Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Om een voorbeeld te noemen. Als je een bandenspanningsmeter hebt met een meetspan van 10 bar en klasse 2 is de maximale afwijking +/- 2% Als je met 2 meters de spanning meet kan er maximaal afleesfout van 0,4 bar in zitten. Geijkt komen beide meters door de ijktest. Bij het testen van benzinepompen met geijkte meters komt telkens terug dat er nog al wat verschillen zijn en die zijn niet te voorkomen.
Echt nauwkeurig meten van bandenspanning zal er nooit bij zijn maar de wetgever eist wel dat er gecontroleerd wordt.
|
17 feb 2013 12:21 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Haha een discussie over bandenspanning bij de APK... Ik zou zeggen als die te laag is pompen ze er wel wat bij en als hij te hoog is laten ze er wat lucht uit... Wat maakt het nou uit met welke bandenspanning je auto goedgekeurd wordt?
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
17 feb 2013 13:06 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
|
17 feb 2013 13:07 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Het is toch niet belangrijk dat je meter afwijkt, als je maar weet hoe groot die afwijking is. Als mijn garage tijdens de beurt de bandenspanning (geijkt) meet, dan vergelijk vergelijk ik het verschil met mijn meter. Mijn meter geeft 0,2 bar te veel aan, dat reken ik thuis dus mee.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
17 feb 2013 20:05 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
bandenspanning controleren hoort tegenwoordig bij de APK. Als wetgever schrijft voor dat je de bandenspanning gebruikt die de fabrikant voorschrijft. Je gebruikt dus het stickertje in de deurstijl of het instructieboekje. Is dat niet aanwezig, een tabel van een bandenmerk. Is dat niet aanwezig gebruik je de hoogste bandenspanning op een as. Er staat ook in de regelgeving dat de banden op spanning moeten worden gebracht als ze afwijken. Bandenspanning kan dus nooit een reparatiepunt of afkeurpunt zijn. Deze keuringseis is in de regelgeving opgenomen omdat er te veel auto's rond reden met een te lage bandenspanning. Een te lage bandenspanning heeft een ongunstige werking op het brandstofverbruik.
Tja nu het punt van een te hoge spanning, daar heeft de wetgever het dus niet over. Je moet de bandenspanning sowieso controleren dus als ze naar jouw mening te hoog staan laat je ze aflopen. Tot nu toe heb ik het 1 maal meegemaakt dat een te keuren auto een bandenspanning had van 5 bar, dat was ook meteen de mysterie gast van Citroen. Alle andere gevallen stonden altijd te laag of goed. En goed is dus ook de maximale bandenspanning van het voertuig met een kleine afwijking. Hoeveel die afwijking dan weer mag zijn? Zo ver gaat een discussie tussen een steekproefcontroleur en de keurmeester niet.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
18 feb 2013 00:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Bedankt voor je toelichting Begrijp ik daar uit dat die 3 bar achter in de Break van wim ellen wim ellen schreef: Afgelopen donderdag was het weer tijd voor de apk.De dame was niet in orde de bandenspanning achter was te hoog  . Stond trouwens netjes voor op 2.5 en achter op 3 bar maar dat schijnt een te groot verschil te zijn volgens de regels. dus gewoon OK was, en dat die dus NIET omlaag gebracht hoefde te worden? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 feb 2013 00:39 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Te lage bandenspanning levert niet alleen een hoger brandstofverbruik op, de banden slijten er veel harder door. Erger nog, te lage bandenspanning is vaak de hoofdoorzaak van klapbanden. Levensgevaarlijk dus en een terechte toevoeging als controlepunt op apk. Ze zouden ook een schokdempertest op een testbank moeten toevoegen want als ik zie hoeveel mensen er over de weg zwabberen met een of meerdere slechte schokdempers. Griezelig gewoon.
_________________ Free beats!
|
18 feb 2013 07:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Oldenhage schreef: Tot nu toe heb ik het 1 maal meegemaakt dat een te keuren auto een bandenspanning had van 5 bar, dat was ook meteen de mysterie gast van Citroen. . Dan heeft Citroën wel een stevig risiko genomen met die "mistery car". Die 5 bar is veeeeeel hoger dan de maximaal toegestane spanning, er even van uitgaand dat dit een normale band was. De HP's 215/55-16 93W die onder mijn C5 liggen mogen niet verder dan 3,5 bar opgepompt worden, zo is er op de flank te lezen: max pressure 350 kPaGroet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 feb 2013 11:52 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Oppompen bij BP en 200 meter verder rijd je de garage in ? 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
18 feb 2013 11:54 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Bij Profile tyrecentre worden banden door een automaat opgepompt. Ze stellen vooraf de druk in op bijvoorbeeld 3 bar, en dan pompt de automaat de band op tot 4,5 á 5 bar om ze daarna weer te laten zakken tot de ingestelde waarde. Waarschijnlijk om de band zich te laten "zetten". Die banden kunnen dus zonder problemen die drukken aan anders zou die procedure niet bestaan.
_________________ Free beats!
|
18 feb 2013 17:18 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
In onze kwajongenstijd, overigens toen de banden nog niet zo goed waren als nu hebben we ooit een vrijwel nieuwe band/wiel met een duikcompressor opgepompt tot deze plofte. Als ik me goed herinner was het ergens rond de 30 atu, (bar was er toen nog niet)
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
18 feb 2013 18:55 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Je bent een .... als je met autobanden stunt. Het tijdelijk even laten zeten is wat anders dan er daadwerkelijk mee blijven rijden. Met de motorbanden vervangen wat ik zelf doe pomp ik ze ook verder op soms komen ze met 3 bar niet eens in de velgrand. Dan heeft de band net wat meer nodig om zich in de velgrand te zetten.
|
18 feb 2013 19:07 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Tweewielers is weer een ander verhaal. Naar het schijnt zijn er dus een hoop wielrenners die 10 bar op hun bandjes hebben staan.
_________________ Free beats!
|
18 feb 2013 19:15 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
In mijn tijd had ik er soms 13 bar in 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
18 feb 2013 19:19 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Met de motor is het niet zo`n groot verschil.
|
18 feb 2013 19:26 |
|
 |
|