Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Een beetje schokkerig rijden https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16949 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | gctwnl [ 04 okt 2015 12:40 ] |
Berichttitel: | Een beetje schokkerig rijden |
Onze C5 (2.2HDIF, 6-traps automaat, 150,000 gereden) rijdt schokkerig (niet ernstig, maar wel een beetje). Je merkt het het meestel als je zo 50-70 rijdt rond de 1500 toeren. Overigens, zet je de automaat op manueel en schakel je terug, dan voel je het nog steeds, en dat vind ik raar). Heb eerder in het jaar wat kuren gehad dat er ook een melding uitlaatgas kwam. De garage vertelde dat deze auto vanwege de afstelling van de automaat eigenlijk nooit voldoende toeren maakt om de motor schoon te houden en dat de EGR klep kon blijven hangen. Die motoren schijnen vol met rotzooi te zitten als je ze open maakt. We hebben er wat schoonmaakmiddel bij gegooid en ik heb een tijdje regelmatig geprobeerd periodes met wat hogere toeren te rijden. Hoger dan 4200 krijg je hem trouwens niet, zelfs in de handstand van de automatische bak schakelt hij dan terug. Alleen in de vrijloop kun je hem hoger krijgen, maar dat schijnt onverstandig te zijn (waarom?). Maar goed, sinds die tijd geen meldingen meer gezien. Maar het schokkerige is wel weer aan het toenemen. Nu wil ik niet een enorme tijd bezig zijn met het ene na het andere te laten vervangen zonder dat het helpt, dus ik ben eigenlijk op zoek wat de beste volgorde is om te laten repareren/vervangen. Ik zat te denken aan het spoelen van de transmissie (aanpassing bericht: ik bedenk me net dat ik dat vorig jaar al gedaan heb laten doen bij Autrans), EGR-klep (maar heb nu geen storingsmeldingen) en ik las ergens raildruksensor. Wat is de beste manier om dit probleem boven water te krijgen zonder dat he je een vermogen kost? |
Auteur: | arendonk [ 04 okt 2015 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Begin eens met uitlezen bij een goede garage. |
Auteur: | BJG [ 04 okt 2015 13:00 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Om te kijken of de egr-klep dit gedrag veroorzaakt kan een diagnosespecialist kijken naar de luchtwaardes. Een andere eenvoudige mogelijkheid is een tijdelijk plaatje tussen de egr om te kijken of het gedrag verandert. |
Auteur: | gctwnl [ 28 feb 2016 13:12 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Ik vermoed dat ik de oorzaak te pakken heb. Het was vooral schokkerig rijden als je erg weinig gas gaf. Want ook als je terugschakelde, dan moest je bij die snelheid nog steeds erg weinig gas geven. Het zat hem dus kennelijk niet in het toerental en waarschijnlijk niet in de bak. Dat gaf de gedachte dat het wel eens vervuiling van de injectoren zou kunnen zijn die dan niet mooi sproeien en bij weinig verbranding ben je daar extra gevoelig voor (grotere variatie). Ik heb schoonmaakmiddel voor diesels er in gegooid en ben vervolgens op Shell V-Power gaan rijden ipv gewone diesel. Het effect was na een tijdje weg. Dat kan toeval zijn, maar ik heb nu 4 maanden doorgereden op V-Power diesel en het blijft weg. Mijn conclusie: deze zuinig gereden diesels, met vooral lage toeren e.d. zijn erg gevoelig voor aanslag/vervuiling. Daarom heb je denk ik tegenwoordig ook die 'add blue' systemen die wat schoonmaak erbij gooien om al die aanslag te voorkomen. In Shell V-Power (en wellicht in andere) zit ook schoonmaakmiddel. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik ben zelf wel overtuigd. |
Auteur: | willy4 [ 28 feb 2016 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
dit zit in add blue; Ureum is een stikstofhoudende organische verbinding met als molecuulformule (NH2)2CO. Ureum is een afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever. Het wordt gebruikt als meststof in de plantenteelt en als selectieve katalysator om stikstofoxiden die vrijkomen bij dieselverbranding om te zetten in stikstof en water. Bij verhitting ontleedt het in ammoniak en biuret. |
Auteur: | H_H [ 28 feb 2016 15:10 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Rij je soms relatief veel korte ritjes? Dus wel veel km's maar steeds korte stukjes? |
Auteur: | JW-C5 [ 28 feb 2016 15:21 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Mooi dat je probleem opgelost is ![]() gctwnl schreef: ...... Daarom heb je denk ik tegenwoordig ook die 'add blue' systemen die wat schoonmaak erbij gooien om al die aanslag te voorkomen...... Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik ben zelf wel overtuigd. Dat zit inderdaad wat anders ![]() AdBlue wordt pas ingespoten in de hete uitlaatgassen, dus niet in de brandstof en gaat daarmee niet door het verbrandingsproces heen. De bedoeling daarvan is NOx reductie, dat gebeurt dan in een speciale katalysator die in het uitlaatsysteem gemonteerd is. Groet, JW |
Auteur: | Ccinq [ 29 feb 2016 01:13 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Ik heb laatst met de Diagbox eens gekeken naar de toestand van de EGR-kleppen (zag in de log ergens iets over een incorrecte stand of zo, 1x) in mijn auto , er bleek een testprogramma in de software te zitten waarmee volautomatisch bij lopende motor een procedure doorlopen werd met toerentalvariaties, duurde paar minuten. Kwamen geen rare dingen uit. Zou dit ook kunnen bij de oudere types? |
Auteur: | vertigo72 [ 06 mei 2016 21:28 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
gctwnl schreef: Ik heb schoonmaakmiddel voor diesels er in gegooid en ben vervolgens op Shell V-Power gaan rijden ipv gewone diesel. Het effect was na een tijdje weg. Dat kan toeval zijn, maar ik heb nu 4 maanden doorgereden op V-Power diesel en het blijft weg. Ik stond hier heel sceptisch tegenover, maar mijn 1.6 HDI schokte ook behoorlijk zo rond de 1400 tpm, in 3e en 4e en 5e versnelling en bij lage constante belasting. Best lastig in de file of in de stad. Ik heb 'tegen beter weten" in ook maar eens zo'n busje reiniger erin gegooid en V power getankt. Is goedkoper dan een onderhoudsbeurt en veel kwaad zal het niet kunnen. En ja hoor, het probleem was 90% verholpen. De eerste kilometer merkte ik al verschil, de motor liep ronder, stiller en soepeler. Ik wist niet welk van de twee het gedaan heeft, dat busje of de diesel, dus na een tank V power heb ik 2 halve tanken gewone diesel getankt, en het probleem kwam langzaam terug. Terug V power erin, en probleem terug zo goed als opgelost. Perfect is het nog niet, 50 KmH in 4e durft ie soms nog wel eens schokken, maar in 5e kan ik nu zelfs 60 rijden. Met andere diesel moest ik minstens 75 rijden in 5. Nu vermoed ik wel dat de echte oorzaak iets is in het brandstof systeem, misschien moeten de injectoren opnieuw ingeleerd worden of zo? Hoe dan ook, daar laat ik de dealer wel naar kijken als hij nog eens binnen moet, tot dan tank ik gewoon v power. |
Auteur: | websurfer [ 08 mei 2016 21:39 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Ook ik heb last van dit gedrag (zie andere post van mij ) Vpower is een optie maar zijn er ook andere merken die soortgelijk hebben ? Shell zit namelijk niet echt op mijn routes ![]() nu tank ik al lang Tinq of ander goedkoop merk dus is zeker een goede poging waard |
Auteur: | BJG [ 08 mei 2016 23:36 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Schokken bij een laag toerental kan meerdere oorzaken hebben. EGR werking heeft hier invloed. Maar ook bijvoorbeeld een DMF. Lastig. Brandstofkwaliteit zal zeker van invloed zijn, maar of het ook bepalend is? |
Auteur: | vertigo72 [ 09 mei 2016 07:59 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
websurfer schreef: Ook ik heb last van dit gedrag (zie andere post van mij ) Vpower is een optie maar zijn er ook andere merken die soortgelijk hebben ? Shell zit namelijk niet echt op mijn routes ![]() Ik denk dat het grote verschil tussen vpower en gewone diesel, zo'n additief is. Van de website van shell: 'De unieke formule van Shell V-Power Diesel is ontwikkeld om vuilafzettingen te verwijderen en te voorkomen, en om ervoor te zorgen dat dieselmotoren een verbeterde rijervaring bieden' Ik zou in jou plaats dan ook gewoon een busje reiniger kopen en gooi dat in je tank. FWIW, ik gebruikte 'Bardahl Common rail Diesel Injector Cleaner'. |
Auteur: | JW-C5 [ 09 mei 2016 10:14 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Gebruikte je dat bij een HDi met FaP, roetfilter dus? Bij een oudere diesel was dit een bekend recept, maar bij een FaP die met Eolys toevoeging werkt, stelt Citroën dat dit niet toegestaan is. Groet, JW |
Auteur: | vertigo72 [ 09 mei 2016 12:16 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Mja, zo ver ik weet zeggen alle fabrikanten dat je geen brandstof additieven mag gebruiken. En dat is ook wel begrijpelijk, ze kunnen moeilijk alles op de markt testen en er gerust in zijn dat het schadeloos is en/of ook echt werkt. Maar of dat ook wil zeggen dat het schadelijk is, is een ander verhaal. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen van fan van 'snake oil' en sta sceptisch tegenover al die busjes. Maar in mijn geval helpt het duidelijk en of shell die cleaner nu in zijn vpower diesel mengt, of je doet het zelf, lijkt me niet zo heel anders. |
Auteur: | JW-C5 [ 09 mei 2016 12:33 ] |
Berichttitel: | Re: Een beetje schokkerig rijden |
Mijn vraag was: Citaat: Gebruikte je dat bij een HDi met FaP, roetfilter dus? Groet, JW |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |