Auteur |
Bericht |
Edwin28
C5club extreme Fan
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
staircase schreef: Die Semperit, komt ook goed uit de test die ik las en heeft de laagste rolweerstand maar slijt aanzienlijk meer dan de Michelin. Dat maakt die lagere prijs ook maar betrekkelijk. Voor wat betreft de overige eigenschappen is het stuivertje wisselen. Michelin beter op droge weg, Semperit op de natte. Semperit beter in de sneeuw en de Michelin weer beter op ijs. Allemaal binnen de halve punt. Die rolweerstand is ruim een punt beter bij de Semperit maar de slijtage bijna twee punten beter voor de Michelin. Voor mij gaf dat laatste de doorslag. Mee eens. Voor mij was de afweging de Kleber (die ook zeer slijtvast is, goed in winterse omstandigheden, gunstige prijs, maar rumoerig en iets minder op nat) of de GoodYear Ultragrip8. De Michelin Alpin A4 en Kleber scoren (zie duitse tests waar met punten gewerkt wordt) op slijtage aanmerkelijk beter dan de rest. Bovendien is mijn ervaring dat Michelins zich goed houden onder de C5 ook als ze er al wat langer onder zitten. Ik heb ze zojuist besteld (205/65 R15) via de online shop van http://www.pitstop.de" voor € 486 all-in, maar dat is alleen aantrekkelijk voor degenen, die dichtbij de Duitse grens wonen. In NL zijn Popgom met ca 522 euro en autobandenmarkt met 532 tot 540 euro (afhankelijk van de montagekosten van het door jou gekozen montageadres), redelijk goedkoop. Uit een kort belrondje bleek dat het merendeel van de bandenboeren all-in prijzen rekent van 580 tot 690 euro voor dit setje.
|
14 nov 2011 21:32 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
@Kapitein Rob De wetenschappelijke betekenis van de Autovisietest is natuurlijk te betwisten (als de winterbandentester te vroeg remde zou trouwens het verschil dus nog groter zijn). Het is een mooie indicator en slechts ondersteuning van eerder ADAC onderzoek (waar onze ANWB altijd op meelift). Meer dan de helft van het risico zijn wij inderdaad zelf als bestuurders. Oplettend rijden, genoeg afstand en je aanpassen aan de rijomstandigheden is het beste.  Je banden en remmen moeten je laatste redmiddel zijn.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
15 nov 2011 11:55 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
De winterbanden zitten er onder. Het zijn kleber Krisalp geworden, 215/55/16. Die kon ik gebruikt bij de dealer op de kop tikken. Slechts weinig km mee gereden, de rubber gietstukjes zaten er nog aan. Ook nog een 8mm profiel. De eerste ervaring is dat het een prettige band is om mee te rijden. Wat wat huiverig omdat ze spreken van meer lawaai in de auto. Maar daar heb ik weinig van gemerkt. Zowel op klinkerwegen als op asfalt niet meer lawaai dan de Michellin's voor mijn gevoel. maar nog geen lange snelwegrit gemaakt. De wegligging is ook lekker strak. Misschien wel iets minder soepel dan de Michellin zomerbanden. Op de langere termijn zal ik het wl merken of ik er teveden over ben. Johan
|
16 nov 2011 17:26 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Vandaag de Michelin Alpin A4 laten monteren. Het viel mij op dat er ogenschijnlijk wel verschil zit in profieldiepte van verschillende merken/typen winterbanden. Ik heb met een profielmeter en een schuifmaat de Michelin A4 op "maar 9mm" gemeten. Ik kan me nog herinneren dat de eerste Michelin Alpin 10,5 a 11mm had. Uitgaande dat een winterband minimaal 4mm profiel moet hebben om effect te hebben, betekent dit een effectief profiel vn 5mm en voorheen 6,5 a 7mm. Vind ik een groot verschil. Ik ben benieuwd hoe dit bij de andere merken is.
|
19 nov 2011 14:19 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Ik rijd sinds vandaag ook weer lekker op winterrubber. Achter 2x Nokian met 6mm en voor 2x BF Goodrich met 7mm netjes op 4 mooie stalen velgen laten balanceren. Alles via MP en voor 200 euro klaar! De zomerbanden zijn aan hun winterslaap begonnen. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 nov 2011 20:58 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
vandaag de winterbanden onder de C3P gezet.. de C5 zal morgen aan de beurt komen... de 16" velgen van de picasso lijken wel erg klein tov de 17" van de C5 
|
19 nov 2011 21:41 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
soms is het wel handig als je kinderen hebt... 
