Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware caravan 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 17 aug 2010 10:04
Berichten: 3
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware caravan
Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen. De helft van het aantal km’s per jaar rijden we met een caravan van 1500 kg erachter, de trekker eigenschappen tellen dus zwaar mee. Met de jaren krijgt mijn vrouw in toenemende mate last van evenwichtsstoornissen. Het deinen t.g.v. de reactie op de kogel van de trekauto telt daarom extra zwaar mee.
Daarom overweeg ik bij de aanschaf ook de C5 Tourer met hydropneumatische vering. Ondanks mijn gegoogle op internet, kan ik niet de info vinden die ik zoek. Ik begrijp dat ik met een HP vering de hoogte van de auto kan justeren. Maar van veel groter belang vind ik dat de hardheid van de vering is in te stellen.
D.w.z. met de caravan er achter: een stugge vering, zodat de deining t.g.v. de caravanreactie wordt gedempt. Maar zonder caravan hoef ik niet in een stugge Duitse auto te zetten en mag de vering wat zachter zijn.
Wat is er nu precies in te stellen bij de C5 met HP vering en hoe beïnvloedt dat het veringsgedrag.
Is er iemand die eigen ervaring kan mededelen met het rijden van een zware caravan. Achter een C5 HP.
Bij voorbaat dank.


17 aug 2010 15:52
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Het enige wat ik kan instellen is de hoogte van de auto bij snelheden tot 10 (hoogste) en 40 (een na hoogste stand) km/h. En ook nog een laagste stand tot volgens mij eveneens 10 km/h. Op daarvoor geschikte wegen bij snelheden vanaf 100 km/h zakt de auto ook nog wat om de luchtweerstand te verlangen.
Verder kan ik ook nog een sportstand instellen waarbij de vering wat stugger moet zijn. Mij valt 't niet zo op maar mijn zoon (20) heeft minder snel last van een vorm van wagenziekte in de sportstand, zodat ik die standaard inschakel al hij meerijdt.
Tenslotte zorgt het systeem ervoor dat de auto zoveel mogelijk horizontaal blijft ook bij niet gelijkmatige belading, maar of dat ook nog werkt bij jouw caravan weet ik niet.

_________________
L8r, Henk


17 aug 2010 23:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Ik wil het niet al te ingewikkeld maken voor iemand die er niet bekend mee is, maar er zijn drie basiszaken waar je rekening mee moet houden:
1) HP houdt automatische hoogteregeling in. Kogeldruk, kofferbak vol het maakt niks uit de auto staat op de perfecte rijhoogte. Daarnaast is handmatige verstelling mogelijk voor bijzondere omstandigheden (beladen, slecht wegdek etc)
2) HP is per definitie ladingsafhankelijk, de vering wordt bij belading progressief stijver, zodat het weggedrag beter gewaarborgd is. Bij klassieke vering wordt de relatieve stijfheid lager bij belading, hoe je dat merkt in de vorm van deinen hangt ook van de demping af.
3) De C5-3 heeft Hydractive3PLUS, dwz dat het HP beschikt over semi-actieve vering met twee veerstijfheden en demperinstellingen. De auto schakelt automatisch tussen deze twee (ZACHT en HARD) maar rijdt grotendeels (90% van de tijd) in ZACHT. Door de sportknop voor de vering op SPORT te zetten schakelt de auto eerder en vaker naar HARD, maar de auto blijft de baas (hij blijft automatisch schakelen tussen ZACHT en HARD). Buitengewone bewegingen tgv de belading kunnen ook zo'n overgang afdwingen, evenals sportief rijden (gooi- en smijtwerk) of een noodsituatie (uitwijkmanoeuvre).

Zowel theoretisch als in de praktijk biedt HP voordelen bij zware belading en aanhangers, maar ik heb geen ervaring met de specifieke combi C5-3 en trekhaak. Je zult ondanks alle techniek nog steeds rekening moeten houden met de extra masse die je meesleept en ook de C5 kent limieten mbt belading, kogeldruk, treingewicht etc.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 aug 2010 23:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Ik heb geen ervaring met de phase 3, maar met mijn phase 1 is het ondanks de hydropneumatiek echt van belang dat de kogeldruk goed is (dat wil zeggen, nooit boven het maximum vanwege de veiligheid maar ook zeker niet te laag, ca. 65 kg is OK), want anders voel je de aanhanger wel degelijk.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


18 aug 2010 07:37
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2009 20:32
Berichten: 158
Woonplaats: Leusden
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Sinds een paar weken heb ik achter m'n C5 Tourer een caravan hangen van 1500 kg beladen en wel gewogen op de gemeente werf in het dorp. Met het rijden met de caravan heb ik wel het idee dat de vering (HP) iets stugger is, maar nog steeds zeer goed. De kogeldruk is ongeveer 70-75 kg. Hiervoor had ik een caravan met een laadvermogen van 1300 kg. De belading hiervan was waarschijnlijk meer dan 1300 kg. Met deze combinatie ben ik 2x naar Z.Frankrijk gereden. Tot nog toe merk ik geen verschil tussen beide caravans en rijdt de auto nog steeds comfortabel.

_________________
Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG

Groeten Hans


18 aug 2010 22:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Wij zijn nu 2x met de caravan van 1350 kg naar zuid frankrijk gereden en vrij weinig belading in de kofferruimte. We zitten dan met 2 volwassenen en 2 tieners in de auto. Meestal zet ik bij vertrek de vering al in de sportstand om wat sneller de harde veerstand te gebruiken. De combinatie rijdt dan heerlijk vloeiend zonder neiging tot nadeinen te hebben.

In tegenstelling tot de Xantia die we ooit hebben hebben gehad, daar hadden we wel degelijk last van nadeinen. Zo erg zelfs dat vrouw en kinderen regelmatig wagenziek waren. De angst dat dit ook bij de C5 phIII zou zijn is volledig ongegrond gebleken, tot nu toe is het verreweg de fijnste caravantrekker die we hebben gehad (edit: en nog hebben :lol: ).


18 sep 2010 20:32
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 17 aug 2010 10:04
Berichten: 3
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Hartelijk bedankt voor de nuttige reacties. Mede met aanleiding hiervan, vandaag toch een koopopdracht gegeven voor een C5 Tourer Comfort.
Enige twijfelpuntje is de kwaliteit. Voor € 1289 extra, kan je 3 jaar extra garantie bijkopen met een grens tot 100.000 km, moet nog beslissen of ik dit zal doen.


25 sep 2010 15:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58
Berichten: 327
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car
Alvast gefeliciteerd met de aankoop :smt038

Wat vaak voorkomt, als de garantie van 2 jaar bijna verlopen is je automatisch per post een aanbieding toegestuurd krijgt om de garantie te verlengen. Dit is vaak goedkoper. Misschien dat er hier op het forum C5 rijders zijn die al zo'n aanbieding hebben ontvangen?

_________________
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak


25 sep 2010 16:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.