Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Is voor mij geen vloeken hoor. ;)

Wat met alle direct ingespoten motoren blijft is dat het inlaat traject vervuilt. Dit voorkom je gewoon niet.
Maar jij bent nogal "handig" dus ik verwacht dat jij wel met een camera de toestand bij aanschaf en tussentijds kan beoordelen. En als het te erg wordt een walnut blast reiniging zelf kan doen. In dit geval heb je er een prima auto aan.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


15 aug 2021 10:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
JanSr schreef:
In het schitterende verhaal van BJG waarin hij de faal-oorzaken en maatregelen rond THP motoren uitlegt staat één opmerking die ik niet acceptabel vind:

"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."

Ik ben zo'n consument die dat nooit zal aanvaarden. Meer dan een eeuw worden op zeer grote schaal motoren gemaakt en gebruikt. Met voor de komst van de nokkenriem voor het allergrootste deel nokkenaskettingen die nooit problemen gaven.
Plotseling maakt men die kettingen te licht "om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen."

Bij mij komt dan de vraag boven: Hoeveel rendementsverbetering levert dat op? 0,01%, of 0,1% of 1%? Is dat acceptabel om dit motorendrama te rechtvaardigen? Het verschil in gebruik tussen twee rijders is al vele malen groter.

Een distributieketting een vervangingsonderdeel noemen lijkt erg veel op een politieke uitspraak. Politiek is de handel in perceptie, niet in feiten.

My five cents, die de wereld niet zal veranderen. :cit2

Wat is dat nou voor standpunt? BJG roert aan dat een ketting als slijtageonderdeel beschouwd moet worden.
Was dat niet altijd al zo? En werd negeren niet afgestraft? Nu is het anders.

Hoeveel dieselrijders denken dat verstuivers een autoleven meegaan?
Mercedes schreef bij oude modellen voor:1 ton.
Deed iemand dat? Nee.
Was dat ok?. Nee.


16 aug 2021 19:25
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Tja, de meeste vervangingsonderelen zijn relatief simpel.te vervangen. Een dbriem niet. Je zou.je kunnen voorstellen dat de klant het riempje betaalt en de fabrikant een groot.deel van het arbeidsloon

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


16 aug 2021 19:40
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Bij het vervangen van de klepseals van mijn 1.6HDI, heb ik de ketting tussen de nokkenassen preventief vervangen, alles ligt toch al open en de ketting is een tientjes of 5. Er zat een oud type ketting op, nieuw type gemonteerd volgens de documentatie, wat een verschil boven op de toch al vrij stille en mooi lopende motor.

@Bart-Peugeot, bedankt voor de complimenten en aanmoedigingen :)
Een eventuele toekomstige 508 THP gaat net zoveel liefde en zorg krijgen als de huidige 1.6HDI.
Ondanks de problemen heeft die motor mij 3x naar Zweden, waarvan 2x door naar Finland en weer terug gebracht, en dat is een stukje emotionele waarde wat niet meer afgepakt kan worden 8-)


16 aug 2021 20:52
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ja, c5jan, mijn standpunt is, dat een distributieketting een autoleven mee moet gaan.
Ik vond die "uitvinding" van nokkenriemen al uitermate irritant. Nooit het voordeel van gemerkt.

Ieder zijn mening.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


16 aug 2021 21:07
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Een ketting hoort op een fiets roep ik altijd, echter zie ik met regelmaat fietsen met een tandriem :lol:

Afbeelding


16 aug 2021 21:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
En ook die gaan niet eindeloos mee... :D


16 aug 2021 22:01
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ketting op mijn Spartamet was ook uitgerekt en heb ik vervangen, om van het vervelende geklapper af te zijn :D


16 aug 2021 22:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
[nog even Off-Topic]

....en dan wellicht niet alleen om van dat geklapper af te zijn.

Door dat uitrekken gaat met name het achterste tandwiel extra slijten, er even vanuit gaand dat je er ook zonder die ondersteuning mee reed/rijdt ;)

[/Off-Topic]

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2021 22:48
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Aangezien de meeste hier op het forum liefhebbers zijn en extra aandacht en eventueel daarbij behorende kosten ook voor lie nemen is de keuze voor een thp ook geen grote drempel.
Velen doen er ook zelf heel veel aan en fiksen het zelf.

Naast bekend is dat het niet de meest onderhoudsarme auto is zijn de onderhoud vriendelijke punten er ook. De rest van de auto is echt wel betrouwbaar te noemen....of heb ik dat mis?


17 aug 2021 17:22
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Als liefhebber neem je de kosten en het onderhoud voor lief, anders kun je net zo goed een saaie Japanner nemen :lol:
Waar ik niet van hou is verrassingen, een ketting bijvoorbeeld zou ik inplannen om preventief aan te pakken, voordat het een probleem word, het is immers een bekend kwaaltje.


17 aug 2021 23:41
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Een ketting zou je preventief kunnen doen. Echter problemen daarmee kondigen zich ruim van te voren aan dat je niet bang hoeft te zijn om ergens te stranden.


22 aug 2021 09:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
IK heb met mijn C5 THP met 300K Kms een hoop ellende gehad maar ben inderdaad nooit gestrand.

Echter 1 keer wel bijna, en wel door de HP pomp. Deze gaat immers ook regelmatig kapot en geeft je maar een klein window om het probleem op te lossen. 1 keer met een haperende motor nog net bij GJO gekomen, een paar dagen na mijn vakantie.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


24 aug 2021 08:29
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik denk dat je bij elke moderne motor wel een aantal kritieke onderdelen kunt aanwijzen waarop je kunt stranden.
Dat maakt het rijden in een moderne luxe auto er niet minder leuk op :D


24 aug 2021 19:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 okt 2010 23:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ff 5 jaar historie van dit draadje doorgelezen om te zien of mijn probleem er al bij stond (kostte een paar uur). Ik geloof het niet. Ik heb af en toe dat de motor duidelijk minder vermogen heeft, en dan later op de dag bij een nieuwe start weer gewoon rijdt. Maar vooral heb ik dat ie regelmatig als ik flink accelereer bij precies 85km/h terugzakt in vermogen en daarna als een dweil rijdt. Alsof ie in een zuinige stand schiet. Het soms wel/soms niet karakter van dit gedrag maakt dat ik eerder aan een software fout denk dan aan de mechanische problemen. @bjg stelt echter dat alle problemen een mechanische oorzaak hebben. Heeft iemand een idee hoe dat teruglopen bij precies 85km/h veroorzaakt wordt? Ik probeer nu vaak rustig op te trekken bij die snelheid en dan later weer meer gas te geven zodat ik alsnog een normaal trekkende auto heb.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


24 jul 2022 12:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.