Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Olieverbruik 2.0 16V EW10A
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=23198
Pagina 1 van 2

Auteur:  Bas1990 [ 04 dec 2022 15:08 ]
Berichttitel:  Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Hi!

Mijn C5 lust nogal een slokje olie. Motor is al 2 maal geflusht maar het probleem blijft.
Verbruik zit zo rond de 1 liter op 2500km. Ik vind het vooral heel irritant en het lijkt steeds erger te worden. Kilometerstand zo rond de 135000km.

Zijn die restrictors van GW nog actueel? Zijn hier nog steeds forummers die daar probleemloos mee rijden? Volgens mijn garage (PSA dealer) zit het probleem eerder in smerige zuigerveren en heeft de carterventilatie er nauwelijks iets mee te maken.

Motor loopt als een tierelier, maar heb onlangs wel te maken gehad met een hangende klep bij het starten. Leek alsof de motor even compressie loos draaide, 10 minuten later startte hij wel.

Auteur:  c5jan [ 04 dec 2022 16:17 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

1:2500 is anders best netjes.
Ik heb ooit zo'n restrictor geplaatst gehad, daar na zijn er heel wat keerringen gesneuveld.
Dan is een litertje 5w40 van de Action beduidend goedkoper.

Hoe kom je aan een hangende klep? En hoe is dat geconstateerd? Zijn de bougies nog wel in goede staat?
Zijn brandstof (injector) of lucht lekkage al uitgesloten?
Overmaat brandstof zorgt voor een niet aanslaande motor, bv.

Auteur:  C5HDI110 [ 05 dec 2022 01:45 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Hoe lang heb je de auto en is de onderhoudshistorie bekend?
Wat voor olie gebruik je, met de verkeerde olie kun je een stevig olie verbruik krijgen, in deze motor hoort 5W40 met A3/B4 specificatie.
Gelukkig is het met 5W40 niet zo verwarrend als bijvoorbeeld 5W30, waar veel meer variaties in zijn.

HELIX HX7 ECT 5W40 1L ->>> C3 specificatie (Ongeschikt voor je C5)
SHELL HELIX ULTRA 5W40 1L ->>> A3/B4

Verhaal van een hangende klep vind ik vreemd, nog nooit van gehoord en als dat zo zou zijn dan is er sprake van ernstige motorschade :?

Auteur:  Bas1990 [ 05 dec 2022 08:34 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Ben zelf ook niet zo'n fan van een restrictor, dus dat laat ik maar even dan.
Er zit relatief verse (10k) 5w40 in met de juiste specificaties, tevens bij de verversing een grote beurt gehad inclusief bougies en filters. Historie is bekend :cit4

De auto loopt op LPG en ik heb hem nu 2 jaar ongeveer, zelf de installatie laten inbouwen.
Tijdens het starten leek het even alsof hij draaide zonder compressie. Ik dacht daarbij ook even dat er een bougie was losgeschoten. Wat ik zelf wellicht ook nog wel vermoed is dat de auto even van slag was ivm het LPG systeem en geen brandstof inspoot. Toen hij wel liep stonk hij ook even kortstondig uit de uitlaat, waardoor het ook goed zou kunnen dat hij een beetje verzopen was. Ik heb namelijk wel flink lopen doorstarten op zowel LPG als benzine.

Als je er goed over nadenkt zou een hangende klep ook helemaal niet kunnen. Dan zou hij toch dwars door de zuiger heen gaan?

Auteur:  c5jan [ 05 dec 2022 09:12 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Dat loopt niet goed af inderdaad.
Maar probleem opgelost: hij loopt op lpg.
Dan is het best netjes, 1:2500.
Ik moet het met het dubbele doen, plm 1:1000

Ik herken wel wat je beschrijft. Probeer eens te starten terwijl je bij je laatste rit de lpg installatie op het einde uitgezet hebt.
Start ie daarna meteen?

Auteur:  C5HDI110 [ 05 dec 2022 10:20 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Begrijp ik het goed, heb je op LPG een hoger olieverbruik of is dat alleen i.c.m. deze motor?

Auteur:  c5jan [ 05 dec 2022 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

De ew10a heeft wel de reputatie op lpg prima te draaien ten koste van extra olieverbruik.
Dat is me op dit forum duidelijk geworden.
Neemt niet weg dat het een zeer fijne en betrouwbare motor is. Vooral wat verder doortrekken in toeren, zodat de variabele kleptiming inslaat, maakt het leuk, en op lpg betaalbaar, rijden.

Auteur:  Bas1990 [ 05 dec 2022 11:07 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

1:1000 :shock: . Dat is fors zeg.
Ik zal hem vanavond wegzetten zoals jij noemt, ben benieuwd naar morgen.

Nu jullie het zeggen heb ik inderdaad wel het idee dat het verbruik hoger is geworden nadat ik op LPG ben gaan rijden. Komt dit door de hogere verbrandingstemperatuur oid? Goed om te weten dat olieverbruik en LPG met elkaar in verband staat.

Vanaf wanneer slaat die kleptiming eigenlijk in? Het is inderdaad een motor die prima op wat lagere toeren is te rijden, maar wanneer je haast hebt wat hoger. E.a. wil dan best vooruit, al wordt het nooit een snelheidswonder.

Toevallig op de GPS vorige week nog 12,6 seconden 0-100 getimed wat mij wel netjes leek op LPG. Dit natuurlijk zonder het lomp loslaten van de koppeling bij het wegrijden, de boel hoeft niet stuk. Het is jammer dat je op de sprint naar 3 moet schakelen, want bij 10,7 seconden zit je op 90 en dan moet je schakelen wat de gang eruit haalt.

Auteur:  Rene [ 05 dec 2022 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Zit de 105 graden thermostaat er nog in? Die is er bij mij (zelfde blok) namelijk ooit uitgehaald en ik heb in 30.000 KM er maar een keer een liter totaal in hoeven gooien.

Auteur:  c5jan [ 05 dec 2022 12:28 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Dat zal wat helpen, ja. Er kan dan ook wat dikkere olie in trouwens, volgens het zakboekje.

Bij 90 al doorschakelen? Zo snel mogelijk naar zijn 2, dan 3, ik trek dan rustig door tot 5000 -5500 toeren, en rij dan ergens rond de 120 voordat zijn 4 en 5 aan de beurt komen. Ik weet wel zeker dat de distributiekit en olie vers is....

Auteur:  C5HDI110 [ 05 dec 2022 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Rene schreef:
Zit de 105 graden thermostaat er nog in? Die is er bij mij (zelfde blok) namelijk ooit uitgehaald en ik heb in 30.000 KM er maar een keer een liter totaal in hoeven gooien.

Dat klinkt als een gouden tip, mijn EW12 verbruikt 1:4000, vooral op lange snelweg ritten.
Welke temperatuur thermostaat heb je gemonteerd?

Auteur:  Rene [ 05 dec 2022 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

85 graden. Gewoon een ouderwetse. Ik heb er wel een weerstand tussen om de storing tijdens het uitlezen te omzeilen.

Auteur:  C5HDI110 [ 05 dec 2022 13:18 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Thanks, ik heb nu een 89 graden (origineel) inzitten, volgens mij is 83°C (of 82?) het laagste wat past.
Weerstand zal niet nodig zijn bij mijn auto, daar zit origineel af fabriek al een klassieke thermostaat in.

Auteur:  c5jan [ 05 dec 2022 13:43 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Ik heb overigens een tijdje met defecte thermostaat gereden. Het olieverbruik was toen iets lager.
Volgens gjo was er geen andere thermostaat verkrijgbaar. Daar heb ik later andere verhalen over gehoord.

Auteur:  C5HDI110 [ 05 dec 2022 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik 2.0 16V EW10A

Als ik op artikelnummers en afmetingen kijk, dan lijkt het erop dat een 83°C thermostaat uit een Xantia 2.0-16V past.

Citroen nr: 133839
Calorstat: TH4885.83J

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/