Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Remgeluiden / trilling bij Phase 3 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Mijn C5 2,0 HDi (met ong. 7500 Km.) vertoond sinds een week of 2 een licht geluid & trilling bij het remmen vanaf 120 / 130 Km/u :? .
Het is niet zeer erg, maar toch hoorbaar en/of voelbaar. Het lijkt een beetje op remschijven waar slag op zit, maar ik heb deze eens uitgemeten (op 't werk effe meetklok met magneetstatief geleend) en ik had links zowel als rechts ong. 2 a 3 honderdste mm slag wat binnen de tolerantie is denk ik. Ik denk eventueel in de richting van de banden (18" velgen)die misschien enige onbalans zijn gaan vertonen, dus heb ik voor / achter maar even gewisseld zonder onmiddelijk resultaat. Toch heeft het fenomeen nogal wat weg van slecht in balans zijnde wielen, alleen merk je het enkel maar tijdens het remmen aan hogere snelheid, lager als 100 Km/u is er niet veel meer merkbaar, je moet sneller rijden. Ik zal de dealer maar even aanspreken om dit eens na te zien, maar indien iemand van jullie hier ervaring mee heeft alle tips zijn van harte welkom :smt161 .


20 okt 2009 20:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13892
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Als geremt en het probleem doet zich voor gaat dan uw rempedaal op en neer.


20 okt 2009 20:48
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
willy4 schreef:
Als geremt en het probleem doet zich voor gaat dan uw rempedaal op en neer.


Nee, in rempedaal voel je het niet merkbaar is meer een lichte trilling in kooi/bodem van de wagen ook wat hoorbaar als een lage trequentie (ik schat zo'n 20 a 30 Hz).


20 okt 2009 21:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13892
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Dan zie ik het niet in het remsysteem,maar wel in de banden.


20 okt 2009 21:34
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Vandaag in de garage geweest voor een update van de motorsturing (had daar een brief voor gekregen, 'k merkte zelf geen één probleem) en de meestergast is samen met een andere technieker eens een proefrit gaan doen om het probleempje bij het remmen eens te bezien.
Nu had ik zelf ook nog één en ander getest zoals de banden voor / achter gewisseld zonder beterschap en de remschijfslingering nog eens gemeten met een meetklok, vooraan en achteraan en dit bij warme en koude schijven.
Vooraan geen noemenswaardige slag max zo'n 2/100ste mm zou dus o.k. moet zijn, achteraan meet ik echter tot 5 á 6/100ste mm slag en voel ik ook een lichte weerkerende weerstand als je de schijf met de hand verdraaid.
Ook eens geremd aan 130Km/u met handrem alleen en ja dan merk je idd ook die trilling, dus probleem lijkt zich achteraan te bevinden.
Mannen van de garage waren het eens met mijn bevindingen en hadden de test met de handrem trouwens zelf ook gedaan, ze denken dat er toch iets mis moet zijn met de achterste schijven en gaan toelating vragen om deze in garantie te vervangen. Ze hadden er nog één gehad waar ze de remschijven achter moesten vervangen, bij niemand van jullie bekend??
Het is geen erge trilling en de C5 remt erg goed, maar dit schoonheidsfoutje zou 'k er toch graag uit hebben :? .


03 dec 2009 22:43
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Intussen is de wagen in de garage geweest en hebben ze de achterste schijven vervangen, jammer genoeg zonder veel verbetering. Als ik nu met enkel de handrem rem zijn er idd geen trillingen meer maar bij normaal remmen gromt er wat vooraan en is er nog steeds een lichte trilling te voelen. Nog steeds enkel als je 120-130 Km/u of meer rijdt.
Rij je trager dan is er geen trilling maar toch maken de remmen (of de banden) een licht grommend wrijvend geluid, niet heel luid maar toch :oops: , dit was er de eerste 10000 Km niet.
Ik begin meer en meer te denken dat die dikke 18" er voor iets tussen zitten en ben vandaag eens langs de bandencentrale geweest en de boel terug laten balanceren. Tegen beter weten in want dan zou je normaal ook trillingen hebben tijdens het rijden, maar heb nogal rare dingen i.v.m. geluid meegemaakt met banden en zeker met Michelin :| .
Er was hier en daar wat onbalans (de gemiddelde afwijking was zo'n 15gr met een max van 25 gr.) zou nu terug in orde moeten zijn, maar het heeft eveneens geen verbetering bij gebracht :roll: .
Ik ga als ik even de tijd heb de remblokken voor eens aan een controle onderwerpen en de remmen voor eens goed reinigen want ik vind ook dat de schijven niet mooi glanzen ze zijn eerder beetje mat aluminiumkleurig, hoe zien jullie schijven eruit. Die van mijn Activa V6 zien er héél wat gladder uit (Brembo schijven & Textar blokken).
Iemand van jullie ervaring met zo'n fenomeen (mag ook op een andere wagen zijn). En welke schijven/blokken hebben jullie voorkeur.

