Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Energie label 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33404
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Dit is hetzelfde 'gezwam' dat b.v. klaverblaadje een groen etiket krijgt en ik een geel ( Umweltplakette ), ... verder alles identiek ( qua uitstoot , motor e.d. ) , ... men kijkt niet verder dan de neus lang is .... in dit geval enkel naar bouwjaar.
Met energielabels doen ze m.i ook maar wat ... het klopt iig van geen kanten.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 maart 2008 12:16
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Menno schreef:
men kijkt niet verder dan de neus lang is


het echte probleem is wie die "men" is, is die aanspreekbaar, is die ter verantwoording te roepen en zo ja door wie?


20 maart 2008 12:27
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Volgens de RDW :
Brandstofverbruik
- stad 11,90 l/100km
- buitenweg 6,40 l/100km
- gecombineerd 8,40 l/100km

Zuinigheidslabel C

Maar dat verbruik haal ik niet. Te veel stadsverkeer :( . Maar dat buitenwegcijfer is wel mogelijk : 60 km/h in z'n 5 :mrgreen:

_________________
Groeten, Marc


20 maart 2008 12:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Antwoord even verplaatst naar energielabel.

manonbridges schreef:
Duck schreef:
ik een B

:smt023
Das heel netjes, had ik niet verwacht, kennelijk maakt het iets verschil of je een Berline of een Break hebt.


Het blijft onduidelijk. :shock:
Mijn vorige BERLINE een 1.6 HDI verbruikte 1: 16,7 kreeg een B label :D
Mijn huidige BERLINE een 2.2 HDI verbruikt 1:15,4 kreeg een E label :smt017

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


20 maart 2008 12:41
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
MarcusE schreef:
Volgens de RDW :
Brandstofverbruik
- stad 11,90 l/100km
- buitenweg 6,40 l/100km
- gecombineerd 8,40 l/100km

Zuinigheidslabel C

Maar dat verbruik haal ik niet. Te veel stadsverkeer :( . Maar dat buitenwegcijfer is wel mogelijk : 60 km/h in z'n 5 :mrgreen:


haha,
mijn auto (2.2 Hdi handbak)
stad 8.80
buitenweg 4.90
gecombineerd 6.40 (dus twee liter minder)
Zuinigheidslabel: D.....

6.4 haal ik overigens wel eens, vooral als mijn vrouw rijdt...


20 maart 2008 12:45
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
De mijne is wel een benzine drinker

_________________
Groeten, Marc


20 maart 2008 12:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
MarcusE schreef:
De mijne is wel een benzine drinker


ja dat zag ik wel, maar hij krijgt toch een zuiniger predikaat....hoewel ie meer drinkt en de oppervlakte ongetwijfeld hetzelfde is. Misschien is de benzine auto t.o.v. vergelijkbare autos relatief zuiniger dan de 2.2 Hdi. (die niet bekend staat om een extreem beperkte dorst)


20 maart 2008 13:05
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
MarcusE schreef:
Volgens de RDW :
Brandstofverbruik
- stad 11,90 l/100km
- buitenweg 6,40 l/100km
- gecombineerd 8,40 l/100km

Zuinigheidslabel C

Maar dat verbruik haal ik niet. Te veel stadsverkeer :( . Maar dat buitenwegcijfer is wel mogelijk : 60 km/h in z'n 5 :mrgreen:

Die 6,40 l/100k hoef ik echt geen 60 km/h in z'n vijf voor te rijden.
Met 100 km/h in zijn vijf kom ik al een heel eind.

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


20 maart 2008 13:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Vergelijk nu eens eiken met eiken... Nu wordt benzine met diesel vergeleken... Lijkt nergens naar :shock:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


20 maart 2008 13:13
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33404
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
2.2 HDi t.o.v. b.v. een TDi 130pk , dan is de 2.2 een 'dorstige' klant , ...
Maar ik zie dat ook de C5 V6 een " E " krijgt opgespeld en die is m.i. t.o.v. de concurrentie juist relatief zuinig ( 1 op 10 is makkelijk haalbaar ) ?

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 maart 2008 13:17
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Harm van Beek schreef:
Vergelijk nu eens eiken met eiken... Nu wordt benzine met diesel vergeleken... Lijkt nergens naar :shock:


het komt beide uit hetzelfde vat ruwe olie.....en het is dus raar dat een auto die daar minder van verbruikt een ongunstiger energie label krijgt dan de spaarzamere....


20 maart 2008 14:46
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Het gaat om klassen auto's, bv van 80-100kW benzine of diesel, etc etc...

Benzine en diesel vormen so wie so een aparte klasse... En dus zijn ze onvergelijkbaar...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


20 maart 2008 14:49
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Harm van Beek schreef:
Het gaat om klassen auto's, bv van 80-100kW benzine of diesel, etc etc...

Benzine en diesel vormen so wie so een aparte klasse... En dus zijn ze onvergelijkbaar...


het gaat om absoluut energie verbruik....wie heeft er gevraagd om die klassen?


20 maart 2008 14:53
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Hier staat een en ander

en dit dan?

NETHERLANDS’ FUEL ECONOMY LABELLING MEASURE

Netherlands Ministry of Environment

January 2001


1. Introduction

In the Netherlands’ Climate Policy Implementation Plan, that appeared in June 1999, the Cabinet of Ministers announced several measures to reduce greenhouse gas emissions by 6 % of their 1990 level in the period 2008-2012. In the traffic sector two of these measures are fuel economy labelling of new passenger cars and CO2-differentiation of the purchase tax on passenger cars. Aim of the labelling measures is to encourage the sale of fuel efficient cars by supplying information on the fuel consumption and CO2-emissions of new passenger cars to car buyers. In this paper the fuel economy labelling measure of new passenger cars as announced in the Netherlands’s Climate Policy Implementation Plan is discussed.


2. Fuel economy labelling

In January 2000 Directive 1999/94/EC relating to the availability of consumer information on the fuel economy and the CO2-emissions in respect of the marketing of new passenger cars was published. This directive sets minimum requirements for the labelling of new passengers cars. These minimum requirements imply amongst others that on the label, in the guide, on the poster and in promotional literature the absolute official fuel consumption and the absolute official specific CO2-emissions have to be mentioned. Additionally to the minimum requirements the directive gives member states the power to set more far reaching demands.

In the Netherlands’ Climate Policy Implementation Plan the Cabinet of Ministers announced that it will make use of the possibility to set additional demands by requiring that on the label and in the guide also the relative fuel economy of a car with respect to other cars has to be mentioned. On the Netherlands’ label the relative fuel economy of a car is indicated by means of seven fuel economy categories. These categories are displayed by means of arrows named from A to G and coloured from green, via yellow, orange to red. A car with a green A-label is very fuel efficient with respect to other cars, a car with a yellow D-label has about average fuel efficiency and a car with a red G-label is very fuel inefficient with respect to other cars. As shown in Figure 1, the format of the Netherlands’ fuel economy label for passenger cars shows great similarity to the format of the energy labels that are already in use for household appliances. This will make it easy for car buyers to understand the meaning of the label.

According to the Netherlands’ labelling approach the fuel economy category of a car is determined on base of the relative fuel economy of the car in accordance with the table below. For this, the relative fuel economy is defined as the degree to which the CO2-emission of a car is higher or lower than the reference CO2-emission belonging to the car size in question. Originally, the Netherlands intended to determine the relative fuel economy of a car on base of a 100 % relative comparison of the CO2-emission of the car to the average CO2-emission of all cars with the same size as the car in question. For this comparison petrol and diesel cars were treated separately, as in the Netherlands it is not the aim of the label to bring about a shift from petrol to diesel cars. Cars with a retrofit LPG-installation are treated as petrol cars. According to the Netherlands’ labelling approach cars are continuously ranked according to car size, which is indicated by means of the length times width of the body of the car model.


Fuel economy category Relative fuel economy index
[%]
A index < - 20 %
B - 20 <= index < -10 %
C - 10 <= index < 0 %
D 0 <= index < 10 %
E 10 <= index < 20 %
F 20 <= index < 30 %
G index >= 30 %

However, in the final quarter of 1999 after in depth discussions with the Netherlands’ organisation of motorists (the ANWB) and the automobile branch, the Netherlands decided to adapt the calculation method for fuel economy labelling. The adaptation implied that the fuel economy category of a car is determined for 75 % on base of a relative comparison of the car to the average CO2-emission of all cars with the same size and for 25 % on an absolute comparison to the average CO2-emission of all cars. For petrol passenger cars the mix of a
75 % relative and 25 % absolute comparison for the labelling reference CO2-emission is visualised in Figure 2. In this figure the labelling reference CO2-emission is indicated by the line that is slightly turned with respect to the regression line that expresses the average CO2-emission for each car size. For further information about the calculation method for the relative fuel economy, see Annex 1, where the method is given in full detail.

