Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Titel spreekt voor zich. Sinds 1 000 km brandt "service" met de mededeling dat roetfilter additief bijgevuld moet worden.
Ik heb een C5 Tourer exclusive , 1 997 cc, 100 Kw, Type RHR, October 2008 (nieuwe type).
Welk additief en hoeveel moet daar in?
Gooit dit systeem iets additief in de tank elke keer dat de vuldop opengaat of past hij het netjes aan bij de hoeveelheid getankte diesel?
Ik heb een C5 Tourer exclusive , 1 997 cc, 100 Kw, Type RHR, October 2008 (nieuwe type).
Welk additief en hoeveel moet daar in?
Gooit dit systeem iets additief in de tank elke keer dat de vuldop opengaat of past hij het netjes aan bij de hoeveelheid getankte diesel?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Dat artiekel had ik gelezen tijdens onze Slovenia trip, maar had de indruk dat dit (mogelijk) niet op mijn motor van toepassing is omdat er "HDif modellen" stond. Vermoedelijk niet goed gelezen of laten inwerken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Ik heb EOLYS 176 3 liter nodig. Zijn er in NL alternatieven voor de OEM PSA EOLYS? Heb even bij een peuk garage gevraagd, 3 liter kost hier bij de dealer 190 EUR. In the UK en hier ook heb je twee Walker varianten, die tussen de 75 en 110 euro zitten. Walker code 60618 en Walker EOLYS 176.
Is dat in NL bekent of is daar een andere variant?
Is dat in NL bekent of is daar een andere variant?
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Prijs bij de dealer kan wel kloppen, ik heb in 2017 bij de dealer € 150 betaald voor een kit van 3 Liter.
Ik wilde geen risico nemen om te vullen met verkeerd type, de Peugeot dealer heeft het uitgezocht en dan gun ik hem graag de handel.
Dat spul is prijzig, echter gaat het 120K mee, en je draagt je steentje bij aan het milieu als dieselrijder
Dit is zo te zien dezelfde kit met 3L additief EOLYS 176, alleen geen extra flesje met toebehoren om de overloop op te vangen.
Na het vullen moet het systeem ontlucht worden, dat doe je met een Lexia.
Link Ebay
PS: Let op dat spul is agressief, denk goed na of je dit zelf wil en kan doen, bij twijfel door de dealer laten doen.
Ik wilde geen risico nemen om te vullen met verkeerd type, de Peugeot dealer heeft het uitgezocht en dan gun ik hem graag de handel.
Dat spul is prijzig, echter gaat het 120K mee, en je draagt je steentje bij aan het milieu als dieselrijder

Dit is zo te zien dezelfde kit met 3L additief EOLYS 176, alleen geen extra flesje met toebehoren om de overloop op te vangen.
Na het vullen moet het systeem ontlucht worden, dat doe je met een Lexia.
Link Ebay
PS: Let op dat spul is agressief, denk goed na of je dit zelf wil en kan doen, bij twijfel door de dealer laten doen.

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Ik was niet van plan het zelf te doen, maar mijn garage heeft geen alternatief als Walker in hun reguliere providers; zijn idee was het bij Citroen te bestellen tenzij ik iets beer wist.
Ik koop het spul nu online, geef het aan hun om het bij te vullen en met hun Hella software alles te ontluchten en resetten en wat nog meer nodig is te doen, inclusief verder checken van het "depollution system faulty".
Ik koop het spul nu online, geef het aan hun om het bij te vullen en met hun Hella software alles te ontluchten en resetten en wat nog meer nodig is te doen, inclusief verder checken van het "depollution system faulty".

