Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Toegang tot Service.Citroen.com
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=21360
Pagina 7 van 14

Auteur:  rene hoekstra [ 08 mei 2020 15:23 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Dus als ik het goed begrijp stap je over naar een ander merk (als je de C5 van de hand doet) maar je weet niet of je daar een online catalogus kunt raadplegen voor prijzen :smt017

Dan zou ik eerst uitzoeken van welk merk het wel kan, voordat je, je beklag doet over psa.
En voor een uurtje zoeken betaal je niet de hoofdprijs op service.citroën.

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2020 15:24 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Ik heb inderdaad ook wat andere redenen om een Citroën te rijden :citrofiel

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 08 mei 2020 15:31 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Overstappen naar Opel een optie ?
Oh nee, dat is ook PSA :lol:
Ik dacht slim te zijn door een Peugeot te kopen, maar dat blijkt ook PSA te zijn :lol:

Ok, effe serieus, de meeste merken vragen geld voor een jaarabonnement op hun onderdelen documentatie.
Persoonlijk betaal ik dat graag, want actuele documentatie is goud waard en een hobby kost gewoon geld, of gaan we straks klagen dat de onderdelen, benzine, verzekering en wegenbelasting geen geld mogen kosten ?

Auteur:  roelbouwman [ 08 mei 2020 15:55 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Er staat hier meer dan een Citroen voor de deur ;-).

Maar wat ik zeg is dat de kans erg groot is dat de volgende auto inderdaad niet meer "by default" een PSA wordt. In plaats van simpelweg te kiezen voor PSA, gebaseerd op zowel het feit dat ik ooit heb geinvesteerd in een Diagbox en de toegang tot onderdeleninformatie en prijzen erg prettig vind werken (vond werken dus) heeft dat nu dus geen waarde meer. Dus kan het zomaar een ander merk worden.

En als ik 50k aan een auto uitgeef verwacht ik ook dat technische informatie daar gewoon bij hoort. Dat mag ook best eenmalig hoor, in een document. En als dat niet kostenloos online te vinden is dan heeft de verkopende dealer een keuze: bijleveren in wat voor vorm dan ook, of ik ga elders shoppen.

Overigens had ik een jaar of wat geleden ook geen enkel probleem of informatie over Ford onderdelen te vinden toen we hier een paar maanden een Ford hadden waar wat aan moest gebeuren, inclusief blowouts en onderdeelnummers. Geheel kostenloos. Ook onzin om geld te vragen om uit te kunnen vogelen welk onderdeel ik moet kopen. Zal wat zijn als Mediamarkt bij de entree eerst geld vraagt om de catalogus te mogen raadplegen.

Auteur:  bartel67 [ 08 mei 2020 18:02 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

@Roel Bouwman mooi dat je ooit geïnvesteerd hebt in een Diagbox maar ik wil je er wel even op wijzen dat PSA dat natuurlijk ook nooit ondersteund heeft. De aftermarket Diagbox is een illegale copy uit China het is nooit de bedoeling van PSA geweest dat iedere klusser hun hardware en software thuis gebruikt, vandaar is het ook alleen maar via onofficiele kanalen te koop en je eigen keuze om toch zo'n investering te doen.

Auteur:  roelbouwman [ 08 mei 2020 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

En die houding van fabrikanten is dus precies de reden dat we wetgeving zoals datgeen rond right to repair nodig hebben. Het is toch van de zotte dat je een produkt levert, maar dan het onderhoud daaraan monipoliseert en protocollen geheim houdt? In elke andere branche publiceert een fabrikant een nette protocolbeschrijving en wellicht een referentieimplementatie en is het daarna aan derden om daar zelf clients voor te ontwikkelen.

Gelukkig komt er dus al strengere wetgeving aan en is er een sterke lobby om daar nog veel verder in te gaan.

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2020 21:09 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Eerder schreef je:
Citaat:
Maar wellicht is het tijd om het dan maar in wetgeving te regelen en verordening 715/2007 maar eens te updaten. Zeker met het oog op de "right to repair" beweging die nu erg in opkomst is en waarvoor in Brussel al allerlei wetgeving in de maak is.

Ik ben benieuwd te lezen waar je dat gevonden hebt.
Oftewel: links naar verhalen daarover zijn welkom ;)

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 08 mei 2020 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Of die wetgeving zo genoemd word weet ik niet, weet wel dat deze al een hele poos bestaat, als het goed is ooit begonnen om Mercedes op zijn knieën te krijgen, wat ook gelukt is.
Dit heb ik van juristen gespecialiseerd op dit vakgebied vernomen, heb ooit zelf in de rechtszaal gestaan om te getuigen, de details hang ik hier niet aan de grote klok.
Google er gewoon op of neem het aan dat het klopt wat we zeggen, ik zeg het uit ervaring, zit al een hele poos in de onderdelen business ;)

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2020 22:38 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Mijn vraag was aan Roel om wat links naar die wetgeving die nu in de maak is zoals hij schreef.

