Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 140 van 143

Auteur:  JW-C5 [ 24 jul 2022 13:32 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Doet 'ie hetzelfde in alle versnellingen bij 85 km/u? Uitgeprobeerd met de bak in de M-stand dus?

Groet,
JW

Auteur:  pie-eater [ 24 jul 2022 15:35 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik zal ns kijken of ik er een patroon in kan vinden. Ik heb de indruk dat het onafhankelijk is de versnelling maar afhankelijk van de wijze van optrekken. Heb je een hypothese bij wat voor weerstand het vaker of juist minder vaak zou moeten gebeuren?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Auteur:  BJG [ 07 aug 2022 20:33 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Brandt er dan ook een motor lampje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  pie-eater [ 08 aug 2022 09:00 ]
Berichttitel:  1.6THP "problemen" ?

Ja tuurlijk. Maar dat negeer ik al tijden

Update: ik zie de kracht af en toe ook bij andere snelheden wegvallen, als we bijv op de Franse wegen aan het stijgen zijn en niet voldoende snelheid maken. Als ik dan stop en motor herstart heb ik meteen de kracht weer terug. Laatst had ik ook het idee dat de kickdown hem resette maar dat moet ik nog nader uitproberen. Ik trap niet vaak zo diep.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Auteur:  BJG [ 10 aug 2022 22:54 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dit betekent dat het motormanagement kiest om het vermogen te beperken. De reden kan divers zijn. Ik zou nu eerst kijken naar de opgeslagen foutcodes. Desnoods eerst wissen en kijken welke fout als eerste terugkomt op het moment dat de motor in noodloop gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  cieterman [ 22 aug 2022 17:42 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Bij 83.000km is mijn THP gereinigd via de bekende granulaat methode alsmede vloeistofreiniging. Van de gelegenheid is toen gebruik gemaakt om ook de distributieketting, spanner etc te vervangen. Ook is het klepdeksel vervangen door het nieuwste exemplaar. Ik had geen klachten maar op aanraden van de huisdealer preventief naar een specialist gegaan met het bovenstaande als resultaat. Kortom een vermogen om er voor jaren weer vanaf te zijn. Nu een kleine drie jaar later is het olieverbruik in het laatste jaar gestegen tot naar mijn mening orustbarende hoogte, 1:1200 a 1;1000 ltr/km bij inmiddels een km-stand van 108.000, 25.000km na de eerste reiniging dus. Opnieuw diagnose liet zien dat er weer behoorlijke inwendige vervuiling is. Advies inwendige reiniging en afdoppen van de voorste carterventilatie. Kosten circa €850,=. Het benzineverbruik is met stikstofsnelheid van 100 km/u teruggebracht naar minder dan 7 liter per 100 km, gemeten over meer dan 10 tankbeurten, met een absolute topper volgens de meter op het dashboard van 1:16,3 over de laatste 1000 km. Contra-expertise bij een volgende THP-specialist bevestigde de inwendige vervuiling. Maar tevens de verwachting dat het daarmee niet afgelopen zou kunnen zijn. Raadde afdoppen zeer beslist af. Vermoeden is olielekkage langs de klepseals, kortom cilinderkoprevisie. Daarbij komt dan vervolgens mogelijk binnenkort nieuwe turbo, uitlaatspruitstuk, katalisator. In het worst-case-scenario kunnen de kosten oplopen tot, schrik niet, €9000,=. *) En dat voor een 10 jaar oude C5. Nu moet ik binnenkort ook beslissen over een stel nieuwe banden, komt er ook nog bij, en zij moet nodig eens grondig gepoetst worden om het ingesleten bovenleidingslijpsel van de HTM te verwijderen. Eenvoudigste is natuurlijk doorrijden tot zij er bij neervalt. Of nu van de hand doen en verder met leenauto’s of privatlease. Ik weet het op het ogenblik niet meer. Ook is er nog een onrustbarende Long term % Fuel Trim van -17,97. Er zijn nog geen storingen op de OBD af te lezen. Wat ik daarmee moet weet ik ook niet. Als iemand me daarmee verder kan helpen graag, al is het maar om mijn kennis op te vijzelen. Kortom wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen. Elke positieve bijdrage, ook op onderdelen van het probleem, wordt door mij gewaardeerd. En anders misschien afscheid.
*) Voor dat geld en wat ik nog voor deze THP terugkrijg is misschien nog wel een goede HDI te krijgen ook al rijd ik maar ca 10.000km/jaar.
Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel ?? :smt089

Auteur:  JW-C5 [ 22 aug 2022 19:23 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Triest verhaal, na nog maar 25.000 km sinds je er best een boel in geïnvesteerd hebt om 'm goed te krijgen.

Met wat je nu te wachten staat, zou ik wat je schrijft
Citaat:
En anders misschien afscheid.
inderdaad serieus overwegen.
Soms moet je je verlies nemen, en een rigoureuze stap nemen :(

Groet,
JW

Auteur:  Biedzjee [ 22 aug 2022 19:46 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Iederdaad een triest verhaal. Lastig om zo nog een beetje te genieten van je auto als deze gedachten in je achterhoofd leven. Overigens, je zal de eerste niet zijn bij wie rondom 100k-130k de hd brandstofpomp ook nog eens de geest geeft…. Misschien proberen goed te luisteren naar je onderbuikgevoel in plaats van de ratio. Voor mij was de reden bij de vorige auto’s niet perse de ratio maar meer het gevoel dat ik geen vertrouwen meer in de auto’s had…. Bij iedere piep en trilling van de C5 thp steeg m’n adrenaline, vond ik op een gegeven moment niet fijn rijden meer om iedere keer te denken “wat nu weer….”

Auteur:  C5HDI110 [ 22 aug 2022 19:47 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Klepseals zijn met ingebouwde kop te vervangen, is geen koprevisie voor nodig.
Een binnenkort mogelijk falende turbo kan, maar een uitlaatspruitstuk vind ik een beetje vaag???
Van wat ik aan info heb weten te verzamelen, zijn THP blokken voor 2014 de horrorblokken, om die reden heb ik een 508 THP uit 2015 gekozen, niet dat ik er blij van ben geworden met een uniek geval van juist stijgend oliepeil, binnen de stad +1L op 10km :?

Een HDI kan ik niet aanraden als je niet regelmatig lange afstanden rijd, i.v.m. verstopping roetfilter.

Auteur:  cieterman [ 23 aug 2022 16:01 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Bedankt voor jullie medeleven. In neig er toe om toch nog eenmaal schoon te laten maken en eventueel af te doppen en kijken wat dat geeft. Iemand nog een onderbouwde mening over het al dan niet afdoppen? En wat te doen met de afwijken LTFT? Of laten zitten en kijken wat hij doet na schoonmaken? Afscheid kan altijd nog. Een paar maanden verder scheelt ook weer een paar maanden privatlease. En wat die klepseals betreft, is daar wat documentatie van zodat ik kan zien hoe dat in zijn werk gaat?
Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  cieterman [ 23 aug 2022 16:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Klepseals heb ik inmiddels via google genoeg info over. Blijft ook weer een dure reparatie.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 aug 2022 17:06 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als je de ketting laat vervangen, kun je de klepseals net zo goed laten meepakken, verwijderen van de nokkenassen is het werk dan niet.