C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Dat spul is prijzig, echter gaat het 120K mee, en je draagt je steentje bij aan het milieu als dieselrijder
Ik rijd al 170.000km met mijn diesel met partikelfilter zonder ook maar ooit Eolys te hebben bijgevuld of een melding te hebben gekregen op het dashboard dat ik het bij moest vullen.
Ik rijd wel merendeels snelwegkm's en dan altijd langere afstanden, kan het daarmee samenhangen?
Andere vraag: moderne benzinemotoren schijnen tegenwoordig ook een roetfilter te hebben. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Renault 1.3 liter motoren. Hebben die dan ook een soortgelijk systeem met Eolys om het vrijbranden van het roetfilter te bewerkstelligen?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Moderne benzine motoren hebben inderdaad filters, om de fijnstof uitstoot te verminderen.
PSA's nieuwste diesel, de 1.5 HDi gebruikt geen Eolys meer om de roetuitstoot te verminderen/weg te halen. Daar zijn nu andere technieken voor beschikbaar, zonder dit soort vloeistoffen.
Voor de reductie van de NOx wordt AdBlue gebruikt in een SCR katalysator.
Zie ook dit verhaal, pag. 16-18
Groet,
JW
PSA's nieuwste diesel, de 1.5 HDi gebruikt geen Eolys meer om de roetuitstoot te verminderen/weg te halen. Daar zijn nu andere technieken voor beschikbaar, zonder dit soort vloeistoffen.
Voor de reductie van de NOx wordt AdBlue gebruikt in een SCR katalysator.
Zie ook dit verhaal, pag. 16-18
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik doe even een poging wat misconceptie uit de weg te ruimen:
Diesel
Diesels hebben al jaren roetfilters om de uitstoot van roet te verminderen. Voor regeneratie van dit soort filters is een hoge temperatuur nodig van boven de 600 graden. Om deze temperaturen te behalen is een na-injectie nodig. Hierdoor komt er diesel in de katalysator die daar een fikkie van stookt.
Om olieverdunning door na-injectie te verminderen en de regeneratieduur te versnellen maakte PSA gebruik van een additief dat de verbrandingstemperatuur van roet verlaagt naar 400 graden. Een slimme zet waaraan echter ook wat nadelen kleven. Tegenwoordig is de controle op de regeneratie door diverse sensoren zo goed dat het motormanagement kan volstaan met het 'aansteken' van het roetfilter door een aantal minuten na-injectie. Dan is de temperatuur hoog genoeg, en brandt de roet. Vandaar dat PSA nu afstapt van de Eolys toevoeging. Door vooruitgang van regelstrategie is dit gewoon overbodig geworden.
Om NOx bij diesels te bestrijden gebruikt men SCR systemen. Die zijn er in twee varianten:
De droge variant met Barium katalysator. Hier is het regeneratieproces van de kat (Nox trap) als deze vol zit met NOx wat lastig te realiseren bij een diesel omdat een hoge temperatuur en een rijk mengsel nodig zijn. Beide bij een diesel wat lastig. Maar door wat truckage lukt dit toch.
De natte variant, die gebruik maakt van AdBlue, tijdens het regeneratieproces van de Nox trap.
Voorkomen is beter dan genezen, daarom hebben moderne diesels naast een Hogedruk EGR ook een lagedruk EGR die effectiever is en ook de motor niet vervuilt.
Benzine
Vroeger draaiden DI benzinemotoren gelaagd en arm, waardoor er veel NOx ontstond (net als bij een diesel, het is hetzelfde principe). Daarom hadden deze motoren de droge Barium Nox kat, die kon eenvoudig worden geregenereerd door de motor rijk te laten draaien. De versie met AdBlue is (en wordt) nooit gebruikt op een benzinemotor omdat dit niet nodig is vanwege voornoemde reden.
Tegenwoordig draaien de DI motoren niet meer arm, waardoor de NOx eigenlijk geen probleem is. De NOx die ontstaat kan door de 3 weg kat worden geelimineerd. Om de kat te laten werken wordt beurtelings arm en rijk gedraaid. Tijdens arm draaien wordt CO en HC naverbrand door O2 toe te voegen, tijdens rijk draaien de NOx door CO en HC te laten reageren, waarbij de N weer wordt afgesplitst en de O zich bindt aan CO tot CO2. NOx kats worden dus niet meer toegepast. Een poging ontstaan van NOx nog te verminderen (voorkomen) wordt interne EGR door klepoverlap gebruikt.
Bij DI motoren wordt brandstof in druppeltjes verbrand in de cilinder. Net als bij een diesel. Daarom stoten DI benzinemotoren ook roet uit, net als vroeger de diesels. Daarom hebben moderne benzinemotoren nu ook roetfilters. PSA is daar (oa) mee begonnen in januari 2018. Dat roetfilter regenereert vanzelf voortdurend zonder extra actie. De temperatuur bij een benzinemotor is immers hoog genoeg, en tijdens arm draaien is er zuurstof aanwezig in het uitlaatgas.
Samenvatting:
Diesels hebben een normale katalysator, een roetfilter en een NOx katalysator (al dan niet met AdBlue), benzinemotoren hebben een normale katalysator en een roetfilter. NOx katalysatoren worden niet meervtoegepast.
Diesel
Diesels hebben al jaren roetfilters om de uitstoot van roet te verminderen. Voor regeneratie van dit soort filters is een hoge temperatuur nodig van boven de 600 graden. Om deze temperaturen te behalen is een na-injectie nodig. Hierdoor komt er diesel in de katalysator die daar een fikkie van stookt.
Om olieverdunning door na-injectie te verminderen en de regeneratieduur te versnellen maakte PSA gebruik van een additief dat de verbrandingstemperatuur van roet verlaagt naar 400 graden. Een slimme zet waaraan echter ook wat nadelen kleven. Tegenwoordig is de controle op de regeneratie door diverse sensoren zo goed dat het motormanagement kan volstaan met het 'aansteken' van het roetfilter door een aantal minuten na-injectie. Dan is de temperatuur hoog genoeg, en brandt de roet. Vandaar dat PSA nu afstapt van de Eolys toevoeging. Door vooruitgang van regelstrategie is dit gewoon overbodig geworden.
Om NOx bij diesels te bestrijden gebruikt men SCR systemen. Die zijn er in twee varianten:



Benzine
Vroeger draaiden DI benzinemotoren gelaagd en arm, waardoor er veel NOx ontstond (net als bij een diesel, het is hetzelfde principe). Daarom hadden deze motoren de droge Barium Nox kat, die kon eenvoudig worden geregenereerd door de motor rijk te laten draaien. De versie met AdBlue is (en wordt) nooit gebruikt op een benzinemotor omdat dit niet nodig is vanwege voornoemde reden.


Samenvatting:
Diesels hebben een normale katalysator, een roetfilter en een NOx katalysator (al dan niet met AdBlue), benzinemotoren hebben een normale katalysator en een roetfilter. NOx katalysatoren worden niet meervtoegepast.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
Het kan nog voordeliger, net besteld in Dld.: BOSAL KRAFTSTOFFADDITIV 258-971 EOLYS DPX 176, 3 liter, compleet met een vulset en incl. verzenden voor E. 70,13 (= E. 23,38 per liter). Tsja...
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Zolang je maar weet dat diverse sapjes niet met elkaar te mengen zijn.
Check welke kleur aansluiting je hebt, en bestel aan de hand daar van het juiste sapje
Check welke kleur aansluiting je hebt, en bestel aan de hand daar van het juiste sapje
Zeg maar André