Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

veerpoot probleem
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=22832
Pagina 1 van 2

Auteur:  kees05 [ 22 jan 2022 21:27 ]
Berichttitel:  veerpoot probleem

laatst met controle v.d. onderzijde zag ik, dat de hydraulische veerpoot links voor lekte, deze vervangen door een van de donor auto, deze heeft hetzelfde veersysteem (CSS) als die van mij, behalve dan, dat het een tourer is.
met rijden een teleurstelling, de auto veert links veel stugger, zelfs zo, dat de linkerkant omhoog komt over een drempel.
In de laagste stand staat de auto scheef en scheelt 2cm tussen links en rechts heeft voor totaal geen vering meer, achter wel.
In de normale rijstand staat de auto wel goed, maar dat wordt door de hoogte sensor geregeld.
Later in de week veel info gezocht en gevraagd, blijkt, dat Citroen nog maar een vervangende veerpoot levert voor ALLE modellen met het bestel nummer 2751L5 (links) en 2751L6.
Goed deze dan gekocht, omdat ik ervan uitging, dat die van de donor auto niet gebruikt kon worden.
De nieuwe poot gemeten vanaf de onderzijde van de bevestiging meet de nieuwe 33cm en de poot van mijn auto 31cm dit is als je de poot maximaal indrukt, als je hem uit trekt is de maat bij beide poten gelijk, nl. 38cm.
Dus de ene heeft een slag van 5cm en de ander van 7cm
Zie daar de oorzaak van het probleem.
Ik vraag me nu af, heeft Citroen met dit besluit om maar een type poot te leveren misschien een bulletin doen uitgaan, dat er een andere veerbol gemonteerd moet worden?
Ik ben nog wel te rade gegaan bij een dealer, maar daar kwam ik niet verder mee.

Auteur:  kees05 [ 22 jan 2022 22:07 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Correctie op het nummer, moet zijn 5271L5 en 5271L6

Auteur:  JW-C5 [ 23 jan 2022 01:59 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Inderdaad, Citroën levert die nu als RP artikel voor jouw C5 met de ES9A:
Bijlage:
veerpoot C5 III ES9A.jpg

Maar hoe is het rijgedrag nu, met die nieuwe poot?

En nee, er is geen TSB over dit onderwerp.

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 23 jan 2022 10:42 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

@JW:
Het rijgedrag is anders.
zoals je weet was ik heel erg tevreden met het gedrag toen ik de wagen hoogte opnieuw had afgesteld.
Nu is het minder, vooral daar waar drempels e.d. liggen.
Als er voor een drempel eerst een kuiltje is door het remmen, stuitert de wagen vooral links voor.
voordat ik nu de opmerking krijg, de veerbol is niet goed...... deze zijn laatst gemeten en zijn nu 40 Bar, maar nogmaals, met de orginele poot was de auto prima.
Het is toch raar, dat men zomaar de veerweg korter maakt, vertel dat eens aan een DS eigenaar.
Ik heb nu 2 opties.
Optie 1: de orginele poot weer monteren, waarbij ik de onderkant v.d. stofhoes vast kit, nu is hij los en vervolgens een overloop slangetje maken. Hij lekt namelijk niet hard.
Optie 2: Ik kan een poot kopen van een C6 met amvar welke ook een veerweg heeft van 7 cm daar dan een MC 50 bol opzetten en zorgen, dat hij soft is.
Voor dat laatste moet ik weten, of de klep in de poot voor soft zonder spanning staat of juist aangestuurd wordt?Wordt vervolgt.
Groet,
Kees.

Auteur:  Frans 99 [ 23 jan 2022 12:34 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Je vergeet optie 3
N.l ook de andere veercilinder vervangen en de wagen hoogte opnieuw afstellen.
Optie 1 en 2 zou ik niet doen.
Optie 1 de veercilinder blijf lekken ook als hij is af gekit aan de onderkant de hoes blijft vollopen tot het er aan de bovenkant uit komt. Of tot het gemaakte gaatje.
Tevens is er de mogelijkheid dat hij in 1 x heel erg lek is en kan je geen kant meer op met de auto.
optie 2 de hoes zit vast geplakt dus is de onderkant v d veercilinder niet te controleren.
Gebruikt vind ik niet altijd de beste oplossing, ook neem ik altijd mee hoeveel werk het is omdat onderdeel nogmaals te vervangen.
Hoe vaker je het doet hoe sneller het gaat, maar wil het eigenlijk bij 1x houden.
Grüß

Auteur:  JW-C5 [ 23 jan 2022 13:56 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Zó denk ik er ook over :smt023

Die stofhoes is echt een stofhoes, geen lekzak.
Als er LDS in komt wordt dat veroorzaakt door een niet meer werkende afdichting in de veerpoot.
Dat is niet op te lossen, vervangen is de enige mogelijkheid.

