Een vraagje voor de ophanging experts:
Wat is er in te stellen aan de uitlijning aan de achteras van een C5-III / X7 met HA3+?
Ik kwam er namelijk vorige week achter dat mijn huidige banden achter zeer ongelijk afgesleten zijn. En daardoor al bijna weer aan vervanging toe zijn - met amper 20k km's!. De eerste set heeft hier geen last van gehad en heeft het ruim 60k volgehouden.
De grootste slijtage zit aan de buitenzijde van beide banden, met ca 3mm verschil in profieldiepte tussen de binnenste en buitenste groef.
Als dit veroorzaakt is door camber dan praten we dus over ca 1 graad positief camber. Is camber wel in te stellen? Zo niet, wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn? Kan toespoor een dergelijk slijtagepatroon veroorzaken?
Er is door de dealer zo rond de vorige bandenwissel wat gedaan aan de uitlijning (bij een derde partij, ze hebben zelf geen apparatuur).
Met name snelwegbochtjes neem ik niet met een slakkegang. Maar zoveel kilometers maak ik de laatste tijd ook weer niet, en het grootste deel is stadsverkeer of rechtdoor op de snelweg met de cruise control aan.
Toespoor zou dus een oorzaak kunnen zijn. Ik ga zo eens kijken of ik iets kan klussen met een
laserpointer om dat te meten.
Wellicht is dat wel een verklaring voor het slechte bochtengedrag. Ik heb het gevoel dat de auto achter "weghobbelt" als je een lange bocht vlot neemt. Dus zeg maar het gevoel dat de auto schoksgewijs achter uitbreekt waar ik met mijn C5-1 nooit een probleem had. Zou dat door overmatig toespoor veroorzaakt kunnen worden?
Alvast bedankt!
Jesen.