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
20 nov 2011 21:22 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Haha kinderarbeid .... 
20 nov 2011 21:30 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
In de mist vandaag en gisteren de Kleber winterbanden ook op de snelweg kunnen proberen. Zijn trouwens de Kleber Krisalp HP2. En ik blijf tevreden. Was even bang voor veel bandenlawaai, maar dat valt heel erg mee. Op de klinkerwegen, asfalt 50/km, en ook de snelweg, is er wel iets meer geluid. Maar niet echt hinderlijk veel meer lawaai. Ik vind vooral de wegligging prima. Lijkt wat strakker op de weg te lggen dan de michellins ES. Kortom, ik ben blij met deze aankoop. Jhan
|
20 nov 2011 21:31 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Onder de leaseauto ook twee nieuwe winterbanden gekregen: Firestone Winterhawk2 evo. Achter heb ik de Vredestein Snowtrac 3. Als je de tests (ADAC / ANWB) leest, dan scoort de Winterhawk 2 dusdanig slecht, dat men zich afvraagt waarom dit winterbanden worden genoemd, want dat predikaat verdient ie niet. In een andere bandenmaat zag ik dezelfde band, maar nu wel met toevoeging "evo" en die scoorden ineens heel redelijk. Blijkbaar de nieuwe versie en heb ik "geluk" gehad. Vroeg me wel af in hoeverre bandenboeren de vrijheid hebben om zelf de bandenkeuze te bepalen onder de leaseauto. Ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij wel verlangd dat er een A-merk gemonteerd wordt (Michelin, Dunlop, GoodYear, Pirelli, Continental, Bridgestone, Vredestein e.d.). Misschien dat je over enkele merken kunt discussieren of het A of B merken zijn (Kleber is gechargeerd gezegd het B-merk van Michelin en Firestone het B-merk van Bridgestone), maar hierbij loop je een groter risico dat sommige types heel behoorlijk scoren, maar andere ronduit beroerd, zoals de genoemde Firestone. Ik mag toch aannemen dat C-merken (kauwgombanden als Kenda, Goodride, Kenda, Cheng Shin etc) hoe dan ook niet toegestaan worden door leasemaatschappijen.
|
22 nov 2011 21:41 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Dat is maar de vraag... er zijn zat leasemaatschappijen die alleen op de kosten letten. Zo worden vaak onderhoudsbeurten en reparaties niet uitgevoerd als ze redelijk kort op het einde van de leaseperiode vallen.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
22 nov 2011 21:49 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
@ Roman het lijkt wel een spijkerband naast je zoon. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
22 nov 2011 21:52 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
nu je het zegt..  maar dat zijn allemaal hele kleine steentjes...
|
22 nov 2011 21:59 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Maarten schreef: Dat is maar de vraag... er zijn zat leasemaatschappijen die alleen op de kosten letten. Zo worden vaak onderhoudsbeurten en reparaties niet uitgevoerd als ze redelijk kort op het einde van de leaseperiode vallen. Klopt, ze laten de auto niet kort voordat ie uit de lease gaat, nog een beurt ondergaan. Dat vind ik ook niet zo vreemd. Banden vind ik een ander verhaal. Dat heeft toch ook met veiligheid te maken, zeker winterbanden. Het prijsverschil tussen de A en B-merken is vaak niet enorm groot. Dan zouden ze nadrukkelijker naar de slijtvastheid moeten kijken. Dan komt de Michelin A4 er goed vanaf. Qua prijs/km is dit waarschijnlijk de een aantrekkelijke winterband. Ik heb verscheidene leaseauto's gehad, maar dit is de eerste keer dat ik niet met een A, maar een "echt" B-merk (Firestone) band geconfronteerd wordt en dan ga ik toch eens kijken hoe die uit de test komt. Als je dan ziet dat dit niet altijd hieperdepiep is, komt bij mij de vraag boven hoe leasemijen en bandenboeren, die in opdracht van leasemijen werken hier mee omgaan.
|
22 nov 2011 22:24 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Dat maakt de leasemij helemaal niets uit hoor.
Ik kan me nog herinneren dat van mijn vaders lease-auto de remblokken en schijven helemaal op waren, maar niet vervangen werden.
Bij een collega mocht de auto gewoon niet voor de APK. Pas na flink dreigen kreeg hij een tijdelijke auto.
(en ja, dat was alletwee bij dezelfde maatschappij in de tijd dat ze nog geen staatsteun nodig hadden)
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
22 nov 2011 22:34 |
|
 |
|