Groetjes ;)


26 jan 2010 22:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Omdat het probleem(pje) blijft aanhouden richt ik me maar eens :smt198 tot jullie (en in 't bijzonder tot de techneuten onder jullie). De trillingen en ruwheid tijdens het remmen zijn er verdorie niet uit te krijgen, zijn ondertussen al vervangen (in waarborg): de schijven achteraan en vooraan zonder resultaat (de slag hiervan heb ik ook maar eens terug gemeten en het zit met ong. 0,03mm op alle schijven binnen de fabricagetolerantie van 0,05mm).
De wielen zijn opnieuw gebalanceerd en ik heb zelf de remblokken nagezien en alles eens goed gereinigd en los gemaakt.
Die blokken daar was weinig aan te zien achteraan, maar vooraan heb ik toch enige bedenkingen er zit nogal wat rommel in één van de blokken en er zijn wat stukjes uitgebroken daarom zal ik even een foto toevoegen.
Er zitten aluminium (denk ik) deeltjes in en nog iets wat ik niet direct kan thuisbrengen, graag jullie mening.
Het zijn de OEM-blokken en ze zijn van het merk Galfer met het logo Ate (= fabrikant van de remzadel).
Of dit echter trillingen kan veroorzaken betwijfel ik (misschien wel wat ruw geluid bij het remmen ?) maar misschien weet iemand van jullie meer?
Zelf denk ik meer en meer in de richting van de banden misschien moet ik eens een proefrit vragen in de garage met andere velgen/banden.
Misschien dat iemand van jullie hier enige kennis of ervaring over heeft ???


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


07 maart 2010 21:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Hoe is het met het fusée-lager?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 maart 2010 00:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
EvilTwin schreef:
Hoe is het met het fusée-lager?


Als je vraag is zit of er ergens spelling op zit, nee alles lijkt daar in orde te zijn. Trouwens als je remt met de handrem voel je ook terug (dit was even minder) een trilling maar wel iets minder erg. En als je enkele malen behoorlijk afremt zodat de boel flink warm is, dan is het fenomeen véél minder. Het is een zeer bizar probleem waar ik (en ik denk de garage ook :smt017 ) geen echt aanwijsbare reden voor zien.
Mijn buurman die zonemanager is bij Citroën zei mij ook eens dat ze idd wat problemen hadden met fuséelagers, (maar ik wil hem hier niet te veel lastig mee vallen) weet jij soms wat er met die fusée aan de hand is en wat de gevolgen zijn (gekraak, onstabiel rijgedrag....).
Morgen heb ik afspraak in de garage voor proefrit want ook de koppeling begint meer en meer te slippen (en dat op 17000 Km!!! :cry: , die van mijn Activa V6 heeft er intussen 10 keer meer op zitten en doet het nog steeds evengoed) en ga dat probleem met de remmen ook nog maar eens aankaarten.
Ik denk dat ik een maandag auto getroffen heb (is nog echt zo ook want idd op een maandagmorgen gemaakt :? )


08 maart 2010 18:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Hallo,

Ik heb inmiddels eveneens last van grommende geluiden en trillingen bij het remmen boven de 70km per uur. Mijn wagen is nog geen maand oud met nu ruim 6000 op de teller. Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer (10 mei) om het probleem op te lossen. Ben benieuwd. Wel een lichte domper maar verder een fantastische wagen. Ideale combinatie tussen power en comfort.

Groet Erik


30 apr 2010 19:13
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 06 mei 2009 15:34
Berichten: 12
Woonplaats: Mortsel - België
Auto: C5 Tourer 2.7 HDI Exclusive
Opties: Panoramisch dak - Concert Pack met 3d navigatie - Detectiepack Plus - Beschermingspack - Afil - Xenon - Zwart leder interieur
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 14587
Kleur: Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Allokes,

Ook ik heb dezelfde problemen bij het remmen. Ondertussen zijn zowel de voorste als achterste schijven en remblokken vervangen, de originele voorste schijven zijn afgedraaid en (als test) ook terug gemonteerd, maar dit alles geeft maar voor een korte periode verbetering....


