Aanduiding motor en watertemperatuur.
Auteur |
Bericht |
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Aanduiding motor en watertemperatuur.
De C5 heeft op het dashboard een digitale koelwatertemp. meter en een digitale olietemp. meter. Deze twee aanduidingen heb ik de afgelopen tijd ééns nauwkeurig in de gaten gehouden. Mij viel het namelijk vanaf het begin aan op dat de olie schijnbaar sneller op temperatuur kwam dan het koelwater. Bij mijn weten zou dit toch andersom moet zijn. De olie is na een koude start meestal pas echt op temperatuur na zo'n 15 à 20 minuten rijden. Het koelwater meestal al na 5 à 10 minuten. Dit vond ik raar. Ik heb me ook aangemeld op het Duitse C5 forum. Hierin vond ik een interessante thread die dit verschijnsel verklaarde. http://www.c5forum.de/viewtopic.php?t=16487. Trouwens alleen in te zien wanneer je je op dat forum hebt aangemeld. In deze thread las ik dus ook de verklaring van het door mij waargenomen verschijnsel van het feit dat de olie blijkbaar eerder op temperatuur komt dat het koelwater hetgeen dus niet zo is! Verklaring: op de olietemperatuurmeter gaat al een blokje verschijnen als de olie de 50 graden heeft bereikt. Op de koelwatertemperatuurmeter verschijnt pas het eerste blokje als het water de 60 graden heeft bereikt en dat duurt dus meestal wel even. Bij hetzelfde aantal blokjes in beide displays heeft het koelwater dan ook een hogere temperatuur dan de olie hetgeen de vertraging koelwatertemp. tov. olietemp. verklaard. Echter als de motor op bedrijfstemperatuur is branden er in beide displays 6 blokjes. Zowel het koelwater als de olie hebben dan een temperatuur van 75 graden. Gisteren heb ik een langere etappe op de autosnelweg gereden en wat schetst mijn verbazing, zodra de snelheid constant boven de 110 km/h komt verschijnt er een blokje bij op het display. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. Zowel de olie als het koelwater zouden dan een temperatuur krijgen van 80 graden. Nou is mijn vraag, treedt dit verschijnsel ook bij jullie op en heeft een verhoging van de snelheid met maar 10 km/h zo'n grote temperatuursverhoging van zowel de olie als het koelwater tot gevolg? Zal de displays nog ééns goed in de gaten houden als ik ééns de mogelijkheid heb nog wat harder te gaan rijden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
10 feb 2014 23:33 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Inderdaad, de olietemperatuur is zeer sterk afhankelijk van de belasting van de motor. Dat er boven de 110 een blokje bij komt herken ik van de ph3, dan gaat de temperatuur boven de 80 graden. Ook bij de ph1 en 2 is het goed te zien met de analoge meter. Ik heb wel waarden gezien van 180 graden in de bergen, terwijl de koelvloeistoftemperatuur dan nog netjes rond de 90 graden blijft staan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 feb 2014 23:45 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
180 is wel erg hoog! De 130 in de xantia na twee rondjes nurburg vond ik al behoorlijk hoog en was zeker reden om een tandje terug te doen.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
|
10 feb 2014 23:54 |
|
|
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 08:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Ja, was mij ook al opgevallen dat regelmatig de temperatuurblokjes van de olie al in beeld komen, terwijl de blokjes van het koelmiddels pas later verschijnen. Heb nog niet kunnen ontdekken of daar een patroon in zit. Doorgaans eindigen beide bij mij bij 7 blokjes en blijven daar. Alleen in de zomer met een caravan erachter wil het koelmiddel wel eens naar 8 blokjes oplopen. Misschien wel leuk om te achterhalen hoe en waarom de blokjes verschijnen, maar als beide meters uiteindelijk normale waarden laten zien, zou ik me er niet druk om maken.
|
11 feb 2014 10:01 |
|
|
T hijs
C5club Bikkel
Geregistreerd: 31 mei 2009 21:04 Berichten: 347 Woonplaats: Wintelre, NB
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Ik onderschrijf dat de blokjes van de olietemperatuur eerder 'beginnen' dan die van de watertemperatuur. Overigens voor een RT4 zou het in ieder geval mogelijk moeten zijn om met behulp van mirascript de water en olietemperatuur op het scherm te laten zien.
_________________
|
11 feb 2014 10:14 |
|
|
mel
C5club Fan
Geregistreerd: 18 nov 2007 20:43 Berichten: 52 Woonplaats: Lisse
Auto: Citroen C5 sedan V6 Automaat Exclusive
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11515
Productienummer: 0211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 133200
Kleur: Zwart (KTVD)
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Dit lijkt me wel een logische verklaring.
Bij mij blijft ook na meer dan een uur rijden op de snelweg (100 - 120 Km/u) de watertemperatuur steken op 2 segmentjes terwijl de olie mooi op 6 segmentjes blijft staan. Lijkt met toch onwaarschijnlijk dat de watertemperatuur 55 graden is en de olie 75. Heeft iemand hier wellicht ook een verklaring voor?
Is een V6 automaat uit 2008 op benzine
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Groet, Melchior
|
29 apr 2017 17:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Ja, dat moet haast wel een probleem met de thermostaat zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 apr 2017 23:59 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
V6 thermostaten sneuvelen wel vaker....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
01 mei 2017 15:35 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
@mel: Als je die tabellen van Citroenfan39 echt wil gebruiken dan betekent 2 segmentjes koelvloeistof 63 °C en geen 55 °C.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
01 mei 2017 17:47 |
|
|
mel
C5club Fan
Geregistreerd: 18 nov 2007 20:43 Berichten: 52 Woonplaats: Lisse
Auto: Citroen C5 sedan V6 Automaat Exclusive
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11515
Productienummer: 0211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 133200
Kleur: Zwart (KTVD)
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Je hebt gelijk. Moet idd 63 zijn niet goed gekeken.
Wat blijft is een best groot verschil tussen water en olie temperatuur. Ik ga die thermostaat toch maar (laten) vervangen. Is er nog verschil tussen de merken of maakt dat weinig uit?
_________________ Groet, Melchior
|
01 mei 2017 18:26 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Febi is een vaak gebruikte maar denk dat er geen slechte (meer) verkocht worden.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
01 mei 2017 19:38 |
|
|
|