Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder? https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=19418 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Citroenfan39 [ 15 okt 2017 18:52 ] |
Berichttitel: | Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder? |
Goedenavond allemaal. Ik weet dat door PSA de vervangingsinterval van de distributieriem van de 1.6 (e)-hdi wordt aangegeven om de 240.000 km of 10 jaar. Nu sprak ik vanmiddag een collega die in het bezit is van een Volvo S60 D2. Mooie auto trouwens maar dat terzijde. In deze Volvo S60 D2 ligt dezelfde motor als in mijn C5. Deze PSA motor schijnt door heel wat merken te zijn gebruikt. Mijn collega vertelde mij dat Volvo de vervangingsinterval van de distributieriem van de D2 (1.6 hdi) had teruggeschroefd van 240tkm naar 140tkm Wat is nu wijsheid? Wanneer kun je het beste overgaan tot vervanging van deze belangrijke distributieriem? Wil absoluut geen risico lopen op een gebroken riem! De km stand van mijn auto is nu 123.000 km. Ik neem aan dat met een distributiewissel de waterpomp direct wordt mee vervangen toch? |
Auteur: | willy4 [ 15 okt 2017 19:14 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
dan zou ik er stilletjes aan denken om hem te vervangen. ik heb de mijne op iets van 109 000km vervangen. |
Auteur: | C5HDI110 [ 15 okt 2017 20:42 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
Die 140K van Volvo is heel verstandig, de riem houd het wel uit, maar de spanrollen niet |
Auteur: | Citroenfan39 [ 15 okt 2017 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
willy4 schreef: dan zou ik er stilletjes aan denken om hem te vervangen. ik heb de mijne op iets van 109 000km vervangen. Vervangen op 109.000 km terwijl PSA 240.000 km, voorschrijft vind ik best snel. Willy4, ik zie dat jouw C5 van 2006 nog maar 108.000 km gelopen heeft. Dat vind ik erg weinig voor een diesel auto uit 2006. Citaat: Die 140K van Volvo is heel verstandig, de riem houd het wel uit, maar de spanrollen niet Ik kom morgen sowieso bij een Citroën dealer. Even de nieuwe C3 Aircross van dichtbij bekijken . Ik zal eens vragen aan de monteur wat hij ervan denkt. Qua kosten, waar moet ik dan aan denken? |
Auteur: | willy4 [ 15 okt 2017 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
viewtopic.php?f=63&t=11262 dat is die auto , ik had er veel werk ingestoken en was toen toch bezig vandaar. moest het anders geweest zijn moest de riem ook op 130 000km eruit. ik heb er verschillende weten stuk gaan en die moesten ook op 240 000km vervangen worden. iedereen doet wat hij wil maar daar doe ik niet aan mee |
Auteur: | Citroenfan39 [ 15 okt 2017 22:47 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
Je hebt groot gelijk. Dat risico moet je niet nemen. Als de boel knapt ben je veel verder van huis. De mijne staat nu op 123.000 km. Ik zal morgen eens vragen bij de Citroën dealer. Is trouwens een dealer in Duitsland. Kijken wat zij aanraden en wat zoiets gaat kosten bij hun. Zal wel iets goedkoper zijn dan in NL maar ik schat nog altijd zo rond de 600 euro. |
Auteur: | JW-C5 [ 15 okt 2017 23:40 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
Zie ook de discussie van een paar dagen geleden....... Groet, JW |
Auteur: | Citroenfan39 [ 16 okt 2017 19:30 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
Vandaag bij de Citroën dealer geweest. Niet in Duitsland vanwege een afgezegde afspraak maar gewoon in Nederland. Hun advies; niet vervangen en gewoon de door Citroën aangegeven vervangingstermijn aanhouden. Dat zal voor mijn auto betekenen dat de distributieriem zal worden vervangen als de auto 10 jaar is omdat ik die 240tkm niet ga halen binnen 4 jaar. De monteur vertelde dat de hele constructie erop gebouwd is om minstens 240tkm mee te gaan en zelfs daarop nog behoorlijk wat marge zit. Hij had nog nooit een distributieriem van een 1.6 hdi zien knappen binnen de 240tkm. De riem nu al gaan vervangen is pure onzin en geldverspilling zo vertelde hij. |
Auteur: | willy4 [ 16 okt 2017 19:35 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
als hij het eerder begeeft gaat hij hem dan herstellen op zijn kosten? |
Auteur: | JW-C5 [ 16 okt 2017 19:53 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
Op welke km-stand verwacht je over 4 jaar te zitten? En in hoeverre spelen die "verzwaarde omstandigheden" bij jou een rol? Groet, JW |
