Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

3x "spook"melding Stop motortemperatuur te hoog! C5 X7
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=20922
Pagina 1 van 1

Auteur:  timmeh [ 29 apr 2019 16:57 ]
Berichttitel:  3x "spook"melding Stop motortemperatuur te hoog! C5 X7

Vond dit topic die er op leek op het citroen forum:

https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 5/#1634652

Jazeker! Het volgende dient zich aan:
Op de snelweg gisteren is de melding Stop! motortemperatuur te hoog! tot 3 x voorgekomen. Met het zweet in de bilnaad een geschikte plek zoeken, tuurlijk in de wegwerkzaamheden en geen vluchtstrook. Terwijl ik preventief met 60 op de snelweg sukkelde was de melding enkele minuten later weer weg... om een half uur later na doorrijden met 130 (ben alfa's gewend ;) ) op de cc weer voor te komen, en weer weg te zijn... en nog een keer.

De temperatuurmeter (en olietemp) hebben afgelopen maanden in de koude tijd altijd op 0 gestaan (heb de airco aan, dan blijft de fan draaien kwam ik achter, met airco uit loop de meter wel op). En hij dus 3x ineens in enkele seconden van niks opliep naar alle blokjes, en ook terug naar 0.

- De auto reed met melding niet anders, geen noodloop oid.
- Starten gaat altijd probleemloos (schijnt ook iets te zijn)
- Kachel werkt super om de thermostaat uit te sluiten
- De melding P0117 na uitlezen stond in het systeem. De ECU thuis gereset met mn CRPlus apparaat.
- vandaag is alle koelvloeistof in het systeem vervangen want dat zag bruin/zwart.
- waterpomp werkt prima zag ik aan de belletjes die nog meekwamen uit het systeem

De auto verbruikt ong 300 ml olie op de 10.000. Er is geen koelvloeistof in de olie en andersom. Koelvloeistof niveau daalt niet, was prima.

Is het verstandig om ook de sensor te vervangen? Fan slaat wel steeds netjes aan vandaag (heb de airco uit) bij 8 blokjes op de dash. Ik kijk het eerst even aan, maar mochten jullie ideeën hebben, en stel het komt weer voor, hoor ik graag alvast welke stappen jullie verder zouden ondernemen! Ik ben nl even uit mn ideeën...

Auteur:  BJG [ 29 apr 2019 23:47 ]
Berichttitel:  Re: 3x

De omschrijving die bij P0117 hoort is belangrijk. Die luidt: signaal laag.
De Ecu heeft 0 Volt gezien op de signaaldraad. Gezien de schakeling van de temp. sensor (5V via voors hakelweerstand naar NTC) betekent dit een onderbreking in het circuit of een sluiting naar massa.

Deze kunnen beide veroorzaakt worden door de temperatuursensor, vooral als deze door zuur geworden koelvloeistof is aangetast en er kvs in is gekomen. Controleer ook de stekker en bedrading of er geen koelvloeistof te zien is. Dit kan door capilaire werking veel schade aanrichten in de kabelboom en motor ECU.

Auteur:  timmeh [ 30 apr 2019 18:44 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Dank je, zat me door je post te bedenken dat er hier afgelopen weken een steenmarter al een paar auto's te pakken heeft gehad. Heb wel een anti martersysteem erin, maar zal de bekabeling ook toch eens langslopen.

Auteur:  timmeh [ 31 jan 2020 00:09 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Ik blijf het gek vinden dat zowel de olie- als vloeistof temp meters op 0 blijven staan sinds begin vorig jaar (met de airco aan, zodra ik die uit zet lopen beide wel op). Ook in de zomer.

Iemand hier ook ervaring mee?

De koelvloeistofsensor is vervangen, bekabeling is goed, en vandaag de waterpomp en multiriem gedaan. Auto rijdt verder dikke prima. Zoals gezegd geen startproblemen oid.

Oude waterpomp was achteraf nog prima, maarja, de boel ging toch los... apart systeem wel met een elektronisch spanwiel die buiten OP de multiriem draait, en aan de andere kant het aandrijfwiel vd waterpomp weer aandrijft. Was puzzelen maar je kan de boel ontspannen door aan het lipje te trekken van de elektronische regeleenheid vh spanwiel. Duurde even voordat ik dat doorhad dus schrijf het hier maar neer. Was niks over te vinden op internet.

Blijft over toch de thermostaat... denk ik? Maar wie weet het onderdeelnummer voor een 1.6 THP? Ik heb volgens mij de verkeerde besteld. Leek er niet op dus die durfde ik niet los te halen, anders kwam ik niet meer thuis.

Auteur:  jantje1948 [ 31 jan 2020 01:12 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Als zonder airco aan de wijzer van de KVS temperatuur ongeveer in het midden blijft staan is dat normaal. Als de zaak op 0 blijft met de airco aan gooit de airco op een of andere manier roet in het eten. De enige invloed die de airco normaliter heeft op het koelsysteem is een verhoging van de temperatuur omdat een deel van de koelcapaciteit van de radiateur weg is.
Ik zou dan de oorzaak zoeken in de bedrading.
Maar BJG weet vast meer hiervan.

