Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Auteur |
Bericht |
SARI
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 jul 2022 10:01 Berichten: 20
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Beste forumleden,
Sinds 1.5 maand eigenaar van een 2.0 hdi 163 pk Tourer automaat uit 2013. Gelijk even de onderhoud laten plegen bij aanschaf. Paar weken geleden ging de roetfilter lampje branden. Had ik ook wel verwacht km 230.000 en niet eerder vervangen. Roetfilter schoon laten branden, dus niet gespoeld door een diesel specialist in Nijverdal.
Afgelopen vrijdag vertrokken met de auto naar vakantiebestemming. 4 personen, dakkoffer. Wat me in Duitsland opviel is dat de auto bergopwaarts het echt zwaar heeft. Helemaal als er iemand net voor je zit en je af moet remmen. Dan weer gas geven trek die niet goed door. Pas als ik flink gas geeft en hij terugschakelen naar 5 dan behoudt hij snelheid en als plankgas doe dan wil het versnellen maar dat gaat erg traag. Dit zijn bij snelheden rond de 130 km/h. Als ik dus net afrem naar 110 en weer gas geeft om bv in te halen duurt het erg lang. In Tjechie toen het ook warmer werd is het alleen maar erger geworden. Verbruik schiet dan ook flink omhoog. Over een rit van 3000km met alleen snelweg heeft het 1:11 verbuikt. Wat volgens mij erg laag is voor een diesel met 2.0hdi. Nou is de verbuikt denk ik een beetje gekoppeld aan het steeds vaker de gaspedaal dieper moeten intrappen.
Deze auto zou een koppel van 340NM moeten hebben, dan wordt je toch gek als een megane 1.5dci ook volgepakt je bergopwaarts inhaalt en je het niet bij kunt houden.
Is dit normaal bij een C5 en maak ik me zelf gek of is er toch nog iets aan de hand?
|
25 jul 2022 11:24 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33397 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Nee dat is zeker niet normaal, mijn C5 x7 HDi automaat had daar geen enkele moeite mee, en dat was een 136 variant ( gechipt naar 170 ) , ook onze peug 508 met HDi 163 , een Hybrid4 was dit geen probleem, juist een diesel zou moeiteloos de berg op ( ook zwaar bepakt ) moeten " stormen " .... Dat vond ik juist altijd een groot pluspunt van diesel rijden, de berg koppel die altijd beschikbaar was. Dat het verbruik bij deze omstandigheden naar 1 op 11 zakt is stevig te noemen , dat is gemiddeld , begrijp ik dat goed ?? M.i. veel te hoog, dat is mij werkelijk nooit gelukt , en ik hou van enorm stevig doorrijden. Ook niet bij ritten in D'land met zéér hoge gemiddelde snelheden, ook dan was 1 op 11 niet eens in de buurt Zelfs niet gelukt met mijn break 2.2HDi ( 4-traps automaat ), en dat was toch een behoorlijke "zuipschuit" voor diesel begrippen. Ik denk dat er ergens iets niet goed gaat
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
25 jul 2022 11:30 |
|
|
SARI
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 jul 2022 10:01 Berichten: 20
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Klopt is inderdaad een gemiddelde verbruik over 3300 km. Bij gemiddelde snelheden van 130km/h. Soms eens 140-150 maar nooit erg lang.
In de auto geen storing aanwezig, roetfilter net voor het vertrek naar vakantie laten reinigen. Verder geen storing in BC. Eens even uitlaten lezen hier bij dealer. Afgelopen dinsdag kon de universele dealer geen storing vinden. Misschien inmiddels aanwezig en bij citroen dealer misschien meer uitlees mogelijkheden.
Ik hoor achterin de motor ook een kleine ratel bij stationair. Alles wat ik ook tegen hou/ vast hou berhelpt het ratel niet. Overgens bergafwaarts of rechte stuk trekt hij voor mij gevoel wel redelijk door. Alhoewel niet zo rap als ik zou verwachten.
|
25 jul 2022 12:03 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7268 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
En hoe gaat het zonder dakkoffer?
|
25 jul 2022 12:11 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 948 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Gemiddeld verbruik is echt veel ja… heb een Tourer 2013 met dezelfde motorisering maar dan met een handbak, verbruik heen-en-terug bij de vakantierit vorig jaar (vier personen, volle bepakking) was ongeveer 1:17 (5,8 l/100km)
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
|
25 jul 2022 12:12 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3556 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Iets mis. Het verbruik is te hoog. Mijn oude type 2 2.0 HDI met 100 kW reed met geladen paardentrailer en meestal een koffer vol troep (maakte voor verbruik niks uit) nooit slechter dan 1:12.5. Bij gewoon dagelijks verkeer (80% snelweg, 15% provinciale en 5% stad) nooit slechter dan 1:17
En wat koppel betreft is er zeker wat mis want hij ze hoort weinig last te hebben van hellingen. Ik reed dan meestal wel een versnelling lager om voor wat normalere koppelkrachten te zorgen.