Auteur: | Citroenfan39 [ 16 okt 2017 20:53 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
JW-C5 schreef: Op welke km-stand verwacht je over 4 jaar te zitten? En in hoeverre spelen die "verzwaarde omstandigheden" bij jou een rol? Groet, JW Ik rijd 15 à 20tkm per jaar dus over 4 jaar zal ik dan zo ongeveer wel om de 2 ton zitten. "verzwaarde omstandigheden" spelen bij mij geen rol. Ik gebruik de auto alleen voor lange ritten met zeer weinig stadsverkeer. Citaat: als hij het eerder begeeft gaat hij hem dan herstellen op zijn kosten? Ik denk het niet . Maar wat moet ik dan? Dan kan ik de hele motor wel preventief laten vervangen. Zoals de monteur zelf ook zegt, je gaat toch ook niet je motorolie om de 1000 km verversen? Of iedere 5000 km een nieuw dieselfilter terwijl deze 40tkm meegaat? De monteur redeneerde ook als volgt, dat de mensen tegenwoordig bang zijn voor een distributieriem. Angst komt volgens de monteur voort uit het verleden toen die dingen het om de haverklap begaven en minimaal om de 60tkm moesten worden vervangen. De constructie en het materiaal is in 30 jaar tijd echt wel verbeterd. Ik heb ook nog even gevraagd wat zo'n distributiewissel ongeveer gaat kosten, de monteur zegt dat je zo om de 500 euro moet rekenen. Dat valt mij dan in principe nog alleszins mee. |
Auteur: | Roman [ 16 okt 2017 21:00 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
Heeft hij nog nooit gezien, hoeveel dieseltjes heeft hij al gezien... Stel dezelfde vraag hier in belgie, waar veel diesels rijden, ook eens.. |
Auteur: | boes [ 16 okt 2017 21:13 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
TS moet het zelf weten. Mijne heb ik bij 200kkm (laten) vervangen. De riem was nog prima maar de rollen waren ronduit versleten. Maar, zoals gezegd moet iedereen zelf afwegen wanneer ze de D-riem vervangen. Ik weet ook van kapotte riemen onder de 160kkm maar heb ook een ford tdci gezien die bij 270 kkm de eerste riem liet wisselen. (de rollen vielen vanzelf van de lagers!) Eea schijnt toch erg af te hangen van de gebruiksomstandigheden. |
Auteur: | willy4 [ 16 okt 2017 22:14 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
@Citroenfan39 je mag een D riem niet vergelijken met olie. ik heb is een diesel motor te koop gehad met iets meer dan 100 000km , en daar was nogal veel intrese in wat ik nogal raar vond , na ik een paar tel gekregen had begon ik te vragen waarom ze de motor moesten hebben . daar was het telkens de D riem stuk gegaan en dat was ook een motor waar 240 000km met de Driem voor vervanging. daar waren motoren bij die ver van de 240 000km waren. je mag me niet verkeerd begrijpen , van mij mag zolang ermee rijden zoals wil,ik steek er niets mee in mijn zakken je vraagt informatie en die heb je gekregen. |
Auteur: | JW-C5 [ 16 okt 2017 23:18 ] |
Berichttitel: | Re: Distributieriem 1.6 e-hdi vervangen bij 240tkm of eerder |
In dat andere draadje, waarnaar ik hierboven gelinkt heb, wordt verteld dat Peugeot bij de 1.6HDi veeeel eerder de D-riem vervangt dan PSA concerngenoot Citroën. Ook Volvo doet dat bij deze motor. Is dat omdat er constructieverschillen zijn bij die toepassingen? Daarop is het antwoord duidelijk: nee, dezelfde onderdelen worden toegepast. Is het dan omdat Peugeot en Volvo graag wat extra verdienen met die klus? Dat zou kunnen. Maar daar staat tegenover dat dit een slecht marketing argument zou zijn, extra onderhoud dat ook nog eens stevig in de papieren loopt is niet bepaald een "verkoopargument", en al helemaal niet in de zakelijke markt waar ze allemaal op opereren. Ik kan dan ook niet anders denken dan dat Peugeot en Volvo door schade en schande wijzer geworden zijn, en dáárom die termijn omlaag geschroefd hebben. Voor wat het waard is......... Overigens, ik ken legio verhalen van Xantia en ook XM rijders die de V6 ES9J4 in hun voiture hadden, en waarbij de riem heeeeel ver voor die 240 kkm geknapt is. En daarbij was de officiële vervangingstermijn 120 kkm In veel van die gevallen waren de rollen de boosdoener, iets wat ik ook uit andere verhalen ken. Bedenk daarbij dat de constructie daarvan niet veranderd is toen deze motor in de C5 kwam te liggen. Als ik het goed heb heeft de D-riem nog hetzelfde artikelnummer, dat moet ik even checken. Groet, JW |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |