Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Ervaring half-automaat?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16892
Pagina 1 van 1

Auteur:  MichielC5 [ 14 sep 2015 18:18 ]
Berichttitel:  Ervaring half-automaat?

Wie heeft er hier een C5-III 1.6hdi met half-autonaat? En hoe bevalt dat met rijden en onderhoud?
Storingen?

Ik heb zelf in het verleden een C4GP gereden met EB6V. De nieuwere ETG schijnt wel verbeterd te zijn, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Auteur:  Iceman [ 14 sep 2015 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

2 weken geleden gereden met een cross-tourer uit 2014 een 1.6 HDIf met EB6V. Van 's Hertogenbosch naar Amsterdam en terug.

Ik heb het ervaren als of er iemand anders voor je schakelde, conform een check-list.
- Koppeling ontkoppelen.....check
- Door naar de volgende versnelling.....check
- Koppeling koppelen.....check

Het kan aan mij hebben gelegen omdat ik een automaat gewend ben maar ik vond het niet prettig, duurt allemaal net even te lang. Had ook het gevoel dat tijdens het overschakelen je terug viel in snelheid.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  MichielC5 [ 14 sep 2015 22:18 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

De naam "automaat" is ook een beetje verwarrend.
Mijn ervaring met de C4GP is dat je het moet zien voor wat het is: een gerobotiseerde handbak. Wellicht is de overgang van handbak naar gerobotiseerde handbak makkelijker dan van automaat naar gerobotiseerde handbak. Voor de eerste groep is het wellicht een stap vooruit, voor de automaat-rijders juist een stap terug. Denk ik.

Maar ik blijf benieuwd of de EGS nu beter is dan de EB6V. En of een C5 zich wel leent voor zo'n bak.

Auteur:  Jan Mets [ 15 sep 2015 08:09 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Hoi Michiel,

Ik vindt het wel makkelijk met zo'n half automaat,
alleen in de achteruit (R) vind ik het erg stoterig aanvoelen.

Ben net terug uit Oostenrijk, ook in de bergen (15% omhoog) handmatig en in de automaat geen problemen ondervonden.
Wel vind ik het vermogen tekort in de bergen.

Maar hier in het vlakke ideaal.


gr Jan

Auteur:  Roman [ 15 sep 2015 10:24 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Heb jij een vti?

Een hdi is wat krachtiger in de bergen..
Hoewel ik de 1,6 diesel in de c5 toch wat te licht vind, zeker nu ik de 1,6 diesel in mijn crv gewend ben..

Auteur:  Jan Mets [ 15 sep 2015 18:47 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Hoi Roman,

Ik heb sinds vier weken een Vti
dus alles is nog even wennen.


gr Jan

Auteur:  Roman [ 15 sep 2015 19:34 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Dan kan ik je bevindingen in oostenrijk zeker voorstellen..
Ik had dezelfde motor in de c4.. ;)

Auteur:  MichielC5 [ 15 sep 2015 19:57 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Ik heb ook een C4 VTI gehad. Voor een C4 al krap bemeten, voor een C5 een no-go wat mij betreft.

Auteur:  Roman [ 15 sep 2015 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Ben je de cactus al moe :smt017

Auteur:  MichielC5 [ 16 sep 2015 00:15 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Haha, nee hoor. Ben aan het kijken voor een kennis...

Auteur:  Roman [ 16 sep 2015 09:51 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

:smt023 :lol:

Auteur:  WackoH [ 16 sep 2015 18:15 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Ik ga tegenwoordig ene beetje vreemd met en Peug 508 SW 1.6 met een semi-automaat. We hebben de Troen nog wel hoor. Die heeft de APK weer glasrijk doorstaan.

Iceman schreef:
2 weken geleden gereden met een cross-tourer uit 2014 een 1.6 HDIf met EB6V. Van 's Hertogenbosch naar Amsterdam en terug.

Ik heb het ervaren als of er iemand anders voor je schakelde, conform een check-list.
- Koppeling ontkoppelen.....check
- Door naar de volgende versnelling.....check
- Koppeling koppelen.....check

Dat is iets te kort door de bocht. Er zit best wel doordacht programma achter. Geef je veel gas, dan wordt er ook snel en dus stevig geschakeld. Rij je rustig, dan gaat het schakelen en koppelen boterzacht.

Iceman schreef:
Het kan aan mij hebben gelegen omdat ik een automaat gewend ben maar ik vond het niet prettig, duurt allemaal net even te lang. Had ook het gevoel dat tijdens het overschakelen je terug viel in snelheid.


Volgens mij is dat terugvallen in snelheid psychologisch. Als je met de hand schakelt, weet je wanneer de versnelling van de auto wegvalt en zet je je schrap. Met zo'n half automaat is het niet helemaal voorspelbaar wanneer het schakelmoment komt.