Die zou een aanvulling zijn op de door hem genoemde eerdere verordening 715/2007 en het daarin genoemde punt 9 , die mij bekend zijn.

In artikel 7 van de verordening staat:
Citaat:
Vergoedingen voor de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie van het voertuig

1. De fabrikanten mogen een redelijke en evenredige vergoeding vragen voor de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie van het voertuig waarop deze verordening van toepassing is; een vergoeding wordt niet redelijk of evenredig geacht indien deze ontmoedigend werkt doordat geen rekening wordt gehouden met de mate waarin de marktdeelnemer deze toegang gebruikt.

2. De fabrikanten stellen de reparatie- en onderhoudsinformatie van het voertuig op dag-, maand- of jaarbasis ter beschikking, waarbij de vergoeding voor de toegang tot deze informatie afhankelijk is van de periode waarvoor toegang wordt verleend.


En aan dat tweede punt voldoet PSA, imho.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 08 mei 2020 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Van die wetgeving in de maak klopt, dat is een ingewikkeld proces achter de schermen waar niet heel openlijk over gepraat wordt.
Ook ik kan en mag daar nog niets over vertellen, tot het officieel is.
Tot dan zul je je moeten behelpen met zelf Googlen ;)

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2020 23:05 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Zolang er geen nieuwe wetgeving is, volledig transparant en goedgekeurd door het EP en de lidstaten, is de huidige verordening van kracht.
Daarin is vastgelegd hoe de fabrikanten hiermee om moeten gaan, zie hierboven.

Mijn vraag aan Roel blijft dus om wat links naar concept voorstellen die daarin veranderingen zouden kunnen/moeten brengen.
Die zijn niet geheim als ze dat stadium bereikt hebben.

Ik heb het dus niet over lobby-stukken (position papers) van wat voor organisatie dan ook, maar over de sublimatie daarvan die leiden tot voorstellen voor nieuwe/aangepaste wetgeving.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 08 mei 2020 23:39 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Er zijn nog geen concept voorstellen, dat zegt Roel ook niet, wel een sterke lobby en dat kan ik bevestigen.
Gisteren toevallig nog contact gehad met iemand die in deze lobby zit, het is traag proces wat nog naar Brussel moet, waar ze op het moment hele andere problemen aan hun hoofd hebben, iets met een virus-19 ofzo.

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2020 23:46 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Hierboven schreef je:
C5HDI110 schreef:
Of die wetgeving zo genoemd word weet ik niet, weet wel dat deze al een hele poos bestaat, als het goed is ooit begonnen om Mercedes op zijn knieën te krijgen, wat ook gelukt is.
Dit heb ik van juristen gespecialiseerd op dit vakgebied vernomen, heb ooit zelf in de rechtszaal gestaan om te getuigen, de details hang ik hier niet aan de grote klok.
Google er gewoon op of neem het aan dat het klopt wat we zeggen, ik zeg het uit ervaring, zit al een hele poos in de onderdelen business ;)

Over wat heb je het dan?
Niet over die eerder genoemde verordening 715/2007, want daarmee is PSA niet in conflict.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 09 mei 2020 00:17 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

In dat bericht heb ik het inderdaad over de reeds bestaande wetgeving waar PSA aan voldoet.
Ik weet alleen niet of dat 715/2007 word genoemd, maar dat neem ik graag aan, ik onthoud dat soort nummers niet.
In ieder geval klopt de uitleg hiervan die je gepost heb, ene Mario Monti, alias Super Mario heeft dat voor elkaar gekregen, omdat Mercedes en dacht ook Audi geen toegang gaven tot technische info m.b.t. onderdelen en reparatie.

Er verzameld zich al jaren een lobby om dit verder aan te passen en monopolie posities te doorbreken.
Daarbij gaat het niet specifiek om auto onderdelen, maar onderdelen voor machines in het algemeen.
Verder dan verzamelen van bedrijven, info en bewijs is het tot nu toe niet gekomen, het is een traag en geld verslindend proces.

Auteur:  JW-C5 [ 09 mei 2020 15:19 ]
Berichttitel:  Re: Toegang tot Service.Citroen.com

Ter aanvulling: de eerder genoemde Verordening 715/2007, die betrekking had op CO2, is aangevuld met Verordening 595/2009 waarin ook NOx genoemd wordt.
Daarin wordt nog altijd verwezen naar dat eerder genoemde artikel 7, zie hierboven.

Ter verduidelijking: die Verordeningen zijn tot stand gekomen als vervolg op het European Climate Change Programm (ECCP) dat op zijn beurt een uitwerking was van het Kyoto Protocol.
Het ECCP heeft geleid tot onder andere de MAC richtlijn, en de F-gas verordening.

Groet,
JW

Pagina 7 van 14 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/