|
25 jul 2022 13:50 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3025 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Ik zou beginnen met eens naar de luchtmassameter te kijken.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
25 jul 2022 14:25 |
|
|
SARI
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 jul 2022 10:01 Berichten: 20
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Ik nog special gezocht naar deze C5 omdat deze motor en de automaat combinatie echt bijna onverwoestbaar zijn. Hiervoor had ik een Peugeot 508 SW mrt de 1.6Hdi en ook automaat maar dan semi. Daar miste ik juist de koppel erg em de vering erg stuk. C5 rijdt heerlijk met de vering die erop zit. Alleen gaat dan je rij genot als die bergop echt heel zwaar heeft.
Lijkt me geen turbo probleem, hij wel gewoon trekt als je maar plankt. Hij gaat ook niet in noodloop ofzo. Rechte stukken en bergafwaarts lijkt hij er geen probleem mee te hebben. Maar nog steeds niet zoals een 2.0 hoort. Om een voorbeeld te geven. Ik reed achter een vw touran 2.0tdi echt waar de touran zal echt vol gepakt. De achterwielen waren voor de helft in de wielkasten gezakt. Op rechte stuk kon ik hem gewoon niet bij houden.
Als het de Lmm is moet het toch bij het uitlezen een code geven of hoeft dat niet altijd?
|
25 jul 2022 15:31 |
|
|
SARI
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 jul 2022 10:01 Berichten: 20
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Kan de LMM ook getest worden zonder uitleesapparatuur (sneltestje) of echt naar dealer?
|
25 jul 2022 16:35 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7268 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Om terug te komen op je eerdere opmerkingen: ja, deze motor is redelijk onverwoestbaar.
|
25 jul 2022 17:23 |
|
|
SARI
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 jul 2022 10:01 Berichten: 20
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
c5jan schreef: En hoe gaat het zonder dakkoffer? Jan, inmiddels ben ik op de vakantiebestemming, de auto leeg gepakt. De koffer ook. De koffer zit er nog wel op. Vanavond ga die eraf halen. Zal dan even kijken hoe het dan gaat. Maar als ik een vergelijking mag maken zonder dakkoffer 3 weken geleden waren we met de gezinnen(broer) in Duitsland weekendje. Op de terug weg even flink gas gegeven op de Duitse autobahn. Mijn broer rijdt nog steeds met een Peugeot 508 SW 1.6HDi, semi automaat. Die van hem heeft 190.000 op de teller. Ik gaf wat eerder gas als mij en ik iets later. Ik liep wel op hem in maar dat ging niet als een speer. Denk dat ik daar ruim een km of 2/3 over heb gedaan om in te lopen. Bij 200 heb ik de voet van de pedaal gehaald. Had toen al zoiets van moet toch sneller. Die van hem is een 115 pk 270nm. Bijna 50 pk en 70Nm minder als die van mij. Maar toen zocht ik er eigenlijk niks achter, omdat ik wist dat de roetfilter van mij verstoot was. Inmiddels dus niet meer, dus ik verwachte dat het nu beter zou gaan.
|
25 jul 2022 17:39 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
SARI schreef: .....Maar toen zocht ik er eigenlijk niks achter, omdat ik wist dat de roetfilter van mij verstoot was. Inmiddels dus niet meer, dus ik verwachte dat het nu beter zou gaan. De vraag is dus of dat wel goed gedaan en gegaan is. Als het überhaupt al goed mogelijk is dat te doen, daarover is al heel wat gediscussieerd. Ook op dit forum...... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jul 2022 17:46 |
|
|
SARI
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 jul 2022 10:01 Berichten: 20
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Volgens de Citroën dealer in Rijssen was het niet handig om te spoelen maar juist om te branden. Die hebben mij naar KleinJan in nijverdal gestuurd. De roetfilter is open gesneden nacht in de oven, en vervolgens schoongemaakt. Hierna weer terug dicht en onder de auto.
Zou het ook met deze techniek niet goed kunnen gaan dan?
|
25 jul 2022 17:53 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 948 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
SARI schreef: Bij 200 heb ik de voet van de pedaal gehaald. Had toen al zoiets van moet toch sneller. Het zegt natuurlijk niet heel veel, maar hier zie je de acceleratie van een andere 2.0 hdi…. Zonder de context te kennen van de video overigens….
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
|
25 jul 2022 17:56 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7268 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Je zeult met zo'n ph3 natuurlijk al een behoorlijk tuinhuis mee. Met dakkoffer is het meer een flatgebouw. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat merken. En ja, de kwaliteit van getankte diesel doet ertoe.
|
25 jul 2022 18:10 |
|
|
|