JanSr is destijds bezig geweest met pogingen om 'm open te maken en dat te repareren. Ondanks zeer professioneel gereedschap, incl. goed werkende draaibank, bleek dat een No-Go.

En lekkende voorpoten is helaas een bekend verschijnsel bij deze uitvoering :(

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 23 jan 2022 15:40 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

@JW:
hoe wat is je menig over optie 2,. dus de poot te vervangen door die van de C6? en weet je ook iets omtrent de aansturing, wanneer deze op soft staat?
groet,
Kees.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jan 2022 15:49 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Daar denk ik net hetzelfde over als Frans, vandaar mijn bevestiging ;)

Voorts zie ik in de DB dat er onder de C6 met de ES9A V6 andere veerpoten zitten, de RP nummers daarvan zijn 5271 L7 en L8

En nee, ik weet niet hoe dat elektrisch geregeld is....

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 23 jan 2022 20:29 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Nog eens kijkend op SC, kom ik bij de C6 2.2 HDi wél dezelfde veerpoten tegen als hierboven aangeduid.
Bijlage:
Veerpoten C6.jpg

Dat zijn veerpoten zónder AMVAR, die heeft de 2.2 HDi niet :idea:

En dus de vraag: hoe zeker ben je ervan dat jij AMVAR hebt op jouw C5?

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 23 jan 2022 21:50 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

@JW:
Mijn C5 heeft geen AMVAR, maar variabele demping CSS.
Ik had het over een veerpoot van een C6 met amvar, omdat deze wel een slag van 7 cm heeft.
Deze wil ik eventueel gebruiken met de standaard mc 50 veerbol en daarom was mijn vraag over de elektrische aansturing.
Groet,
Kees.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jan 2022 22:32 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

AMVAR staat voor AMortisseurs VARiables, in gewoon Nederlands: variabele demping......

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 24 jan 2022 13:16 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

@JW:
Ohhh, ik zie, dat je het laatste "DUS" verwijdert heb.
Ik vroeg me ook af, wat ik daar mee moest.
Maar goed, ik heb in dit topic nergens gezegd, dat mijn auto AMVAR heeft, wel, dat ik het CSS systeem heb, zie foto!!
In het verleden heb ik hier weleens de vraag gesteld, hoe de variabele demping dan werkt, omdat er geen sturing op de veerpoten zit.
Mijn idee daarover is, dat de aansturing van de tussen bol met een variabele pulswidth mode aangestuurd wordt.
Groet,
Kees

Bijlage:
CSS_SYSTEEM.jpg

Auteur:  JW-C5 [ 24 jan 2022 13:49 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Op die computer staat "suspension variable", in het Nederlands is dat variabele vering.
Dat is toch heel wat anders dan variabele demping.

Met die computer kunnen de middenbollen aangestuurd worden, zoals dat ook op elke HA3+ gebeurt. Daarmee maak je de "veren" meer of minder hard, en blokkeer je zonodig de LDS stroom links <> rechts waardoor de overhelling minder wordt.

Maar bij variabele demping verander je de karakteristiek van de schokdempers. En dat wordt hier niet gedaan.

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 24 jan 2022 13:58 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Van het Engelse C5 forum:

Iemand schreef:
I thought all C5 X7's had same kind of hydropneumatic suspension. So there's really AMVAR on C5.


Iemand anders in antwoord daarop schreef:
No - steel sprung or Hydractive on the C5 X7. Hydractive models were only available as an option on Exclusive trim in later years. Only the 2.7 Diesel and 3.0 Petrol X7s with Hydractive have the Suspension Systems Control ECU (CSS). It is no longer called variable damping AMVAR. This performs the same functions, but excludes the AMVAR function that has been removed.


Dus inderdaad geen AMVAR

Auteur:  JW-C5 [ 24 jan 2022 14:29 ]
Berichttitel:  Re: veerpoot probleem

Ter aanvulling.....

De C5 X7 V6'en zijn uitgerust met een uitgebreidere hoogteregeling dan de andere modellen met HA3+
Er zitten niet twee hoogtesensoren op, voor en achter elk één, maar vier, op elke hoek eentje.
Dat vraagt om een andere regeling dan bij de standaard uitvoering met twee sensoren, daarvoor zal dan die CSS computer zijn.

De regelaars van de middenbollen zijn bij alle uitvoeringen dezelfde, voor zit de 5277 J7, achter de 5277 N7.
Of die CSS computer de aansturing daarvan op een andere wijze doet dan de veercomputer van de standaard uitvoering, kan ik niet zien.

Maar nogmaals, daarmee verander je de veerkarakteristiek, niet die van de schokdemping.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/