Re: Waar vindt ik de common-rail (sensor) onder de motorkap
Misschien kun je je vraag ook nog eens stellen op
http://www.problemcar.nl/Daar komen particulieren en, vooral ook, profesionals uit de auto wereld samen om problemen op te lossen en adviezen te geven, ook over ervaring met tunen.
Over de zgn powerbox is al veel geschreven net zoals over andere vormen van tunen.
Er zitten op problemcar ook een enkele tuningsbedrijf die, gevraagd en soms ook ongevraagd, informatie geven of mee denken bij vragen en problemen.
Wat je ook vindt van tunen, en wat je ervaringen of theorieen ook zijn, als we over dezelfde powerbox praten, dan praat je niet ver de kwalitatief beste vorm van tunen. Persoonlijk zou ik dan naar een tuningsbedrijf gaan. Die werken ook vaak met metingen voor en na het tunen. Maar doen ook aan garantie en het zgn fine-tunen.
Een paar jaar gelden kocht ik een gebruikte Xantia 2.1TD die wel erg rap was. Na een meting bleek er 135pk ipv 110 pk uit te komen. Een en ander uitzoeken leverde op dat de Xantia door een tuner voorzien was van andere elektronica. We hebben er van genoten, ook in technische zin. Bij een kmstand van 300000 km hebben we hem ingeruild met nog goede motor.
De xantia was getunend bij een kmstand van 20000. Deze was profesioneel getunend, en niet voor een koopje. Als 2e eigenaar was ik blij met de keuzen van de eerste eigenaar.
In die tijd me best veel verdiept in tuning en de zgn powerbox kwam er niet best af. Leverde soms/vaak problemen bij motoren en afstellingen/roetmetingen etc op.
Op dit forum waar best veel technische kennis en ervaring voorhanden is, net als uitgsproken meningen trouwens
, kun je eigenlijk een vraag verwachten of je de consequenties van tuning overziet. Bij storingen aan de motor in garantietijd, zijn dealers dol op dergelijke ontdekkingen.
Je krijgt echt een probleem met de garantie bij bv de al genoemde "schoonbranden" van het roetfilter. Uiteraard vind ik dat je zelf volkomen vrij bent om te kiezen. Onze Xantia 2.1TD met 135 pk was een heerlijk soepel en snelle bak om mee te rijden. De 1.9TD leenauto kon niet in zijn schaduw staan voor mijj gevoel.
De wens begrijp ik best wel, maar de techniek en de manier van tunen vraagt wel om nadere beschouwing. Onze 2.0HDI 110 pk zal ik nooit tunen. De AL4 automatische bak zit te dicht tegen zijn max koppel aan. Hoe is dat bij jouw combinatie?
Johan