Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Hydropneumatische vering versus luchtvering
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=17640
Pagina 3 van 4

Auteur:  JanSr [ 25 apr 2016 09:32 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

BJG schreef:
Het doel was inderdaad om een constante wagenhoogte te behouden.
Niet door de eigenfrequentie, want die blijft gelijk door de luchtvering,


Bij hogere belasting neemt de eigenfrequentie bij luchtvering af. Eigenlijk het grootste nadeel.

Auteur:  Maarten [ 25 apr 2016 09:40 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Dat kotsmisselijke hebben mijn kinderen dus ook bij HP-vering.
Zowel in onze eerste als tweede C5 was het emmertje (excusez-moi) een noodzakelijke accessoire... wat ook heeft meegespeeld in de keuze voor een (nu) niet-HP-auto.

Auteur:  Biedzjee [ 25 apr 2016 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Een van mijn kinderen heeft dat ook. Sinds de aanschaf van de Tourer met panodak heb ik haar er niet meer over gehoord...

Auteur:  BJG [ 25 apr 2016 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

JanSr schreef:
Bij hogere belasting neemt de eigenfrequentie bij luchtvering af. Eigenlijk het grootste nadeel.

Hoe komt het dat Fe afneemt bij hogere belasting?

Auteur:  JanSr [ 25 apr 2016 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Bij toenemende belading pompt het luchtveer systeem meer lucht in het systeem om de hoogte te behouden.
Maar lucht = slappere veerconstante.

Auteur:  JW-C5 [ 25 apr 2016 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Volgens mij ga je daarmee voorbij aan wat BJG daarover eerder schreef:
BJG schreef:
.....De formule voor eigenfrequentie van de afgeveerde massa is:

Fe = wortel (Veerconstante/Massa afgeveerd) / (2*pi)

Doordat de druk gerelateerd is aan de massa (belading) valt de invloed van de massa weg uit de formule, dus zal zowel bij HP als bij luchtvering deze frequentie gelijk blijven ongeacht de belading.


Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 25 apr 2016 19:10 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Met daarbij de aanvulling:
BJG schreef:
Ik ben er nog even ingedoken. Zonder er heel gedetailleerd op in te gaan kan ik zeggen dat de afgeveerde eigenfrequentie van HP inderdaad verandert bij belading. Dit heeft te maken met volumeverandering van de stikstof in de bol bij belading (..)

Bij luchtvering blijft het volume wel constant, daardoor valt de druk tegen de massa weg in de formule en blijft de eigenfrequentie constant zoals ik reeds eerder poste.


Bij conventionele wokkels wordt Fe een heel stuk lager bij belading.
Bij HP verandert de Fe wel lichtelijk, omhoog, dus de goede kant op.
Bij luchtvering blijft hij dus gelijk.

Auteur:  SaXoKe [ 26 apr 2016 21:55 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Het misselijk worden in een auto met HP herken ik nog uit mijn kindertijd. Bij pa in zijn BX werd ik ook altijd wagenziek. Vooral in zijn PH1 19D had ik er last van. Vooral als ik links achter aan zat. Daarom ga ik als ik achter in een auto zit, nog steeds rechts achter zitten, dan heb ik er geen last van.


de kids hier hebben er (nog) geen last van.

Auteur:  BJG [ 26 apr 2016 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Bij het ontwikkelen van een wielophanging gelden de volgende stelregels:
Eigenfrequentie afgeveerde massa (carrosserie) meestal in de buurt van 1,5 Hz
>1,5Hz sportief
1,5 Hz normaal
<1,5 Hz supercomfortabel, bij te laag is zeeziekte.

Waarbij HP auto's zelfs nog onder de 1 HZ komen, dit verklaart het wagenziek worden.
Zie ook de Fe waarden die JW eerder in dit draadje postte.

Auteur:  JW-C5 [ 26 apr 2016 23:14 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

...en de DS zat nog wat verder onder die 1Hz, die haalde de 0,5 Hz wellicht nauwelijks.

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 27 apr 2016 09:33 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Gelukkig heb ik kinderen die alle wokkelautos onderkotsten. Ze kiezen zelf ook nog steeds voor HP

Auteur:  cieterman [ 27 apr 2016 10:22 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Verstandig. Zo mag ik het graag horen. zolang ik zelf HP rijd, ha,ha.

Groeten, :citrofiel :citrofiel Cieterman

Auteur:  JW-C5 [ 27 apr 2016 12:54 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

BJG schreef:
.....Bij conventionele wokkels wordt Fe een heel stuk lager bij belading........


Zulke wokkels zitten er onder de wokkelgeveerde PH3's, dat zijn lineaire veren.

Maar er zijn een paar forummers die er andere veren onder gezet hebben, met een progressieve karakteristiek.
Die zullen er dan minder last van hebben, naar ik denk. Klopt dat?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 29 apr 2016 22:59 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Bij progressieve vering wordt de veerconstante hoger bij dieper inveren. Dus ook bij belading. Dat heeft invloed op Fe. Die zal theoretisch minder verlaagd worden dan bij conventionele veren. Hoeveel dat scheelt weet ik niet.

Auteur:  Stalsie [ 13 mei 2016 12:42 ]
Berichttitel:  Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering

Onlang een dik uur gereden met een Bentley Flying Spur. Daar kan je de vering ook regelen in 4 standen van comfort naar sport.

Sport is daar echt bikkelhard stuiteren, maar stuurt dan wel heel strak. Comfort-stand is veel leuker rijden, zeker op autostrade. Maar het echte deinen zoals HP, dat voelde ik niet.

Vorige zomer een weekend met een Id op pad geweest. Dat was pas veren :)

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/