JW-NHS schreef:Op het plaatje dat ik hierboven gaf kun je zien dat de hoek waaronder de aandrijfassen naar buiten komen dezelfde gebleven is. Immers de wielen zijn net zover naar voren gekomen als de omwisseling van diff en koppeling opgeleverd heeft: 154 mm.
Dat plaatje is gemaakt door AMS op basis van Audi's persbericht, dat maakt het nog niet waar. De plaatjes van Audi zelf wekken toch de indruk dat de steekassen wel degelijk naar voren staan ipv licht naar achteren. het blijkt ook uit de beschrijving van de voorwielophanging. Hoeveel van de verplaatsing uit het een of de ander komt is moeilijk te zeggen.
Dat het voor de gewichtsverdeling van de auto geen effect heeft kan ik niet volgen. Immers de aslast vóór is lager geworden en dus is per definitie de aslast achter hoger dan voorheen. En daarmee is de gewichtsverdeling veranderd en verbeterd.
Zoals ik al zei: de gewichtsverdeling over de auto zelf is nauwelijks veranderd. Kijken we tov. van de bestuurder, of nog belangrijker tov het zwaartepunt van de auto, dan zie je dat de belangrijke componenten nog steeds op dezelfde plaats zitten, de voorwielophanging staat ietsje verder onder een hoek, dif en koppeling omwisselen is ook lood om oud ijzer.
Alleen de aslast idd. veranderd.
NB Minder gewicht op de vooras is niet beter bij een voorwielaandrijver, maar slechter!
Audi claimt 56-44% (voor-achter, waarschijnlijk voor de 4dw varianten)
Dat was dus uitgaande van het verplaasten van de vooras met 154mm: 59%-41%.
Of in echte getallen voor minus ~50kg, achter plus ~50kg aslast.
Dat wil dus zeggen dat je met een fwd A4 nu voor 6% MINDER tractie hebt, daar waar je de aandrijving hebt.
Waar heb jij nou gelezen dat er het eea mis is met deze A4? Uit testen in onder andere AMS, waar ook dat plaatje in stond, lees ik heel wat anders.
Bij Autoweek hangen de grootste Audifreaks rond en zelfs die lullen hele topics vol met de problemen rondom de A6 en de A4/A5.
De autobladen zou ik niet zo vertrouwen in dit soort zaken. Die zeggen pas bij het volgende model wat ze zo slecht vonden aan het huidige:
Code: Selecteer alles
•A completely new platform has been developed to provide more interior space and to improve handling, which has in previous models been characterised by a heavy, unresponsive character when turning into corners, excessive understeer, rack shake and kickback and imprecise steering, especially in the front drive models.