As a result of the 75 % relative - 25 % absolute mix small cars are labelled a little ‘greener’ and big cars a little ‘more red’ than according to the 100 % relative approach. Furthermore, with the 75 % relative - 25 % absolute mix it was felt that the best possible compromise was reached between on the one hand avoiding that all small cars will be labelled as fuel efficient and all big cars as fuel inefficient, and on the other hand limiting the occurrence of the paradoxical effect that (within one commercial class) a big car can be labelled in a more fuel efficient category than a small car, while the absolute CO2-emission of the big car is higher than the absolute CO2-emission of the small car

According to the Netherlands’ labelling approach the relative fuel economy comparison is made between cars of the same size. For this comparison the size of a passenger car is indicated by its ground surface and expressed by vehicle length x width. Vehicle weight, cylinder capacity, engine power and sale price were considered not to be suitable for this comparison as an in general sense fuel inefficient car can be rather ‘fuel efficient’ compared to the average of all cars with the same weight, cylinder capacity, engine power or sale price respectively. Furthermore, a fuel economy labelling approach based on weight does not encourage manufacturers to produce lighter cars, while this is considered to be one of the most important ways to reduce the fuel consumption of passenger cars.

According to the developed method a correction for the length is taken into account in the calculation of the ground surface. The corrected length of a passenger car is defined as the weighted average of the actual length of the car (weighted by a factor 0,7) and the average length of cars with the same width as the car in question (weighted by a factor 0,3). The length correction is taken into account to give a proportionally equal size ranking to on the one hand relatively short car models, such as hatchbacks, and on the other hand relatively long car models, such as sedans. The length correction can be envisaged by imagining that relative short cars are apportioned some extra length, while relatively long cars are taken away some length. The weighting factors 0,7 and 0,3 are established in such a way that relatively short cars are on average just as fuel efficient as relative long cars.


ANNEX 1. Calculation method for fuel economy labelling


The fuel economy category of a car has to be determined with the help of the relative fuel economy index of the car according to the following table:


Fuel economy category Relative fuel economy index
[%]
A index < - 20 %
B - 20 <= index < -10 %
C - 10 <= index < 0 %
D 0 <= index < 10 %
E 10 <= index < 20 %
F 20 <= index < 30 %
G index >= 30 %


The relative fuel economy index of a car is determined on base of the official specific CO2-emission of the car measured according to the test of Directive 93/116/EC and on base of the minimum length and width of the body type of the car model measured according to Directive 92/21/EEC. The relative fuel economy index is determined according to the following 6 steps:


1. Calculation of the average length using the regression formula for the average length:

length av. = C1, length + C2, length x width + C3, length x [width]2


2. Calculation of the corrected length x width:

size = [0,7 x length + 0,3 x length av.] x width


3A. Check of the application range of the regression formula for the average CO2-emission
of petrol cars:

If: size < -0,5 x C2, petrol / C3, petrol
then: size = -0,5 x C2, petrol / C3, petrol

3B. Check of the application range of the regression formula for the average CO2-emission
of diesel cars:

If: size < -0,5 x C2, diesel / C3, diesel
then: size = -0,5 x C2, diesel / C3, diesel
4A. Calculation of the average CO2-emission using the regression formula for petrol cars:

CO2-emission av. = C1, petrol + C2, petrol x size + C3, petrol x size 2

4B. Calculation of the average CO2-emission using the regression formula for diesel cars:

CO2-emission av. = C1, diesel + C2, diesel x size + C3, diesel x size 2


5A. Calculation of the reference CO2-emission for labelling for petrol cars:

CO2-emission ref. = 0,75 x CO2-emission av. + 0,25 x CO2-emission overall av. petrol

5B. Calculation of the reference CO2-emission for labelling for diesel cars:

CO2-emission ref. = 0,75 x CO2-emission av. + 0,25 x CO2-emission overall av. diesel


6. Calculation of the relative fuel economy index:

Relative fuel economy index = [CO2-emission - CO2-emission ref.] / CO2-emission ref. x 100 %


The values for the length and the width have to be filled in in metres with an accuracy of three figures behind the behind the dot. The value for the specific CO2-emission has to be filled in in grams / km and rounded off to the nearest whole figure.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


20 maart 2008 14:54
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Energie label
Harm van Beek schreef:


precies, en daar staat dus dat het gaat om autos die ongeveer even groot zijn (en geen vermelding of die toevallig dezelfde type brandstof gebruiken...)
overigens dank voor de link. Ook de opmerking dat: "als je op zoek bent naar een zuinige auto het aanbeveling verdient om niet alleen naar het energielabel te kijken maar ook naar het brandstofverbruik" getuigt van zeer diep inzicht....


20 maart 2008 15:06
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.