Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=6897 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | bgt [ 30 maart 2010 09:21 ] |
Berichttitel: | Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Was gisteren ff bij t motorhuis en vroeg of ze mn olie konden verversen en toen kwam er een monteur aan die zei dat ik dat niet moest doen. Beter is t om dit gewoon bij de 1ste servicebeurt te laten doen. Hij zei dat de motor beter in werd gereden met het slijpsel wat een nieuwe motor afgeeft. Klopt dit? Logisch klinkt t niet. Om een zo glad mogelijke cylinderwand, en daardoor minimaal olie verbruik, te krijgen zou je toch denken dat schone olie beter is. |
Auteur: | EvilTwin [ 30 maart 2010 09:35 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Het verhaal van het slijpsel is een beetje gezocht, maar de eerste olie (of het filter!) is echt niet op of vervuild na 5.000km. BTW Af-fabriek zit er in alle C5's (al jaren) 5w30; long-life, low ash, low wear, vol synthetische olie. De eerste beurt kan pas na 30.000km zijn, en na 5.000 is de auto nog niet ingereden, dus als je dan al een vervroegde eerste wissel wilt, waarom dan niet na 15.000km? |
Auteur: | Menno [ 30 maart 2010 09:45 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Bij onze 207 heb ik het na 10.000km laten vervangen ... |
Auteur: | bgt [ 30 maart 2010 10:18 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
De 1ste beurt staat op 20.000km, wat ik ervan begrepen heb. Dus dat is waarschijnlijk vroeg genoeg. |
Auteur: | EvilTwin [ 30 maart 2010 13:29 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
vreemd, ik dacht dat alleen de 1.6HDi op 20.000km zat, de andere DW, EW en alle V6 motoren zitten toch op 30.000km? (geen idee voor de THP) |
Auteur: | Henk2304 [ 30 maart 2010 17:06 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Nee, klaarblijkelijk zitten ze verlegen om inkomsten. Bij m'n 2.0i PhII was de eerste beurt (incl. olieverversen) pas bij 30 Mm en bij de PhIII (ook met 2.0i !) is dat weer teruggedraaid naar 20 Mm. Die van mij gaat vrijdag! De Vectra-C die ik had voor de PhII zat ook al op 30 Mm (eveneens met long-life olie, bij de Opel-dealer was ik daar destijds de eerste mee). |
Auteur: | Roman [ 30 maart 2010 17:26 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
ik heb hem wel laten vervangen incl filter bij 2500 km ![]() |
Auteur: | veerbol [ 01 apr 2010 00:55 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Waarom niet gewoon onderhoudsboekje volgen...?? ![]() Ik geloof die toestanden van vroeger niet meer in onze moderne ZeeVijfjes... ![]() |
Auteur: | giodalborgo [ 01 apr 2010 08:33 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Ook hier in Italie wachten tot de eerste beurt. Bij de 5000 km wel oliepijl en andere vloeistofniveaus gecontroleerd maar het vervangen van de olie + filters pas bij 30.000 km (2.2 HDI) of een jaar rijden. Was bij m'n Hondaatje wel even anders: om de 7500 km! |
Auteur: | JW-C5 [ 01 apr 2010 10:58 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
veerbol schreef: Waarom niet gewoon onderhoudsboekje volgen...?? ![]() Ik geloof die toestanden van vroeger niet meer in onze moderne ZeeVijfjes... ![]() Die boekjes zijn tegenwoordig meer door marketing mensen dan door techneuten geschreven. Marketing heeft er belang bij dat die termijnen lang worden, dat verkoopt lekker: nee meneer, nauwelijks onderhoud nodig, kijkt u maar hier in het boekje..... We hebben dat ook gezien bij de Xantia, daar is de verversingstermijn van LHM verlengd van 60 kkm naar 120 kkm. Met alle ellende van dien, die LHM houdt het niet zó lang vol. Met als gevolg: vastzittende hoogteregelaars en slecht werkende remmen. Als ik als particulier een nieuwe C5 zou kopen zou ik zeker overwegen een verversing-met-filter te doen na zo'n 5 à 10 kkm, afhankelijk van de wijze waarop die kilometers afgelegd zijn. En niet pas bij 30 kkm. Groet, JW |
