Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Hier het uitlijn rapport: http://dl.dropbox.com/u/11003205/uitlijning%20005.jpgNiets geks toch. Maar wat blijkt....de slijtage zit aan de kant van de band waar geschreven staat "outside". Zo kwam die van de velg af. Aan de binnenkant zat dus het "outside" tekentje. Tja....en dat kan niet volgens de Citroen garage. Heb ik dus heel veel rondjes bij een rotonde mee moeten rijden....en dan linksom...dit om deze slijtage op te kunnen wekken als de band er op de goede manier heeft opgezeten.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
15 nov 2011 16:57 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Dus de vraag is, was de extreme slijtage aan de binnenkant van de wagen (logische plek voor slijtage, maar zaten de banden dus verkeerd gemonteerd) of zat het aan de buitenzijde (banden juist gemonteerd, maar slijtage aan de 'verkeerde' zijde).
Als de banden met 'outside' naar binnen zijn gemonteerd, houdt dat dan niet ook in, dat de rotatie verkeerd om was? Dat maakt voor de waterafvoer meestal nogal wat uit.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
15 nov 2011 17:03 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Maarten, ik ben een beetje in de war gebracht door het feit dat de garage zegt dat de banden aan de buitenkant zijn versleten, dit zou dus kloppen als het teken"outside" aan de buitenkant heeft gezeten. Echter heb ik de banden eraf zien komen met de slijtkant aan de binnenkant. Dat zou betekenen dat de banden verkeerd om hebben gezeten en de garage zegt dat dat niet kan. Ik weet dit niet zo zeker. Er kan natuurlijk in het traject van de fabriek naar de dealer iets zijn gebeurd?????? Tja......wat moet je hiermee? Dat een band slijt aan de binnenkant of aan de buitenkant, wat ligt t meest voor de hand? Als je achter de auto staat zie je dat de wielen naar buiten staan, negatieve camber. Je zou dus denken dat ze dan aan de binnenkant zijn gesleten vooral met een caravan erachter. Dit voelt een beetje aan als een"dead end street".
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
15 nov 2011 18:06 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Maarten schreef: Als de banden met 'outside' naar binnen zijn gemonteerd, houdt dat dan niet ook in, dat de rotatie verkeerd om was? Dat maakt voor de waterafvoer meestal nogal wat uit. Dat maakt juist niet uit. (zomer-)Banden zijn al een tijdje asymmetrisch, duidelijk te zien op sommige Michelin Primacy banden, maar moeilijk te zien op de Primacy HP. Van asymmetrische banden is duidelijk bepaald welke kant buiten moet en welke binnen. Dit is een een Amerikaanse Primacy (MXM4?) waar het beter te zien is, tot de introductie van de HP zagen onze er ook zo uit:  Zou óók de rotatierichting gegeven zijn, dan heb je (als fabrikant) een probleem, want dan moeten er verschillende banden gemaakt worden en als handelaar wordt het helemaal lastig. Dat is dus zelden zo. Wel is het zo dat er ook richtingsgevoelige banden zijn (winterbanden bijv.) maar die zijn dan weer wél symmetrisch, zodat je ook daar vier gelijke banden op een auto kunt gooien. Dus: de meeste banden hebben inside-outside markeringen, sommigen hebben rijrichting pijlen, maar als het goed is nooit beide: anders had je ook twee reservewielen nodig 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 nov 2011 18:31 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Als ik de foto op de eerste pagina goed bekijk zie ik het gegolfde patroon terug aan de meest afgesleten kant (gemonteerd binnen bij jouw auto) Dat had buiten gemoeten: 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 nov 2011 18:48 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
oh en BTW de eerste asymmetrische band was de Michelin XAS (1965) , standaard op oa. de DS  Het zou dus vreemd zijn als je garage hiervan niet op de hoogte was.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 nov 2011 19:09 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Kijkend naar het meetrapport valt me op dat 'ie rechts achter meer negatieve wielvlucht heeft dan links. Dat zou een verklarinkje kunnen zijn voor de rechts meer afgesleten binnenzijde van de band. Maar ook dat die wielvlucht minder negatief is dan je kon verwachten bij een wokkel C5 met LPG.
Voorts dat 'ie achter iets meer toepoor heeft dan volgens de spec's zou moeten zijn. Maar da's marginaal. En het werkt het afslijten van de binnenzijde van de band tegen.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 nov 2011 19:26 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
EvilTwin schreef: Als ik de foto op de eerste pagina goed bekijk zie ik het gegolfde patroon terug aan de meest afgesleten kant (gemonteerd binnen bij jouw auto)
Dat had buiten gemoeten: plaatje M.a.w, de band zat verkeerd om. Klopt t toch zoals ik ze van de auto zag afkomen. Je begint aan jezelf te twijfelen...dat zoiets kan.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
15 nov 2011 19:48 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Nu herinner ik mij ook dat ik het profiel af en toe controleerde op slijtage. Dat was altijd de buitenste groef. Die was altijd het diepste. De gladde kant zat te ver in de wielkast om te kunnen voelen als je naast de auto staat.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
15 nov 2011 20:22 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Zit ik nog steeds met het probleem van het grote verschil in slijtage tussen links en rechts  Iets moet er behoorlijk fout zijn gegaan  Ok, de LPG tank neigt iets meer naar rechts dus dat zou iets kunnen zijn maar zoveel?
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
16 nov 2011 09:27 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Het viel mij trouwens op dat ze bij de meting voor het uitlijnen 1st de auto opkrikken, dus wielen van de vloer en dan weer laten zakken voor ze gaan meten. De wielen staan daardoor rechter. Is dit wel reeel? Op het moment dat je gaat rijden gaan ze gelijk meer naar buiten staan.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
16 nov 2011 10:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
De uitlijning is het probleem niet. Je hebt met je band verkeerdom gereden. Dat staat nu toch wel vast. Waarom blijven twijfelen over de uitlijning? bgt schreef: Zit ik nog steeds met het probleem van het grote verschil in slijtage tussen links en rechts Je had toch maar aan een kant de band verkeerdom zitten?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 nov 2011 10:54 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Allebei de banden zaten verkeerd om. Heb t nu bij de ANWB ff ter inzage gestuurd naar de TD. Waarschijnlijk moet de uitlijn meting opnieuw gedaan worden bij een onafh. bedrijf. Kan een afwijking in de wieltrein zitten(hebben ze vaker meegemaakt).
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
16 nov 2011 12:15 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Wieltrein? heb je soms gebeld met de Belgische ANWB. Ik denk dat ze de achtertrein bedoelen en dat is exact wat er gecontroleerd is bij de uitlijning. (die is dus juist, of althans nauwelijks afwijkend van juist) De achterbanden beide binnenste-buiten monteren is vergelijkbaar met een foutieve sporing. Het gevolg daarvan is eigenlijk nooit een gelijke, symmetrische slijtage (linkerband vs rechterband), maar Michelin heeft al lang geleden opgemerkt dat er een duidelijk verschil is tussen rechtsgestuurde en linksgestuurde auto's: Te veel toespoor+linksgestuurd  overdreven slijtage rechterband Te veel uitspoor+linksgestuurd  overdreven slijtage linkerband
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 nov 2011 14:16 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: uitlijnen
Klinkt logisch. Ik bedoel ook achtertrein hoor 
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
16 nov 2011 15:55 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|