Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

AdBlue
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18249
Pagina 3 van 3

Auteur:  Roman [ 04 aug 2019 19:21 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Denk het :lol:

Auteur:  ciclista [ 06 aug 2019 09:33 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Ik heb het de eerste keer bij de dealer laten bijvullen, die hebben er een erg mooi apparaat voor. Ik ga er niet zelf mee knoeien.

Auteur:  JW-C5 [ 06 aug 2019 09:39 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Heb je het daarbij over je C5AC?
Die heeft een vulopening aan de buitenkant, bedoeld om aan de pomp zelf makkelijk AdBlue te kunnen bijvullen.

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 06 aug 2019 22:02 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

ciclista schreef:
Ik heb het de eerste keer bij de dealer laten bijvullen, die hebben er een erg mooi apparaat voor. Ik ga er niet zelf mee knoeien.



Dat knoeien is bij jouw C5 niet van toepassing zoals JW al aangeeft. Makkelijk zelf te doen zonder knoeien :smt023

Auteur:  willy4 [ 29 aug 2019 14:53 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 891BCAFYI4

Auteur:  willy4 [ 08 nov 2022 13:38 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Voorkom kristallen in AdBlue-systemen

De nieuwe ‘Forté Exhaust Crystal Preventer’ helpt storingen door verstoppingen door kristallisatie te voorkomen.

Forté heeft een nieuwe 'kristalvoorkomende oplossing' gelanceerd om storingen in verband met kristalvorming in moderne uitlaatsystemen te helpen verminderen.

Veel Euro 5 en Euro 6 motoren zijn voorzien van een Selective Catalytic Reduction (SCR)-systeem, dat gebruik maakt van AdBlue, de meest bekende vorm van een dieseluitlaatvloeistof (DEF), om NOx te reduceren en het vrijkomen van stikstofoxiden in de atmosfeer te verminderen.

Voertuigen die zijn uitgerust met SCR-technologie hebben een aparte tank gevuld met AdBlue, die door een speciale AdBlue-injector in de uitlaatpijp wordt gespoten.

Een bekend probleem met het SCR-systeem kan optreden wanneer de uitlaatgastemperaturen laag zijn. Kristallen vormen zich in de AdBlue-tank, op de niveausensor, in de vloeistofpomp, op de AdBlue-injector en in het uitlaatsysteem, inclusief de mixer en de SCR-katalysator, als gevolg van rijstijlen, omstandigheden en minder volledige verbrandingen.

Forté's nieuwe Exhaust Crystal Preventer is een eenmalige oplossing die rechtstreeks in de AdBlue-tank wordt gegoten. Ons product lost kristallen op die in de tank zijn gevormd, wat de werking van de niveausensor en de vloeistofpomp beïnvloedt.

Het wordt aanbevolen om bij elke onderhoudsbeurt of elke keer dat de AdBlue wordt bijgevuld een fles Forté Exhaust Crystal Preventer aan de AdBlue-tank toe te voegen.

Het nieuwe product biedt werkplaatsen een gebruiksvriendelijke oplossing om het SCR-systeem te onderhouden en de vorming van kristallen te voorkomen.


Deeltjesmeting vanaf Euro 5 dieselmotoren

In Nederland gaan we vanaf 1 januari 2023 starten met de veelbesproken deeltjesmeting om de auto’s op te sporen waarvan het roetfilter niet goed meer functioneert of waarvan het binnenwerk is leeggehaald.

Wat kunnen we verwachten en wat kan Forté voor u betekenen?

In België wordt al vanaf 1 juli 2022 bij de jaarlijkse keuring een deeltjesmeting uitgevoerd op alle personen- en bestelauto’s met dieselmotoren vanaf Euro 5 en hoger. De keuring gebeurt door erkende keuringscentra door heel België heen.

Onze Belgische Forté adviseurs hebben flink wat ervaringen opgedaan met de deeltjesmetingen bij de diverse automobielbedrijven en enkele malen op een landelijk keuringsstation. Tevens delen we de ervaringen met de reinigingsresultaten als de auto’s in eerste instantie niet door de keuring komen of een opmerking krijgen.

Auteur:  c5maarten [ 08 nov 2022 23:34 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Gebruik zelf Admax van Xenum. Ook een bewezen product om kristalvorming etc. tegen te gaan.

Auteur:  johan_citromob [ 14 feb 2023 19:35 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

In ieder geval weer een storingsgevoelige aanvulling.
Hier in Duitsland giga wegenbelastingkorting i.c. Abblue, maar toch:
Wat doen we ons aan?
Ben in augustus 2022 tegen een 2.0HDi Tourer Exclusive 2016 aangelopen met 130.000km en ....
je raadt het al: AdBlue-storing.
Zowel display als Lexia spraken van kapotte AdBlue-pomp. Zit "vast" gemonteerd in de AdBlue-tank.
Reparatie bij monsieur Citroën 2000 euries.
Heb de auto gekocht ver onder de dagwaarde (verklap de aankoopsprijs niet om mijn citrofiele vrienden niet jaloers te maken): wie niet waagt die niet wint.
Mocht van het systeem nog 750km rijden, dus meenemen.
Thuis een en ander bekeken en me ingelezen op meerdere fora, Lexia eraan gehangen, AdBlue-storingsmeldingen gewist en gaan met die banaan. Heb er nu 7000km mee gereden, nul AdBlue-storingsmeldingen, 2000euries bespaard, weg kilometerbeperking en genieten van een heerlijke auto, nog fijner dan m'n Tourer uit 2008.
Maar klopt het wel gelijk af op echt hout. :lol:

Auteur:  Bart-Peugeot [ 16 feb 2023 09:10 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Gooi preventief wat admax in je adblue tank. Dat helpt kristalliseren van adblue te voorkomen/verminderen. Op die manier wordt de kans kleiner op de volgende storing "pomp" en dat je dan dientengevolge de complete tank moet vervangen. Hier zijn al velen mee geholpen.

Auteur:  johan_citromob [ 16 feb 2023 09:41 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Dank, Bart, voor deze tip voor andere AdBlue-genoten: ik had vergeten te vermelden, dat ik er "toen" ook gelijk AdMax bijgevoegd heb (nu 1 literfles in de garage goed voor de rest van haar leven) .
In dit draadje dan ook maar de vraag: ben naast het AbBlue-additief "AdMax" van Xenum een ander product "Exhaust Crystal Preventer" van Forté tegengekomen. Welk middel heeft de voorkeur van onze C5-kenners?
Citrofiele groeten

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/