Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Wanneer inruil.....?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=12188
Pagina 2 van 6

Auteur:  peeke 1972 [ 16 sep 2012 10:47 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Wij gaan ook doorrijden met onze dame. Dit jaar ook even zoiets gehad van :" zullen we haar inruilen". We konden een nieuwe berlingo met alle toeters en bellen kopen voor 10000 euro na inruil van onze dame. Maar dan gingen we een klasse qua rijcomfort lager. En idd die afschrijvingen....... Voor dat geld kan kunnen we onze dame nog lang op de weg houden. En eerlijk gezegd weet ik niet wat voor auto ik zou kopen als we ze zouden wegdoen. Qua rijcomfort is er geen betere als onze dame. Dus wij rijden gewoon door. En een grote reparatie nemen we er met plezier bij. Nu onlangs hebben we de koppeling prventief laten vervangen. Ze had wel eens geslipt en je hoorde heel soms de druklager lawaai maken. En nu volgend jaar word de distributie vervangen. En op die manier zijn de kosten ook wat verspreid en blijft ze betrouwbaar. Dit jaar heeft ze ongeveer een kleine 1100 euro aan onderhoud gekost. Een nieuwe met de afschrijving erbij kost een pak meer.

Auteur:  EW [ 16 sep 2012 11:03 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

EvilTwin schreef:
In tegendeel: inruilen om een andere brandstof is vrijwel nooit lonend, omdat je met de transactie te veel geld verliest én je naar een duurdere auto gaat. Net zo min als "omlaag inruilen" lonend is.

In ruilen doe je omdat je iets anders wilt. Echt nodig is het nooit. Ik ken ook mensen die een auto ouder dan een paar jaar (of buiten de garantie) gewoon niet meer vertrouwen. Dergelijke onzekerheid telt ook voor leasemaatschappijen mee.


Ik ruilde mijn ZX-break D in voor mijn C5-break-G3, mede omdat ik terugging van 50k/jr naar 20k/jr (EUR 2250 brandstof, ca 1500 WB vs 1600brandstof, 1080 WB o.b.v. huidige tariven), dat maakte een prijsverschil van EUR1070/jaar.

Uiteraard betekent dat een terugverdientijd van 8,5 jaar bij het bijbetalen van 9.000 euro en dat is natuurlijk nauwelijks verantwoord.


Maar ik wilde ook wat anders (drie stoeltjes past niet op de achterbank van een ZX-break) en een ZX mag dan wel heel comfortabel zijn (en harder over drempels willen dan een C5), maar het is geen hydropneumaat. Bovendien was het de overstap van een moeie diesel (met een twijfelachtige kilometerstand van 299k die het duidelijk niet leuk vond om meestal maar ritjes van een kleine 10 kilometer te maken en ook nog allerlei andere kwaaltjes vertoonde) naar een frisse 2liter met 136k.


De vertrouwenskwestie speelde daar ook mee.


Bij leasemaatschappijen is dat natuurlijk niet anders: die verkopen ook vaak mobiliteit en dan is het lastig als een auto regelmatig een paar dagen uitvalt. Voor een particulier is dat echter vaak nog wel op te vangen.

Auteur:  luitzen [ 16 sep 2012 12:03 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

GW-tje schreef:
Als je veel zelf kunt; gewoon doorrijden en alles wat er gaat komen (uit ervaring) is goed te doen, allemaal typisch Citroen-onderhoud. Aan de andere kant, heb je geld genoeg; koop je wat anders. Aan de overkant; je diesel is met 250kkm net ingereden. Je kan nog makkelijk door naar de 4 ton!


hier ben ik het nou mee eens, als je de antwoorden van de rest hoort, wordt er gezegd dat je een auto met
250.000 maar gewoon weg moet doen. terwijl ie nog niet af hoeft te zijn!
en wie zegt dat een jongere auto met minder km beter is, daar kun je nog wel meer pech en duurdere kosten aan
krijgen! als je je auto netjes ondehoud kun je er lang mee doen. en je moet natuurlijk een beetje geluk hebben. :smt023

Auteur:  jpiek [ 16 sep 2012 12:19 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Slotsom: voor een enkel feit (grote reparatie, hoge leeftijd, minder/meer km p/jaar, ik wil iets anders) is inruilen eigenlijk nauwelijks voordelig. Pas als er meer zaken spelen...

Ik heb mijn 2.0 Break HDi (inmiddelsalweer bijna 3 jaar geleden ?!) ingeruild omdat er én dure reparatie's aankwamen, én ik minder ging rijden. En zelfs dat kon nog maar nauwelijks uit...

HDI :
Aflossing/Afschrijving 212,21
Verzekering 69,52
Belasting 113,00
Onderhoud/reparatie's 220,17
Totaal 614,9

2.0 benzine :
Aflossing/Afschrijving 309,00
Verzekering 53,67
Belasting 66,00
Onderhoud/reparatie's 52,71
Totaal 481,38

Het plaatje wordt echter wel vertekend doordat ik nog maar zo'n 15K per jaar rij, ipv 45.000.
Per km betaal ik nu veel meer (53,5 vs 26,5 ct/km incl brandstof), netto per maand is deze goedkoper...

Zonder de reparatiekosten had ik idd beter de HDi kunnen aanhouden..

Auteur:  EW [ 16 sep 2012 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

luitzen schreef:
als je de antwoorden van de rest hoort, wordt er gezegd dat je een auto met
250.000 maar gewoon weg moet doen. terwijl ie nog niet af hoeft te zijn!



uh, welk draadje zit jij te lezen?

Auteur:  Roman [ 16 sep 2012 19:48 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Harm schreef:
... en als je voor status gaat ben je gek als je niet elke 2 jaar een nieuwe auto voor de deur hebt :lol:


voor status rij je inderdaad geen citroen , zoals EW ook al zegt.

waarom inruilen??

gewoon omdat je na 3 a 4 jaar weer wat anders wil en omdat het mogelijk is..
of het duurder of goedkoper is tja...
als je rookt en elke week op cafe gaat ben je ook de nodige eurootjes kwijt...

tis maar wat je wil... ;)

Auteur:  JWHofnar [ 16 sep 2012 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Ik hoor hier nu al een paar hier keer zeggen dat als je voor de status gaat je geen Citroën koopt.
Dat is natuurlijk absoluut niet waar. Waar halen jullie als Citrofielen dat idee vandaan?
De auto op deze foto heeft absoluut mee gewerkt aan de status van dit figuur. En deze.
Moet je natuurlijk wel de juiste Citroën kopen, want ziet dit er niet goed uit?
SM voor de deur: >klik
DS5 voor de deur: >klik
C6 voor de deur: >klik

Maar goed, het wordt een beetje off-topic, dus: Duidelijk natuurlijk dat je als je rationeel denkt,
je nog even met deze auto door moet rijden. Maar auto's zijn nooit rationeel.

JW

Auteur:  GW-tje [ 16 sep 2012 21:53 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Ja, met die voetballer zou ik ons merk nou weer net niet willen associeren. Het was voor hem maar een "krijgertje", vergeet dat niet. Ik rijd wel met Citroen en niets anders dan Citroen omdat dit eigenlijk het enige automerk is wat bij mij past. Is dat status? Kweethetniet........

Auteur:  jpiek [ 17 sep 2012 00:18 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Nee GW,

Dat heet "Stijl"...

Stijl heb je als je rijd in wat jij wilt, omdat het bij je past, wat een ander ook vindt...

Status heb je als je rijd wat een ander mooi vindt (of nog liever, jaloers maakt)...

:smt190

Auteur:  Maarten [ 17 sep 2012 07:20 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

De HDi in kwestie staat op ca. 250.000 km?

Volgens EvilTwin zou de wagen dan aan zijn ontworpen levenseinde zijn. Elke kilometer extra is meegenomen.

Maar als de wagen geen gekkigheid vertoont, zou ik 'm nog niet inruilen.
GuidoK heeft zijn 2.0 HDi zelfs ruim boven de 400.000 km gedraaid!

Als het puur om financiën gaat, is doorrijden bijna altijd de beste keuze totdat-ie volledig in de soep loopt.
Als de auto bevalt, gewoon doorrijden :smt023

Auteur:  Roman [ 17 sep 2012 07:32 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Status krijg je hier as je audi of bmw rijdt.
En gelukkig met een citroen niet daarom rij ik ook citroen haha.

Mensen begrijpen dat ook nooit. Als ik aldi oid wilde rijden dan stond die ook wel op de oprit...

Auteur:  JWHofnar [ 17 sep 2012 07:45 ]
Berichttitel:  Wanneer inruil.....?

Stijl is ook status, maar op een andere manier.
Bijvoorbeeld de status van iemand die zijn eigen weg gaat.
In een Audi ben je 'één van de velen',
in een C6 rijd je in een zeldzame verschijning.
(En dan ziet de C6 er ook nog eens beter uit.)


JW

Auteur:  Menno [ 17 sep 2012 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Zo is dat :smt190

Auteur:  Harm [ 17 sep 2012 10:16 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Ach, ben nu ook bezig een dealer zo ver te krijgen mijn C5 met bijna 170.000 voor een voor mij acceptabel bedrag in te ruilen op een DS5 Hybride4... :oops:

Auteur:  exroosje [ 17 sep 2012 10:31 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Naar verluid is de Hybrid 4 wel een stuiterbak (ook tov andere DS5 modellen). Tenminste dat was de conclusie van de volkskrant journalist die na klachjten over stuiteren een benzine variant van de DS5 een stuk comfortabeler vond. Kan natuurlijk met de velgen te maken hebben.

Pagina 2 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/