04 mei 2010 15:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
V-zesserke schreef:
weet jij soms wat er met die fusée aan de hand is en wat de gevolgen zijn (gekraak, onstabiel rijgedrag....)


bij een APK wordt de speling opgemerkt.

Citaat:
Morgen heb ik afspraak in de garage voor proefrit want ook de koppeling begint meer en meer te slippen (en dat op 17000 Km


is een draadje over.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 mei 2010 20:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Onzendirk schreef:
Allokes,

Ook ik heb dezelfde problemen bij het remmen. Ondertussen zijn zowel de voorste als achterste schijven en remblokken vervangen, de originele voorste schijven zijn afgedraaid en (als test) ook terug gemonteerd, maar dit alles geeft maar voor een korte periode verbetering....


Klinkt niet echt veel belovend. Nogmaals ben benieuwd wat men gaat doen en of het euvel wegblijft. Overigens lijkt het grommen en trillen iets minder te zijn geworden. Maar ja, de wens is de vader van de gedachte......

Gr Erik


06 mei 2010 19:48
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
De dealer heeft bij mijn wagen intussen nieuwe remblokken geplaatst achteraan en het is voor 80 % verbetering. je hoort soms nog een heel licht gegrom maar voelen doe je nog amper iets. Als het zo blijft kan ik hier wel mee leven :| .
Ze zeiden dat het probleem wel aan de achterremmen zit omdat het fenomeen zich net zo erg voordoet als je lichtjes met de handrem remt.
Aangezien ze hiervoor ook al de schijven voor en achter vervangen hebben kunnen en mogen ze in waarborg niets meer doen dan dit. Ze hadden ook nog de geleidingen van de zwevende klauwen willen vervangen maar daar kregen ze geen toelating meer voor.
Als het fenomeen nog terugkeert dan laat ik de achterschijven slijpen op de wagen en gaan de originele remblokken eruit voor een test met een ander merk (Textar omdat ik daar erg goede :smt023 ervaringen mee heb).

@ emol; ja het trillen was bij mij soms ook wat minder maar het kwam steeds terug, als er minder trillingen waren blonken mijn schijven vrij glanzend en als de trillingen erger waren hadden ze een doffere glans. 70Km/u is wel erg vroeg bij mij begon het maar vanaf 120Km/u en sneller maar het werd niet erger als je aan nog hogere snelheid ging remmen (b.v. 160 Km/u, weet het wel mag niet :mrgreen: )

@Onzendirk; aan welke snelheid begint dit bij jouw C5 en heb je al eens de test met de handrem gedaan (geen fikse ruk aan geven hé, gewoon even met ingedrukte knop zachtjes omhoog trekken tot je hem voelt remmen)

Over welke versie C5 gaat het bij jullie en welke velgen banden zitten er bij jullie op, bij mij gaat het over een VTR (België) uitvoering met normale handrem (dus TRW klauwen) en op 18" velgen met 245 banden. Laat hier ook eens weten wat jullie dealer er nog aan doet en wat het resultaat is, kan nuttig zijn voor andere mensen :smt023 .


07 mei 2010 01:05
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 06 mei 2009 15:34
Berichten: 12
Woonplaats: Mortsel - België
Auto: C5 Tourer 2.7 HDI Exclusive
Opties: Panoramisch dak - Concert Pack met 3d navigatie - Detectiepack Plus - Beschermingspack - Afil - Xenon - Zwart leder interieur
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 14587
Kleur: Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remgeluiden / trilling bij Phase 3
Ik heb een C5 Tourer 2,7HDI Exclusive (en elektrische handrem) met de standaard banden en velgen 245/45/18 en ik heb het meeste trilingen als ik bv. van 120km/u hard moet remmen. M'n dealer heeft het probleem (terug) voorgelegd aan Citroen Belgie en wacht (nog steeds) op antwoord. Maar uit ondervinding weet ik dat Citroen ni van de rapste is....(heb ook nog problemen met m'n versnellingsbak waar ook maar geen oplossing voor komt)
Voor mij doet m'n dealer al wat hij kan, maar als Citroen ni mee wil, tja.....


07 mei 2010 18:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.