Waar het systeem niet tegen kan is met veel gas wegrijden, gas loslaten en dan weer gas bijgeven. Zo ben ik wel eens hakkelend de rotonde bij Joure opgereden. Niet leuk als je van links auto's op je af ziet stormen (mensen rijden vaak veel te hard op te rotonde).

Net als bij een gewone automaat kun je ok met de hand schakelen. Als ik dit 1% van de tijd gebruik, is het veel.

Je krijgt waar je voor betaald. Het is minder comfortabel dan een 'echte' automaat, maar kost ook minder.

Jacco

Auteur:  Citroenfan39 [ 22 sep 2015 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Ik rijd nu zo'n 1 3/4 jaar met de combinatie EGS en 1.6HDI. En het bevalt goed moet ik zeggen. Ik vind deze bak juist wel goed passen bij het ontspannen en soepele rijkarakter van de C5.
Ik denk dat juist vanwege het hoge koppel bij lage toeren deze combi fijner is dan de EGS met 1.6vti die veel meer toeren nodig heeft.
Je voelt de bak eigenlijk alleen duidelijk schakelen van z'n 1 naar z'n 2 (dat lijkt ook de grootste overbrenging te zijn) en van z'n 2 naar z'n 3. In de hogere versnellingen schakelt deze bak naar mijn mening net zo soepel als een gewone volautomaat zeker vergeleken met de niet topmoderne AL4 transmissie waarmee ik weleens heb gereden in de C5. Voorwaarde is wel dat je zelf een beetje rekening houdt met de schakelmomenten. Doormiddel van het iets liften van je voet op het gaspedaal kun je zelf veel invloed uitoefenen en de bak zijdezacht laten schakelen.
Ik weet natuurlijk niet hoe de nieuwere EGS/ETG bak zich verhoudt tot de EB6V. Heb daarmee (nog) geen ervaring kunnen opdoen.
Het grootste nadeel van de EGS bak vind ik dat deze, als je afremt, automatisch terugschakelt. Dat geeft een onrustig, wat stoterig, effect maar spaart natuurlijk wel je remmerij omdat je grotendeels op de motor afremt in tegenstelling tot een conventionele automaat waarbij je alle snelheid dmv. je voetrem uit de auto moet halen. Daardoor slijten je schijven en blokken natuurlijk sneller. Vreemd vind ik ook dat je met deze combinatie bij het wegrijden vanuit stilstand opvallend veel gas moet geven om op snelheid te komen. Idem als je achteruit rijdt vanuit stilstand. Bij alle handgeschakelde diesels waarin ik tot nu toe heb gereden hoef je vanuit stilstand amper gas bij te geven om soepel op gang te komen. Misschien ligt het aan het vrij hoge ledig gewicht van de Phase3 C5? In ieder geval maakt dat het manoeuvreren met deze toch al forse auto er niet makkelijker op. Mijn auto heeft nog geen zogenaamde kruipfunctie maar ik las dat de nieuwere uitvoeringen van de EGS/ETG bak dit nu wel hebben. Wie kan dit overigens bevestigen?
Deze combi EGS met de 1.6HDI lijkt mij dan ook niet aan te raden als je regelmatig met een aanhanger of caravan op pad gaat. Las op het Peugeot 508 forum (de 508 is leverbaar in dezelfde configuratie) dat veel eigenaren hun koppeling al opgerookt hadden door heuvelop met hun caravan heuvel(berg)op te manoeuvreren.
Het grootste voordeel van deze combinatie blijft echter wel het waanzinnig lage verbruik. Zeker als je de grootte en het gewicht van de auto in ogenschouw neemt. Mijn verbruik ligt altijd tussen de 4,9 en 5,1 L/100km! En ik rijd grotendeels lange en vlotte snelweg/autobahn etappes. Zelfs met stukken van constant 150 km/h kom ik niet boven de 5,1 L/100km uit :smt038 .
Al met al denk ik ook dat voor mensen die uit een handgeschakelde auto komen de EGS een vooruitgang is. Denk daarentegen dat mensen die een volautomaat gewend zijn er moeilijk aan kunnen wennen en deze bak zullen vervloeken.

Auteur:  MichielC5 [ 23 sep 2015 11:29 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

Afgelopen weekend een proefrit gemaakt in een 1.6HDI met half-automaat. Het viel niet tegen en is beter dan de C4GP met EB6V. Bottom line is inderdaad dat dit voor handbakrijders eerder een stap vooruit is dan voor automaatrijders.
Het is geen automaat, het is een handbak die het koppelen van je overneemt. Als je hem zo bekijkt is het wel prettig.

Auteur:  WackoH [ 23 sep 2015 15:11 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring half-automaat?

en het schakelen

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/