Auteur:  timmeh [ 31 jan 2020 02:02 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Dank! De fan blijft draaien met airco aan en stopt als ik de airco uitzet. Hierna loopt de motor temp wel op (is digitaal dus heb geen wijzers) en gaat de fan weer draaien als hij de 90 passeert... Volgens mij wordt de boel te goed gekoeld met de airco aan?

Kwam net deze pagina tegen over de EP6 (THP) motor onderhoud: https://www.nomaallim.com/ep6-engine.html

Thermostaat:
https://www.nomaallim.com/replacing-the ... ngine.html

De thermostaat die ik heb gekocht lijkt volledig op die op deze pagina. Er wordt wel gezegd dat er een aanpassing is geweest met sensors en er nu ook een aparte kabel nodig is (die apart aangeschaft dient te worden)... Deze als voorbeeld: https://www.aliexpress.com/i/33051735674.html Die verder niet te vinden is maar dus wel bij ome ali.

Nou weet ik dus niet of die van mij al zo'n gemodificeerde thermostaat heeft :/ En in de auto gemonteerd lijkt ie een stuk kleiner en anders dan los. Maar vandaar ook mijn twijfels en dat ik het niet durfde.

En hier staat ook de waterpomp met wat ik bedoelde :D
https://www.nomaallim.com/ep6-water-pum ... ement.html

Auteur:  BJG [ 01 feb 2020 11:54 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Als ik dit zo lees heb je inderdaad een defecte thermostaat.

Of de modificatie (kabel) op deze auto nodig is kun je zelf wel zien. Op het thermostaathuis zitten twee stekkers. Als de stekkers van de auto daarop passen dan heb je dus geen verloopkabel nodig.
Is er een met een andere stekker dan is de verloopkabel nodig.

Het thermostaathuis kun je zelf vervangen, maar let wel op het juist ontluchten. Dat is wel belangrijk.

Auteur:  timmeh [ 02 feb 2020 22:13 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Dank! Ik ga me er eens in verdiepen. Hoe moeilijk kan het tenslotte zijn... 6 slangen, 2 stekkers en 3 boutjes... :smt023

Auteur:  timmeh [ 07 feb 2020 00:13 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Ik heb het toch maar laten uitvoeren bij de citroen dealer na er nog een x zelf naar te hebben gekeken. Voelde niet goed... ( :lol: @ mijn positivo opmerking van 2 feb)

De thermostaat was broos en brak doormidden bij demontage. Intern 1 grote roestbende. Was wachten op autopech en een plas koelvloeistof onder de auto. Hij zat vast in de open positie. Wb motortemp te hoog spookmeldingen: hij heeft schijnbaar soms toch nog met moeite gedaan wat ie moest doen maar is volgens de monteur waarschijnlijk enkele keren in de bijna dichtstand blijven steken (temp te hoog) om daarna weer een tijd vast te blijven hangen in (half)open. Hij vond het iig een wonder dat ik geen pech heb gehad en zo bijna nog een jaar heb doorgereden. (sja, alfa's gewend he :D )

Er zit nu inderdaad een gemodificeerd thermostaathuis op met 2 stekkers in het huis ipv 1 (wat de oude thermostaat had): De temperatuursensor is van het thp blok naar het thermostaathuis verhuist. Op de oude sensorplek in het blok is een ontluchter geplaatst en de bekabeling moest worden aangepast. Beide citroen items (en heel anders dan de kabel op die link van ali!!! ).

Dit had ik echt zelf niet kunnen doen en raad het anderen ook af. De citroen monteur is er al 3 uur mee bezig geweest om dat ding uit die onmogelijke plek te krijgen en de aanpassingen te doen volgens citroen specificatie. Ik heb er met mn neus bovenop gestaan. Maar! De temperatuur doet het weer (zowel olie als koelvloeistof), de airco en verwarming doen het opeens 10x beter, de motor loopt nog soepeler, ondanks tekenen van interne vervuiling, en de auto zuipt opeens 1 op 12,8 dus scheelt zo al +- 1,5 km op een liter.

Auteur:  BJG [ 08 feb 2020 12:36 ]
Berichttitel:  Re: 3x

Het is inderdaad wel een klusje, dat klopt. Dat je het afraadt zelf te doen snap ik ook.

Wat je zegt over de kabel verbaast mij wel. De kabel op ali is een verloop van de oorspronkelijke 4 polige stekker op het oude thermostaathuis, naar de aparte voor de temperatuur en de thermostaat na de modificatie. Dat zou gewoon moeten passen.

Je beschrijving van de toestand van de thermostaat geeft wel aan hoe belangrijk het is de koelvloeistof (zoals voorgeschreven) periodiek te controleren op ph en te verversen. Dat wat dus bijna niemand doet...

Fijn dat het probleem is opgelost.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/