Auteur: | Roman [ 01 apr 2010 11:03 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
mijn dealer die opgegroeid is tussen de Citroen's dus daardoor al een jaar of 40 aan Citroen's sleutelt adviseerde het.. moest niet, en dus heb ik het laten doen bij de C1 en bij de C5... en als hij rijk moet worden van die 50 euro tja dan gun ik het hem ook nog ![]() |
Auteur: | Menno [ 01 apr 2010 11:10 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Ik ben het geheel met Roman & JW eens, marketing ... Hetzelfde geld nu voor b.v. de distributieriem van de PH1/2 daar is officieel de verjaringstermijn vanaf gehaald verder niets aangepast, dus nu geldt enkel nog de 120K, leuke marketing maar daar heb je als eigenaar niets aan ( zeker niet bij 2'dehands auto's ) Ik ben dus ook van de 'ouderwetse' stempel en doe wat ik denk dat goed is, en ja dat levert de dealer soms een paar tientjes extra op, en bij mij een hoop rust ( buiten het feit dat ik werkelijk nooit problemen heb door dit soort fatsoenlijk onderhoud te plegen ) , m.i. het behoud van je auto ![]() |
Auteur: | Henk2304 [ 01 apr 2010 21:18 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
JW-NHS schreef: Die boekjes zijn tegenwoordig meer door marketing mensen dan door techneuten geschreven. Marketing heeft er belang bij dat die termijnen lang worden, dat verkoopt lekker: nee meneer, nauwelijks onderhoud nodig, kijkt u maar hier in het boekje..... Euhh, marketing die de onderhoudstermijn verlaagd van 30 naar 20 Mm? (zie ook mijn opmerkingen hierboven). |
Auteur: | JW-C5 [ 01 apr 2010 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Henk2304 schreef: Euhh, marketing die de onderhoudstermijn verlaagd van 30 naar 20 Mm? (zie ook mijn opmerkingen hierboven). Soms hebben de techneuten ook nog wat te zeggen....... Dat gebeurt soms, gelukkig, als het een paar keer heel erg mis gegaan is. Daar zijn veel voorbeelden van te vinden. Zelf heb ik het meegemaakt bij ons eigen bedrijf, waar we Hoogspanningschakelinstallaties bouwden. De Manuals werden gemaakt door de technische afdeling, met uiteraard de nodige aanwijzingen mbt onderhouds en onderhoudstermijnen. Dat vonden de verkopers maar niks, die wilden "onderhoudsvrij" verkopen, en dus moesten de Manuals in de nieuwe versies "gescreened worden" door verkoop/marketing. Dat heeft tot harde gevechten geleid........ ![]() Groet, JW |
Auteur: | veerbol [ 02 apr 2010 13:23 ] |
Berichttitel: | Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? |
Kan me niet voorstellen dat de onderhoudsboekjes voornamelijk/alleen als een marketing-tool ingezet worden. Ik denk dat men dan uiteindelijk over het gehele afgenomen wagenpark een (juridisch) probleem heeft wanneer het olie verversen technisch werkelijk 2x tot 3x eerder zou moeten gebeuren. Dat zou op grote schaal een te groot verschil zijn wat nooit goed te praten valt in de rechtbank. Even los van overmatig condens, zuren, vernis en sludge in je blok door afwijkend gebruik; natuurlijk kan het geen kwaad om vaker met verse geel-oranje olie rond te kachelen, inclusief een beetje funding aan je dealer, echter wat win je er nu daadwerkelijk mee? Ik zie in praktijk de meeste liefhebbers gewoon gemiddeld gebruiken (ook t/m een 3e of 4e eigenaar bijv.). Tegen die tijd dat je met vaker olie verversen een langere levensduur zou hebben gehaald, is men emotioneel alweer toe aan een nieuwe phase x dame... Alternatief voor een gezond blokje: één keer starten en daarna onafgebroken en constant blijven rijden.. ![]() |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |