Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Raad gevraagd
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=23293
Pagina 1 van 1

Auteur:  H_H [ 25 feb 2023 18:34 ]
Berichttitel:  Raad gevraagd

Mijn C5 III 2.7 HDi heeft weer een rondje APK en beurt gehad. De auto is goedgekeurd (met enige moeite...) maar er is wel een lek geconstateerd in de leiding van de stuurbekrachtiging.
En natuurlijk staat dit item op NFP :cry: De garage heeft nog een speurtocht uitgevoerd bij collega's en sloperijen maar nergens meer te vinden.
Als ik het goed begrepen heb gaat het om item 4014 EV, dat is een lange dubbele leiding die van de pomp naar het stuurhuis loopt. Hoogstwaarschijnlijk is het een retour want het lekken is maar miniem, er moest een halve liter LDS in en een jaar geleden was het niveau nog normaal.

Weet iemand een oplossing of eigenlijk een fix om dit te repareren? Het lek bevindt zich in een stuk rubberslang van een leiding die is samengesteld uit stukken aluminium afgewisseld met stukken rubberslang.

Ik dacht zelf aan doorsnijden van de slang en daar een stukje gestuikte metalen buis inschuiven en met twee slangenklemmen aan weerskanten vastzetten. Maar ik heb geen idee hoeveel druk er op komt en of dit wel houdt? De rubberslangen zijn namelijk op de aluminiumbuizen geperst zoals dat bij hydrauliekleidingen onder druk ook geperst zit.

Kortom: wie weet raad?

Auteur:  jantje1948 [ 25 feb 2023 19:40 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Steek je licht eens op bij bedrijven die de hydraulique verzorgen/repareren van graafmachines, shovels en dergelijke. Die hebben daar veel ervaring mee.

Auteur:  Biedzjee [ 25 feb 2023 20:11 ]
Berichttitel:  Raad gevraagd

Helpen de inzichten uit dit draadje je wellicht nog? Gaat over een Ph1/2, maar toch….

Auteur:  H_H [ 26 feb 2023 00:03 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Dank Biedzjee en Jan, in die link staat inderdaad een hoop bruikbare info.
En bij een bedrijf langs gaan die bekend is met hydraulische systemen had ik inderdaad ook al bedacht. Landbouwvoertuigen werken ook met hydrauliek dus die kunnen wellicht iets verzinnen. Maar ik zou het eigenlijk het liefst zelf oplossen, als een soort uitdaging 8-)

Auteur:  c5jan [ 26 feb 2023 09:56 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Als het daadwerkelijk de retour van de stuurbekrachtiging is, staat daar niet zozeer veel druk op maar stroomt er wel heel veel olie doorheen. Citroën staat niet bekend om overdesign op dit vlak.
Ik zou eerst proberen een oplossing uit één stuk te vinden.

Auteur:  Biedzjee [ 26 feb 2023 13:34 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Misschien kun je hier nog eens kijken. Is een verzamelplaats van sloperijen in Oost-Europa. Even rechtsbovenin kiezen voor de Engelstalige weergave (of desnoods de automatische vertaling van je browser aanzetten) en je kunt gaan zoeken.

Als je het artikelnummer hebt wat begint met 96xxxxx dan is het denk ik nog wat makkelijker zoeken.

Heb een aantal keer bij deze site spullen besteld, meestal niet te duur en levering binnen een dag of tien.

Auteur:  H_H [ 26 feb 2023 14:16 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Helemaal geweldig Biedzjee!!
Ik heb hem bij mijn favorieten opgeslagen. Binnenkort de wagen eens op de bokken zetten en eronder kruipen om te zien welke het exact moet zijn. Er zijn namelijk nogal wat varianten zie ik.
Maar ik ben er vrijwel zeker van dat zij de juiste variant kunnen leveren als ik dat zo zie.
:smt023 :smt038

Auteur:  H_H [ 28 feb 2023 18:31 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Nou, iets te vroeg gejuicht.... :cry:

Het onderdeel is echt ne-re-gens meer te vinden! op Engelse en Franse fora wordt hierover ook steen en been geklaagd.
Ik zal dus een creatieve oplossing moeten bedenken. Ik denk dat ik Frankrijk maar een contact opneem met de landbouwmachine bedrijven, ik ken iemand die daar werkt en die weet vast wel of ze dit kunnen repareren.

Het is ook wel een supercomplex ding vergeleken bij andere leidingen van de STB in andere modellen C5

Zie hier een afbeelding van het kreng (onderdeelnummer 4014JH)

Afbeelding

Auteur:  Ccinq [ 28 feb 2023 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Vroeger reden we zonder stuurbekrachtiging :D . Maar even serieus, misschien een domme vraag,kan dit niet met simpele flexibele slangen? Zoals je b.v. een keukenkraan en zo even aansluit.

Auteur:  H_H [ 01 maart 2023 08:48 ]
Berichttitel:  Re: Raad gevraagd

Zo’n flexslang van een kraan bestaat uit rubber met een rvs omhulsel. Kan een paar bar aan maar ik denk dat de druk in de stb leiding wel wat hoger is
Bovendien is het maar zeer de vraag of dat rubber bestand is tegen LDS

Ik denk eerder aan een stuk flexibele hydraulische leiding er tussen laten persen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/