Auteur:  exroosje [ 29 aug 2022 09:08 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

cieterman schreef:
Bij 83.000km is mijn THP gereinigd via de bekende granulaat methode alsmede vloeistofreiniging. Van de gelegenheid is toen gebruik gemaakt om ook de distributieketting, spanner etc te vervangen. Ook is het klepdeksel vervangen door het nieuwste exemplaar. Ik had geen klachten maar op aanraden van de huisdealer preventief naar een specialist gegaan met het bovenstaande als resultaat. Kortom een vermogen om er voor jaren weer vanaf te zijn. Nu een kleine drie jaar later is het olieverbruik in het laatste jaar gestegen tot naar mijn mening orustbarende hoogte, 1:1200 a 1;1000 ltr/km bij inmiddels een km-stand van 108.000, 25.000km na de eerste reiniging dus. Opnieuw diagnose liet zien dat er weer behoorlijke inwendige vervuiling is. Advies inwendige reiniging en afdoppen van de voorste carterventilatie. Kosten circa €850,=. Het benzineverbruik is met stikstofsnelheid van 100 km/u teruggebracht naar minder dan 7 liter per 100 km, gemeten over meer dan 10 tankbeurten, met een absolute topper volgens de meter op het dashboard van 1:16,3 over de laatste 1000 km. Contra-expertise bij een volgende THP-specialist bevestigde de inwendige vervuiling. Maar tevens de verwachting dat het daarmee niet afgelopen zou kunnen zijn. Raadde afdoppen zeer beslist af. Vermoeden is olielekkage langs de klepseals, kortom cilinderkoprevisie. Daarbij komt dan vervolgens mogelijk binnenkort nieuwe turbo, uitlaatspruitstuk, katalisator. In het worst-case-scenario kunnen de kosten oplopen tot, schrik niet, €9000,=. *) En dat voor een 10 jaar oude C5. Nu moet ik binnenkort ook beslissen over een stel nieuwe banden, komt er ook nog bij, en zij moet nodig eens grondig gepoetst worden om het ingesleten bovenleidingslijpsel van de HTM te verwijderen. Eenvoudigste is natuurlijk doorrijden tot zij er bij neervalt. Of nu van de hand doen en verder met leenauto’s of privatlease. Ik weet het op het ogenblik niet meer. Ook is er nog een onrustbarende Long term % Fuel Trim van -17,97. Er zijn nog geen storingen op de OBD af te lezen. Wat ik daarmee moet weet ik ook niet. Als iemand me daarmee verder kan helpen graag, al is het maar om mijn kennis op te vijzelen. Kortom wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen. Elke positieve bijdrage, ook op onderdelen van het probleem, wordt door mij gewaardeerd. En anders misschien afscheid.
*) Voor dat geld en wat ik nog voor deze THP terugkrijg is misschien nog wel een goede HDI te krijgen ook al rijd ik maar ca 10.000km/jaar.
Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel ?? :smt089


Dit verhaal lezende ben je zeker bij de THP specialist Willem Bakker in Sassenheim geweest. Die zijn mordicus tegen het afdoppen.... Daar ben ik uiteindelijk ook terecht gekomen, een vergelijkbaar verhaal gehoord over potentieel tot duizenden euros reparatie (om alles perfect in nieuwstaat te krijgen ) en mijn auto maar ingeruild (had ik geen zin in).

OVerigens gaat dat HTM bovenleiding slijpsel er vrij makkelijk af met een vliegroestverwijderaar, bv van Sonax. Het actieve ingredient is geloof is oxaalzuur.. Opspuiten, dan krijg je een paarse verkleuring en dan afspoelen.

Auteur:  C5HDI110 [ 29 aug 2022 09:28 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Volgens mij is het zelfs een officiële modificatie het afdoppen, ik wilde het ook doen bij mijn 508, echter heeft de garage dit al gedaan bij het eerste van de vele lange bezoeken. Als het goed is heb ik daar een PSA document van, ergens in de cloud.

Auteur:  Biedzjee [ 29 aug 2022 12:23 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Het afdoppen is dacht ik standaard bij de 200pk versies van de THP motoren. Ook BJG heeft er over geschreven in z'n onvolprezen site over de THP motoren (klikkerdeklak, onder het kopje "Carterventilatie")

Pagina 140 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/