Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=21371
Pagina 1 van 2

Auteur:  ariecitroen [ 14 dec 2019 22:28 ]
Berichttitel:  Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Even een vraagje ik heb voor mijn C5 HDIF 20 automaat uit dec 2015 een tweedehands originele trekhaak ( Made bij thule) en originele kabelset gekocht. Enkele aders waren doorgesleten ( was aangegeven) , dus ik wilde de kabels wat inkorten en opnieuw monteren .
Helaas bleek het niet mogelijk de onderdelen los te bestellen en kreeg ik van de garage de tip om de draden te solderen en met krimband af te erken . Goed idee !!!

Echter
Ik had alle draden al doorgeknipt Maar er zitten twee identieke aarde draden bij , staan ook op schema dat er twee aarde draden zijn ( voor 1-8 en voor +)
Hoe weet ik nu welke aarde draad voor welke aansluiting is ? Of maakt dat niets uit ..

Auteur:  willy4 [ 15 dec 2019 09:24 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

voor een aarde draad maakt dat niets uit.

Auteur:  JW-C5 [ 15 dec 2019 11:48 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Ik zou daar toch mee oppassen.

De massadraden hebben verschillende functies, en bij een CAN-Bus auto als de C5 PH3 zal de ene massadraad gebruikt worden om de dikke stroom te geleiden, de andere maakt deel uit van het CAN-Bus systeem.
Over die laatste gaan niet alleen gewone retourstromen, maar ook CAN signalen. En die moet je dan niet verwisselen met een gewone geleider, dat kan problemen opleveren.

Staan er verder geen andere kenmerken op die draden waardoor je ze van elkaar kunt onderscheiden?

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 15 dec 2019 12:21 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

bij mijn weten komen ze allemaal massa.
kun je me aantonen waar dat geschreven staat .
bij ons vroeger is daar nergens iets van vermeld.
de CAN was bij ons 32 Bit.

Auteur:  ariecitroen [ 15 dec 2019 13:37 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Helaas zie ik geen onderscheidende kenmerken , draden zijn alletwee even dik en alleen maar geel groen.
Verderop in de kabelboom is alleen maar een arde draad die ik ergens in de kofferbak aan massa moet bev8nden. In hoeverre er in de stekkers ergens een aarde verbind8ng ziet kan ik niet zien

Auteur:  JW-C5 [ 15 dec 2019 13:57 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Ik zal straks kijken of ik in SEDRE het schema kan vinden.....

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 15 dec 2019 14:09 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

@ JW heb je een schrijven over de massa draden.

Auteur:  JW-C5 [ 15 dec 2019 14:21 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Nee, dat heb ik niet.
Waarom ik er voor "waarschuwde", is omdat er bij de PH2 een tussenkastje gebruikt wordt. Dat emuleert uit de CAN-Bus signalen de benodigde spanningen voor de verlichting die via de trekhaak-doos naar de aanhanger gaan.
En zoals je weet, dat is best gevoelig voor fouten. Vandaar mijn bedenkingen.
Ik durf er dus niet zomaar van uit te gaan dat die twee massadraden precies dezelfde functie hebben, waarom zijn het er twee?

Hoe dat bij de PH3 zit weet ik niet, of daar al-dan-niet ook zo'n emulator-kastje gebruikt wordt, dat weet ik niet.
Inmiddels heb ik in SEDRE gekeken, maar daar is geen schema te vinden van de PH3 trekhaakaansluiting.
Ik kan dus ariecitroen niet verder helpen, helaas :(

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 15 dec 2019 14:38 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

tot hiertoe heb ik nog geen geval gekend dat er enkele massa punten die samen gevoegd zijn problemen geven , op voorwaarde dat ze schoon zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 15 dec 2019 14:50 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

@ariecitroen,
Zit er bij de PH3 ook zo'n emulator kastje?
If so, welke draden gaan daar naartoe vanaf de trekhaak-stekker? Met een Ohmmeter kun je dat doormeten, dan kun je ook zien of daar een massadraad bij zit.

Voorts kun je met een Ohmmeter checken of die beide massadraden op dat ene aansluitpunt uitkomen dat je aan de massa van de auto moet knopen.

Groet,
JW

Auteur:  ariecitroen [ 15 dec 2019 15:35 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Even de draden doorgemeten , beide massa draden staan in verbinding met het ene centrale massapunt wat ik binnenin aan moet sluiten

Auteur:  ariecitroen [ 15 dec 2019 15:37 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Wat een emulator kastje is weet ik niets, alle draden van de trekhaak gaan ( met een stuk van circa 1,5 meter naar een aparte kast, ongeveer 50 cm daarvoor komt het centrale massapunt eruit ( is dikkere draad dan vanaf de trekhaak) en uiteraard een paar stekkers

Probeer vanavond even een paar foto’s te maken als di5 nie5 duidelijk is

Auteur:  JW-C5 [ 15 dec 2019 17:15 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Als die beide massadraden op hetzelfde punt uitkomen, hoef je je daarover geen zorgen te maken :smt203

Groet,
JW

Auteur:  RuudR [ 15 dec 2019 17:39 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Origineel Thule? Kijk eens op de website van Brink trekhaken, of op de website van Winparts. Dan vind je vast de juiste PDF's met aansluitgegevens.

Auteur:  exroosje [ 16 dec 2019 14:47 ]
Berichttitel:  Re: Hoe 13 polige originele Citroën trekhaak aan te sluiten

Er staat hier in de sectie handleidingen eentje van een ph2 trekhaak module. Ik kan mij herinneren dat die hetzelfde zijn als de PH3

Daar wordt echter van een 1mm en een 3mm aarde draad genoemd . De 3mm aarde draad is voor de losse 12V aansluiting die een 13 polige set heeft (voor dingen als koelkasten)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/