Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
hoe zit dat nou met die motoren? https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8977 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Michel [ 08 feb 2011 02:02 ] |
Berichttitel: | hoe zit dat nou met die motoren? |
hoi, even een vraagje over de PH3 nou zie ik hier leden met een 2.0 benzine PH3, terwel deze niet in de configurator staat. is deze niet meer leverbaar of wel leverbaar maar niet op de site? ik ben de weg even kwijt. alvast bedankt, Michel |
Auteur: | Roman [ 08 feb 2011 08:45 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
de 2.0 benzine heeft de eerste 2 jaar dienst gedaan.. en is nu vervangen door de 1.6 Vti en 1.6 THP. grt |
Auteur: | Peebee [ 08 feb 2011 09:18 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Het welbekende downsizing, steeds kleinere motoren met hetzelfde of soms meer PK's, Amerikanen lachen zich rot als je meldt dat je een zo'n grote break hebt met een 1.6 ltr motortje, de gemiddelde grasmaaier heeft er al een grotere motor, Peter |
Auteur: | Michel [ 08 feb 2011 14:18 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
ben er idd ook niet blij mee. misschien toch maar geen citroen meer. |
Auteur: | jhvink [ 08 feb 2011 14:25 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Ik zou eerst maar eens een proefrit maken. Grote kans dat je mening verandert. |
Auteur: | G.Meijer [ 08 feb 2011 14:26 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Michel, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik rij met een 1.6 HDif en die rijdt beter dan mijn vorige 2.0 benzine versie. Voor mij is dat downsizen een welkome verbetering. Groet, Ger ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 08 feb 2011 14:41 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Dat is toch appels met peren? Een benzine vergelijken met een diesel..... Groet, JW |
Auteur: | GSPallas [ 08 feb 2011 15:46 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Ik reed in een 2.0 16V met 143PK en nu in een 1.6THP met 155PK die de nodige extra kilo’s in de schaal brengt, maar deze 1.6 is werkelijk een fantastisch apparaat die toch meer en met name met veel meer rust presteert dan de ‘oude’ 2.0. Over de eerste 1500km is hij tot nu toe ca. 10 – 15% zuiniger; Als hij straks ‘slechts’ ca. 10% zuiniger blijkt te zijn ben ik al lang blij. Ik hoop natuurlijk wel dat hij stand houdt en geen problemen gaat geven bij de 30.000km zoals elders op het forum te lezen is. (Overigens is de 1.6VTI met 120PK de opvolger van de ‘oude’ 1.8; deze is pas bij de recentelijke modelupdate van december 2010 aan het programma toegevoegd, de 1.6THP liep al wat langer meer bij de PhIII (bijna een jaartje dacht ik)) |
Auteur: | CitroFrance [ 08 feb 2011 15:58 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
De vraag bij het downsizen blijft altijd : WAAR HAALT HIJ MET MINDER CC's DAT EXTRA VERMOGEN VANDAAN ![]() Als je in de gemiddelde leasebak rijdt, dan zal je dat 'saucisse' zijn. Die ben je toch na 2-3 jaar weer kwijt. Maar als je de wagen koopt om er langere tijd mee te rijden kan zo'n vraag wel van belang zijn. Als dit alles uit de nieuwe generatie motoren komt die veel efficienter en beter zijn, prima ![]() In het verleden werden deze echter ook nog al eens uit extra toeren gehaald. In het algemeen gaf dat meer herrie (dus welkom de extra geluidsisolatie) en meer slijtage (ondanks alle mooie technieken en oliesoorten). Ikzelf rijd langere stukken en langer met de auto door (zo'n 5 jr na aanschaf). Dan heb je o.a. belang bij lagere toeren (als je de winst niet in efficiency kan maken) |
Auteur: | GSPallas [ 08 feb 2011 16:02 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
De 1.6THP draait juist op hele lage toeren; in de regel tussen de 1500 en 2000 toeren, duidelijk minder dan mijn 2.0. Wilde je daar wat vaart mee maken dan moest er stevig getrapt worden. Ik rijd tussen de 5 en 6 jaar met een auto, dus het zal mij wel een 'saucisse' zijn |
Auteur: | Menno [ 08 feb 2011 21:18 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
GSPallas schreef: Overigens is de 1.6VTI met 120PK de opvolger van de ‘oude’ 1.8 M.i. te weinig PK voor zo'n auto ... In onze 207 presteert hij prima, maar in een C5 ![]() Verder wel betrouwbaar en goed motortje die graag toeren maakt ![]() |
Auteur: | Henk2304 [ 09 feb 2011 16:58 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Ik begrijp de bezorgdheid omtrent de prestaties van een 1,6 THP niet helemaal. Het ding heeft een groter vermogen en een hoger koppel en bereikt dat hogere koppel ook nog eens al bij een lager toerental dan de 2,0i. Daar hoort dan ook nog een lager verbruik (zelfs met automaat) bij. Alleen moeten de verhalen over problemen vanaf 30 Mm tot de uitzonderingen blijven behoren. VW heeft een Passat (toch ook geen lichte auto) met zelfs een 1,4 turbo, toch? |
Auteur: | exroosje [ 09 feb 2011 18:04 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Niet zozeer de prestaties zijn een zorg maar meer de belasting van de motor. Deze behaalt bij minder omwentelingen hogere prestaties als de oude 2l. Omdat dit allemaal in 1600 ipv 2000cc moet brengt dat onherroepelijk meer belasting met zich mee. Hogere temperaturen, hogere drukken etc. De motor moet dus op de juiste plekken sterker zijn als de oude 2l. Bv extra koeling op de zuigers, versterkte lagers etc etc Enige voordeel is dat toeren maken zelf ook slijtage geeft (vooral aan de zuigerveren), daar zou de THP dus in het voordeel moeten zijn tov 2l. Enfin dat moet blijken. De 2l heeft wat dat betreft al een track record. Dat is behoorlijk goed, muv de klepstoterproblemen in de eerste serie C5's. |
Auteur: | JW-C5 [ 09 feb 2011 18:24 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
En ook daarvóór had die twee liter al een goede record opgebouwd. De EW10 is een doorontwikkeling geweest van de XU10 zoals die ook in de Xant zat. En dat was een zeer betrouwbare motor ![]() Groet, JW |
Auteur: | Peebee [ 09 feb 2011 19:02 ] |
Berichttitel: | Re: hoe zit dat nou met die motoren? |
Enne zit het ook niet een beetje tussen de oren, een kleine kan nooit zo sterk zijn als een grote? ![]() Peter |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |