent minder over de gehele levensduur, van ‘well to wheel’, dus het heeft een minder grote impact op het milieu. En dan op accu's rijden. De CO2-emissie die gepaard gaat met de productie van een Li-ion-accu hangt enigszins af van de gebruikte technologie en de configuratie, maar als richtwaarde kan 150 kg CO2 per kWh accucapaciteit worden aangehouden [Van Gijlswijk, 2014]4. Voor een middenklasse-personenauto met een accu van 24 kWh betekent dit een CO2-uitstoot van ca. 3,6 ton voor de accu. ![]() |
Auteur: | Roman [ 08 nov 2015 10:55 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Het gaat over nox en niet co2 |
Auteur: | BJG [ 08 nov 2015 13:53 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Al deze informatie maakt wel duidelijk dat LPG niet direct een milieu-voordeel oplevert. Wel is het gebruik van groengas CO2 neutraal en zou wat dat betreft een voordeel op kunnen leveren. Afgezien van de hogere NOx uitstoot. |
Auteur: | bgt [ 08 nov 2015 15:20 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Leuk al die negatieve verhalen over LPG en "zgn" bewijzen maar de ergste vervuiling.........fijnstof is toch bij LPG aanzienlijk minder dan de diesel(benzine) motor. |
Auteur: | BJG [ 08 nov 2015 15:34 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Nou ja, wat heet negatief. Het ligt er een beetje aan hoe je het wilt zien. Het gebruik van LPG heeft voordelen tov Diesel voor wat betreft de fijnstofuitstoot. Al is naar mijn bescheiden mening de fijnstofuitstoot van de moderne diesel inmiddels zo laag dat het eveneens geen probleem (meer is). Het gebruik van LPG tov benzine geeft een voordeel in CO2 uitstoot, maar weer een nadeel in NOx. Wat is er belangrijk, ik weet het niet. Daarom is wat ik aangaf het gebruik van groengas naar mijn idee de beste vorm van gasvormige brandstof, waarbij de de hogere NOx uitstoot voor lief moeten nemen of via een scr-systeem kunnen reduceren. |
Auteur: | JW-C5 [ 08 nov 2015 15:37 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
@ bgt, Mbt fijnstof, ja, tov diesel. Maar niet tov benzine, daar kan toch geen verschil van mening over bestaan? En is fijnstof echt de ergste vervuiler zoals jij schrijft? Daar zou ik graag een wetenschappelijke onderbouwing van zien ![]() Groet, JW |
Auteur: | bgt [ 08 nov 2015 15:49 ] |
Berichttitel: | chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
De emissie van fijnstof, schadelijk voor de luchtwegen, ligt voor LPG op 0,008 g/km (TTW en WTW); beduidend minder dan diesel (0,066 g/km). De Well-to-Wheel fijnstof-emissies voor benzine zijn twee keer hoger dan voor LPG. |
Auteur: | Roman [ 08 nov 2015 16:12 ] |
Berichttitel: | Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk |
Ja maar fijnstof wordt ook door andere dingen veroorzaakt.. http://www.tmleuven.be/project/fijnstof ... issies.pdf |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |